Markkinointipäättäjä: Maksatko ajasta, tuloksista vai jostain muusta?

Ymmärrätkö mihin käyttämäsi toimiston laskutus perustuu? Saatko käyttämällesi rahalle vastineeksi tuloksia?

Tuntiperusteinen laskutus on selkeä monessa tapauksessa. On perusteltua laskuttaa tuntiperusteisesti sellaisista tehtävistä ja projekteista, jotka ovat kiinteästi sidottuja käytettyyn työaikaan. Esimerkiksi verkkosivujen kehittäminen on varsin käytännöllistä hinnoitella aikaperusteisesti.

Hakusanamainonnan ja markkinoinnin jatkuvaa tekemistä ei kannata sitoa tehtyihin työtunteihin. Miksi ei? Koska näin kannustat markkinointikumppaniasi maksimoimaan tehdyt työtunnit, eli laskutettavan työn. Tällöin tietenkin välittömän seuraksen pitäisi olla toimiston vaihtaminen. Valitettavan usein kuitenkin näkee, että mähmäinen tekeminen ja tuntiperusteinen laskutus kulkevat käsikädessä jopa vuodesta toiseen.

Tulosperusteinen laskutus on idealtaan paras laskutusmalli. Laskutus perustuu saavutettuihin tuloksiin. Siihen liittyy kuitenkin monia käyttökelpoisuusongelmia. Tuloksiin sidottu laskutus edellyttää selkeiden tavoitteiden eli mittareiden määrittelyä. Usein ylätason tavoitteet, kuten myynnin kasvu, ovat monen eri tekijän summa. Jos määritellään monimutkaiseen ongelmaan täysin yksiselitteiset euromääräiset mittarit, luultavasti joudut maksamaan tuloksista kovan hinnan. Tulospohjainen hinnoittelu on aina toimistolle riski, ja riski on hinnoiteltu tuloksiin voittomarginaalilla. Mitä epäselvemmät tavoitteet ovat, sitä alttiimpi malli on manipuloinnille.

Mediabudjettiin perustuva hinnoittelu tarkoittaa, että toimiston laskutus perustuu tiettyyn prosenttiosuuteen käytetystä mediabudjetista. Mediabudjettiin perustuva hinnoittelu on läpinäkyvä ja reilu tapa hinnoitella jatkuva markkinoinnin palvelu, mutta sen paras puoli on todellinen yhteisen menestymisen kierre, malli nimittäin kannustaa kasvuun: Mitä tuloksellisemmin toimisto pystyy hyödyntämään budjettisi, sitä enemmän käytät rahaa, tietenkin, koska yrityksesi tekee näin enemmän tulosta. Ja tällöin toimisto ansaitsee kasvavista mediabudjeteista. Tämän kannustinrakenteen merkitystä ei voi yliarvioida, sillä se suoraan ohjaa toimistoa tekemään sinulle enemmän tulosta.

Lopulta, tulokset ovat ne mistä haluat ja mistä sinun kannattaa maksaa. Laskutus perustuu aina kuitenkin käytettyyn aikaa, määriteltyihin tuloksiin tai käytettyihin mediabudjetteihin.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Tarvitsetko apua yrityksenne markkinoinnin tehostamiseen? Etsitkö uutta toimistokumppania, jonka kanssa haetaan parempia tuloksia? Ota yhteyttä, vastaamme tuota pikaa.