Hakukoneoptimoinnin perusteet

Hakukoneoptimoinnin päämääränä on parantaa nettisivuston löydettävyyttä hakukonetuloksissa. Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan nimenomaan orgaanisissa hakutuloksissa nousemista ensimmäisten tulosten joukkoon.

Google lukee sivustosi tekstisisältöjä ja antaa sinulle arvion, jonka perusteella sijoitut hakutuloksissa. Tämän vuoksi sisällöntuotanto on tärkeässä roolissa, kun mietitään sivuston rakentamista tai päivittämistä. Sisältö on mahdollista optimoida niin, että sivusto nousee orgaanisesti tuloksissa ensimmäisille sijoille.


Avainsanatutkimus

Ennen nettisivujen mylläämistä uuteen uskoon yritykselle tehdään avainsanatutkimus. Avainsanatutkimuksen avulla kartoitetaan yrityksen palveluiden ja tuotteiden hakusanat. Avainsanatutkimus kartoittaa sen hetkisen sijoittumisen hakutuloksissa sekä antaa osviittaa kuukauden aikana tehdyistä hakumääristä ja optimoinnin potentiaalista. Ennen tutkimuksen aloitusta käydään asiakkaan kanssa läpi, mitä termejä asiakas kokee tärkeäksi ja lähdetään perustamaan tutkimusta osittain näiden teemojen ympärille.

Avainsanatutkimukseen pohjautuen voidaan alkaa määritellä nettisivuille sisältösuunnitelmaa yrityksen palveluista ja tuotteista. Nettisivut rakennetaan niin, että tieto on helposti löydettävissä ja käytettävissä. 

Ostajapersoonien määrittely

Ennen sisällön tuottamista tulisi tietää kenelle olemme sisältöä tuottamassa. Mitä enemmän tiedät jo ennakkoon sivun käyttäjistä ja potentiaalisista uusista kohderyhmistä, sen paremmin voit kohdentaa juuri heille erilaisia sisältöjä.

Sisältösuunnitelma, joka kattaa kaikki aiheet

Kun on tiedossa avainsanatutkimuksen tulokset sekä ostajapersoonat, seuraavana vaiheena on tehdä sisältösuunnitelma näiden pohjalta. Sisältösuunnitelmassa on tärkeää listata tuotteesta tai palvelusta useampia aiheita ja useammasta eri näkökulmasta. Suunnitelmaan voidaan kirjata otsikkotasolla kunkin laskeutumissivun aihesisällöt sekä blogitekstien aiheet.

Blogi sisällöntuottamisen tukena

Blogin kirjoittaminen on hyvä tapa tuottaa ajankohtaista sisältöä nettisivuille. Blogitekstien pituudesta on erilaisia arvioita, mikä toimii parhaiten hakukoneiden kannalta. Yleisesti blogisisällön olisi hyvä sisältää vähintään 300 sanaa. Jotkut arvioivat taas, että tekstin tulisi sisältää yli 1 000 sanaa. 

Voit alkuun tutkia tärkeimpien hakusanojesi tuloksia esimerkiksi 10-20 hakutuloksen verran ja vertailla kuinka pitkiä tekstejä aiheista on kirjoitettu. Ottamatta sen enempää kantaa tekstien pituuteen, tekstin sisällön tulee olla kiinnostavaa ja ajankohtaista lukijalle. Eli ei kannata väkisin kirjoittaa aiheesta romaania, jos tärkeimmän asian voi tuoda lyhyesti esille. 

“Focus keyphrase” pituus

Focus keyphrase on olennainen osa tekstiäsi. Se on sana tai lause, joka kulkee tekstisisältöjesi mukana sivustolla. Mitä tarkempi ja mahdollisesti pidempi avainlauseesi on, sitä parempi hakutulos on mahdollinen. Mikäli haettu termi on yhden sanan pituinen, on mahdollista, että kilpailu on kovaa juuri tällä yhdellä hakusanalla. Voit erottautua kovassa kilpailussa sillä, että avainlauseesi on pidempi, kuvailevampi ja sisältää liiketoimintasi tärkeimmät hakutermit.

Meta description

Meta description on noin 160 merkin pituinen html-koodinpätkä, joka kertoo lyhykäisyydessään nettisivun sisällön. Tekstinpätkä tulisi sisältää yrityksesi tärkeimmät avainsanat lauseen muodossa. Voit kokeilla vaihdella meta descriptionin tekstiä ajoittain ja seurata click through rate -arvon muutoksia.

Google ei varsinaisesti arvioi sivustoa korkeammalle meta descriptionin perusteella, mutta hakukoneet käyttävät tätä usein hakutuloksen alapuolella näkyvässä kuvauksessa. Kun kuvaus on näkyvillä ja oppikirjan mukaan kirjoitettu, CTR-arvo on useimmiten parempi.

Esimerkiksi WordPressillä on oma työkalu (Yoast), jolla pystyy helposti hallinnoida hakukoneoptimoitua sisältöä ja lisätä meta descriptionin. Yoast -työkalu neuvoo, mitä kannattaa sivuilla korjata tai lisätä tekstiin.

Haluatko apua optimoidun sisällön tuottamiseen tai avainsanatutkimuksen tekemiseen? Ota yhteyttä meihin!

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Tarvitsetko apua yrityksenne markkinoinnin tehostamiseen? Etsitkö uutta toimistokumppania, jonka kanssa haetaan parempia tuloksia? Ota yhteyttä, vastaamme tuota pikaa.