Yksi täyden palvelun markkinointikumppani vai useita eri toimistoja?

Markkinointikumppanin tai mainostoimistojen valinta on yksi yrityksen tärkeimpiä päätöksiä. Tuote ja palvelu pitää viedä asiakkaiden saataville. Pitää lisäksi pystyä oppimaan asiakkaista se, mitä he todellisuudessa arvostavat. Näiden tietojen perusteella omia tuotteita ja palveluita voidaan parantaa, hinnoittelua säätää ja saada omat asiakkaat palaamaan kerta toisensa jälkeen. Mitä vähemmän yrityksen sisällä on markkinointiosaamista, sitä kriittisemmäksi markkinointikumppanin valinta muodostuu.

Mainostoimiston valitsemisen perusteet kannattaa lukea täältä. Kun perusasiat on hallussa, voi tehdä päätöksen, aloittaako yhteistyön yhden vai useamman toimijan kanssa. Alla on tiivistettynä molempien toimintatapojen erityispiirteet.

Useita erikoistuneita toimistoja

Erikoistunut toimisto on keskittynyt kapeaan sektoriin ja kehittynyt siinä erityisen taitavaksi. Tällainen toimisto seuraa alansa trendejä ja pystyy tarjota aina ajantasaisimman ratkaisun. Organisaatio on yleensä sektorinsa erityisosaajista koostuva tiimi. Tyypillisesti erikoistuneita toimijoita ovat esimerkiksi verkkosivukehittäjät, some-toimistot, brändi- ja graafisen suunnittelun toimistot, viestintä- ja PR-toimistot, teknologiatoimistot, strategiatoimistot, mainostoimistot ja luovat toimistot, jne…

Usean eri toimiston kanssa työskentely vaatii tavoiteasetantaa. Sinun täytyy tietää, mitä olet ostamassa. Toimistoille tulee antaa selkeät tavoitteet, sekä esimerkiksi ohjeistukset koskien brändiä, kuvaus markkinoinnin prosessista tai kampanjasuunnitelma.

Tavoitteiden onnistumisen seuraamiseksi kannattaa määrittää tärkeimmät mittarit. Toimiessasi useamman toimiston kanssa, toimistot pitää saada työskentelemään yhdessä sinun yrityksen tavoitteiden eteen.

Usean toimiston kanssa työskentely edellyttää, että tieto kulkee myös toimijoiden välillä. Tehottomuutta syntyy prosesseista, joissa kaikki tieto – sisällöt, selvitykset, materiaalit, taktiikat, ohjeet, jne. – kulkee keskusjohtoisesti sinun yrityksen markkinointipäällikön kautta. Tyypillinen ongelma on esimerkiksi tilanne, jossa nettisivuista vastaava kehittäjä tekee avainsanaoptimointia täysin ilman kontaktia hakusanamarkkinointia tekevän toimiston kanssa.

Varsinkin digimarkkinoinnin osalta on tärkeää ymmärtää eri toimistojen välinen dynamiikka ja varmistaa datan omistajuus. Toimijoiden jatkuva kierrättäminen ja tehtävien uudelleenjärjestely voi pahimmillaan aiheuttaa reviirikiistoja ja muita liiketoimintaasi hidastavia epäselvyyksiä. 

Toimistojen kanssa kannattaa käydä aktiivisesti keskusteluja, aivan kuten omankin henkilöstön kanssa käydään, työmoraalin kohottamiseksi. Parhaimmillaan useiden toimistojen kanssa rakennettu yhteistyö johtaa kaikkien osapuolten menestykseen.

Yksi täyden palvelun toimisto

Yleensä täyden palvelun markkinointitoimistojen strategiana on tarjota laajat markkinoinnin palvelut kapealle kohderyhmälle. Palveluvalikoima voi olla sovitettu esimerkiksi tietyn toimialan tarpeisiin. Eli voit saada samalta toimistoilta verkkosivut, digimarkkinoinnin, strategisen suunnittelun, jne. Yleensä toiminnan alussa määritellään aina keskeisimmät tavoitteet, jotka ohjaavat toimiston laaja-alaista työtä.

Täyden palvelun toimistojen etu on markkinoinnin prosesseissa. Kaikki toiminnot keskustelevat keskenään: Jos yrityksesi lanseeraa kampanjan, tavoitteet, tiedot ja materiaalit kulkevat kerralla kaikkiin toimintoihin kuten verkkosivuille, Facebookiin ja Display-mainontaan. Kun prosessi on yhden toimijan johdettavissa, ideaalitasolla kaikkia osia voidaan kehittää koko kampanjan tavoitteiden mukaan.

Kuten asiantuntijatyön myös täyden palvelun toimiston tuloksellisuuden määrittää sen henkilöstö. Eri markkinoinnin osa-alueiden tuntemuksen lisäksi toimistolla on oltava projekti- ja prosessijohtamisen – siis markkinoinnin johtamisen osaamista.

Parhaimmillaan täyden palvelun toimisto on ennen kaikkea tehokas, eli saat samalla rahalla enemmän tuloksia. Toisaalta, liian laajan palvelupaletin toimistot voivat kompuroida laadun kanssa, sillä osaaminen on usein vain harvojen käsissä. Taitavat täyden palvelun toimistot hyödyntävät erikoistuneiden toimistojen palveluita osana tarjoomaansa.

Yhteenveto

Jos yrityksessäsi on kyky johtaa markkinointia, usean toimijan valinta voi tuoda joustavuutta ja muunneltavuutta. Yhden täyden palvelun markkinointikumppanin valinnassa taas osa hyödystäsi syntyy markkinoinnin prosessien mukana.

Valitse useita erikoistuneita toimistoja jos…

  • Yrityksessäsi on selkeä ja liiketoiminnasta johdettu markkinointistrategia
  • Yrityksessänne osataan johtaa markkinointia ja prosessit ovat toimivia
  • Ratkaiset spesifejä markkinoinnin ongelmia

Valitse yksi täyden palvelun toimisto jos…

  • Yritykseltänne puuttuu markkinointistrategia
  • Yrityksestänne puuttuu markkinoinnin prosessit ja osaaminen
  • Etsit markkinoinnilla ratkaisuja liiketoiminnan strategisen tason kysymyksiin

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Otamme yhteyttä ensi tilassa.