Brändin kehittäminen

Haluatko yrityksellesi kävijöitä vai faneja?

Oletko hintakilpailussa, vai haetko kilpailuetua sillä mitä palveluistasi ajatellaan?

Jos vastasit jompaan kumpaan jälkimmäisen vaihtoehdon, kannattaa silloin panostaa kilpailijoista erottumiseen ja asiakaskokemukseen, eli brändiin. Eli mihin?

Asiakkaan silmin brändi on se mitä ensin luvataan ja mikä sitten omalla tekemisellä lunastetaan. Näin ollen yrityksesi on oleellista ensin ymmärtää ja kertoa omat merkityksellisimmät lupaukset ja sitten pystyä lunastamaan ne.

Kaikki lupaavat laatua, kaikilla on hyvä hintalaatusuhde ja asiakas on aina kaiken keskiössä. Lisäksi nettisivuilta löytyy tarina ja arvot.

Oman lupauksesi, oman brändisi pitää erottua tästä massasta, jotta siitä voi asiakas koskaan ylipäänsä kiinnostua. Pelkkä kilpailijoista erottuminen ei riitä, vaan lisäksi pitää puhua asiakasta koskettavalla tavalla, tietenkin oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Miksi brändiä kannattaa kehittää?

  • Paremmasta tuotteesta ollaan valmiita maksamaan enemmän. Tuote jolla on vahva brändi koetaan paremmaksi kuin vastaava identtinen tuote ilman brändiä eli mielleyhtymiä. Ansaitset rahaa.
  • Kun tuotteella on muitakin kilpailukeinoja kuin hinta, voi tuotteen ominaisuuksia (myös hintaa) joustavammin muutella ilman kysynnän laskua. Voit nostaa hintoja.
  • Markkinointiviestinnän tuotannon tehokkuus kasvaa, kun samoja asioita – viestejä, värejä, tyyliä, jne… ei tarvitse aina arvailla uudestaan. Säästät rahaa.
  • Kun myyt brändiä etkä hintaa ja tuotetta, on kilpailijoiden paljon vaikeampi jäljitellä toimiasi ja houkutella samoja asiakkaita. Raha ei liiku.
  • Markkinointiviestinnän tehokkuus kasvuaa, kun viestisi tunnistetaan ja siihen yhdistetään jo aiempia mielleyhtymiä. Kaikkea ei tarvitse sanoa joka kerta uudestaan. Parhaimmillaan pelkän logon näkeminen riittää.
  • Brändin perusteella päätetään kenen kanssa tehdään yhteistyötä. Ja kenen kanssa ei.
  • Brändille löytyy paikka taseesta. Kun yritys myydään, ansaitset enemmän rahaa.

Miten brändiä kehitetään?

Jos brändiä ei ole logoa pidemmälle koskaan mietitty, pienillä toimilla saadaan suuria hyötyjä. Yleensä yrityksissä piilee suuri kilpailuetu, jota ei osata hyödyntää.

Yrityksen johdon epämääräiset ajatukset omasta yrityksestä työstetään suoralinjaiseen muotoon, jolla yrityksen brändiä voidaan johtaa ymmärrettävästi. Asiakkaan näkökulma liitetään mukaan asiakastutkimuksella, ja kilpailijoita analysoimalla löydetään markkinoilta rakoja. Kun linjat on selvät, lupaukset sisällytetään kaikkeen markkinointiin.

Strateginen määrittely

  • Sisäinen määrittely
  • Asiakasselvitykset
  • Kilpailija-analyysit
  • Identiteetin määrittely

Brändimarkkinointi

  • Luovat konseptit, kampanjat, teot ja viestintä ovat keinoja rakentaa brändiä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Tarvitsetko apua yrityksenne markkinoinnin tehostamiseen? Etsitkö uutta toimistokumppania, jonka kanssa haetaan parempia tuloksia? Ota yhteyttä, vastaamme tuota pikaa.