Miten valita mainostoimisto?

Määrittele, mitä olet ostamassa. Mitkä ovat sinun tavoitteesi? Pieniä ja keskisuuria yrityksiä palvelevien mainostoimistojen valikoima on erittäin laaja, ja jokaisella toimistolla on oma palveluvalikoimansa. Tarvitsetko luovaa suunnittelua ja yrityksen ilmeen, toimivan sisällöntuotanto- ja julkaisuprosessin, nettisivut vai lisää liikevaihtoa?

Erota aina keinot tavoitteista. Tämä ei ole aina helppoa, mutta on edellytys oikean investoinnin tekemiseksi. Kun sinulle on selvää mihin haet ratkaisua, sinun on helppo vertailla mainostoimistojen lupauksia.

Jotkut toimistot tarjoavat stategiapalveluita eli auttavat tunnistamaan ne askelmerkit, joilla liiketoiminnan tavoitteisiin päästään. On myös toimistoja, jotka tarjoavat vain omia ratkaisujaan todellisuudessa ottamatta huomioon sinun liiketoimintasi tavoitteita.

Mikä on sinun budjettisi? Kun tunnet tavoitteesi, pystyt määrittämään tavoitteeseen pääsemiseksi käytettävän investoinnin. Liiketoiminnasta johdetut tavoitteet – kuten vaikkapa uusien asiakkaiden määrän kasvu – polveutuvat keinoihin, kuten myyntiviestien kirjoittaminen, markkinointi Facebookissa ja nettisivujen virittäminen myyntikuntoon. Ilman tavoitteita (ja lukuja) edelliset ovat vain yksittäisiä toimenpiteitä. Kun tunnet tavoitteesi ja budjettisi, osaat jo tehdä suunnitelman ja ostaa tuloksellisia toimenpiteitä. Näin ymmärrät myös mitä olet ostamassa.

Jos olet ratkaisemassa yhtä eksaktia markkinoinnin ongelmaa, kuten yrityksen ilmeen suunnittelu, saattaa erikoistunut suunnittelu- tai bränditoimisto olla hyvä ratkaisu. Jos ratkaiset useampia laajempia kokonaisuuksia, kuten uusasiakashankinnan digimarkkinoinnin rakentaminen, brändi-ilmeen suunnittelu ja työnantajamielikuvan parantaminen, saattaa olla viisasta valita useita eri toimijoita ja johtaa hankkeita talon sisältä. Jos rakennat markkinointiasi laajasti liiketoiminnan tavoitteista etkä halua johtaa hankkeita itse, voi yksi markkinointikumppani olla paras valinta. Lue, kannattaako valita yksi vai useampi toimistokumppani.

Kilpailuta aina useampi toimija. Tee ensin taustatutkimus, kysele suosituksia verkostoistasi ja laadi “shortlist”. Etene vasta sitten tarjouspyyntövaiheeseen muutaman valitun toimijan kanssa. Valitse keskenään erilaisia toimistoja: yksi iso, yksi pieni, yksi radikaali. Ole avoin kilpailutuksen suhteen. Älä tee sitä virhettä, että kilpailutat liian monta toimijaa. Ensinnäkin, ammattimainen kilpailutus ja toimijoiden tapaaminen on aikaa vievää työtä. Toiseksi, massakilpailutukset eivät nauti suurta kunnioitusta. Tarjouksen valmistelu vie aikaa, ja on siten täysin laskelmoitua, kannattaako tarjouskilpaan lähteä.

Tutki taustat. Keskity toimiston asiakasreferensseihin ja avainhenkilöihin. Mainostoimistotyö on 100 % asiantuntijatyötä, joten toimiston henkilöstö ratkaisee myös sinun onnistumisesi. Asiakasreferensseistä selviää, onko toimisto pystynyt tuomaan tuloksia omille asiakkailleen. Muista, tulokset ovat lopulta se asia, mitä olet ostamassa.  Voit soittaa toimiston asiakkaille ja kertoa, että olet valitsemassa mainostoimistoa, ja että haluaisit kuulla heidän kokemuksensa. Älä myöskään unohda tarkistaa toimialaosaamista: jo yksikin saman toimialan case nostaa toimiston osaamisen moninkertaiseksi verrattuna toimistoon ilman toimialakokemusta.

Kenen kanssa haluat tehdä töitä? Suhtaudu mainostoimiston valintaan kuin työntekijän palkkaamiseen. Mainostoimiston kanssa työskentely voi olla intensiivistäkin, joten varmista, että saat sellaisia työkavereita, joiden kanssa yhteistyö toimii. Ostajana sinulla on täysi valta vaikuttaa tähän. Tarkista varhain neuvotteluvaiheessa, ketkä sinun kanssasi tulevat työskentelemään. Jos kyseessä on suurikin yhteistyö, testaa henkilökemioita yhden tai useamman tapaamisen muodossa, vaikka pitkillä lounailla. Toimisto oppii ja kehittyy sinun mukanasi, ja todellinen potentiaali voi vapautua vasta puolen vuoden yhteistyön jälkeen. Siksi on tärkeää panostaa hyvään kumppanisuhteeseen.

Tärkein neuvo tulee tässä: älä pelkästään lähesty toimistoa tehtävälistan kanssa, vaan keskity rakentamaan kumppanuutta. Keskittymällä luottamuksen rakentamiseen ja kumppanuuteen, siirrytte vähitellen istumaan samalle puolelle pöytää ja alatte ratkaista liiketoimintanne ongelmia yhdessä.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Otamme yhteyttä ensi tilassa.