Klikkihintojen alentaminen käytännössä

Googlen hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla näkyminen ei ole sattuman kauppaa. Varsinkin, jos kyseessä on tuote tai palvelu, jonka alalla on paljon kilpailua. Näkyminen ensimmäisellä hakusivulla vaatii usein rahallista panostusta ja halutulla hakutermillä näkyminen saattaa olla kovakin hintakilpailu.

Klikkihinnan alentaminen onnistuu pitkällä aikavälillä optimoinnin, testauksen ja nettisivujen laadukkaan sisällön kehittämisellä. Optimointia ja testausta on syytä tehdä säännöllisesti, jotta voidaan poissulkea mahdollisia negatiivisia avainsanoja, löytää uusia, hallinnoida klikkausten hintoja sekä testata mainostekstien toimivuutta eri versioilla.


Mitä klikkihinta tarkoittaa

Klikkihinta eli Cost Per Click (CPC) tarkoittaa hintaa, jonka maksat jokaisesta määrittelemästäsi hakusanan mainoksen klikkauksesta. Klikkihinnat määräytyvät huutokauppaperiaatteella. Googlen mainostenhallinnassa määritellään korkein hinta, jonka olet valmis maksamaan klikkauksesta.

Kaikista halutuin paikka on tietysti ensimmäisen hakusivun ylälaita, johon sijoittuu ensimmäisenä mainokset. Tämän jälkeen näkyvät orgaaniset (eli ei-maksetut) tulokset ja hakusivun lopussa on lisää mainospaikkoja. Mitä ylemmäs hakutuloksesi sijoittuu, sitä varmemmin sinut löydetään.

Seuraavalla kerralla, kun haet Googlesta jotakin, mieti omaa käyttäytymistäsi hakutuloksien kohdalla. Klikkaatko heti mainoksia? Vai mieluummin orgaanisia tuloksia? Entä kuinka useasti menet Google-haussa toiselle sivulle?

Laatupisteet ja niiden vaikutus klikkihintaan

Kun teet mainoksia Google Adsin kautta, Google antaa mainoksillesi laatupisteitä. Laatupisteet arvioivat, miten osuvia mainokset, avainsanat ja laskeutumissivu ovat mainoksen näkevän henkilön kannalta. Mitä korkeammat laatupisteet mainos saa, sitä paremmin mainos voi sijoittua pienemmällä klikkihinnalla. Laatupisteet ei kuitenkaan aina anna sitä parasta arviota sijoituksesta tai hinnasta.

Kannattaa seurata laatupisteiden lisäksi hakutuloksissa sijoittumisen keskiarvolukua sekä todellista maksettua klikkihintaa.

Nettisivujen sisällön kehittäminen

Mainoksen rakentamisessa tulee ottaa huomioon yrityksen nettisivujen rakenne ja sisältö. Nettisivujen kannattaa sisältää hakutermien mukaisia sanoja tai lauseita, jolloin laskeutumissivusto vastaa mainoksessa olevaa tekstiä (lue lisää hakukoneoptimoinnin perusteista). Nettisivujen sisältämät puutokset yleensä heijastuvat mainoksen laatupisteisiin ja voivat osaltaan heikentää mainoksen näkyvyyttä sekä nostaa klikkihintaa.

Samalla kun parannetaan nettisivujen optimoitua sisältöä, parantuu orgaanisen hakutuloksen näkyvyys. Orgaaninen näkyvyys voidaan myös osaltaan katsoa laskevan klikkihintaa, sillä orgaanisesti hakutuloksissa esiintyvän tuloksen klikkaaminen ei maksa yritykselle mitään. Kuluksi voidaan laskea se resurssi, joka on käytetty nettisivujen optimoidun sisällön kehittämiseen.

Mainoksen testaaminen

Tekemällä vähintään kaksi versiota samasta mainoksesta, voit testata toimiiko esimerkiksi toinen otsikko tai mainosteksti paremmin kuin toinen. Tekstiosioita vaihtelemalla ja testaamalla voit varmistua siitä, mikä toimii parhaiten ja näin parantaa mainoksen CTR-arvoa (Click Through Rate eli kuinka moni mainoksen nähnyt on klikannut mainosta). Korkeampi CTR-arvo kertoo yleensä mainoksen toimivuudesta ja Google voi näin suosia tekemiäsi mainoksia mm. huokeammalla klikkihinnalla.

Yhteenveto

Tärkeintä tässä kaikessa on se, että tuotetaan hakutermeille sopivia hakutuloksia. Mainos vastaa käytettyä hakutermiä ja mainoksen laskeutumissivu vastaa mainoksen sisältöä. Näin varmistetaan, että tavoitetaan juuri oikeat asiakkaat yrityksellesi ja vältetään hutiosumat. Pitkäjänteisellä ja säännöllisellä tekemisellä voidaan saada hyviä tuloksia aikaan klikkihintojen suhteen.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä tai tilaa uutiskirjeemme!

 

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Otamme yhteyttä ensi tilassa.