Smartia on suomalainen rakennusalan yritys, jonka myyntituotteita ovat mm. erilaiset piharakennukset, saunat, varastot ja hallit. Smartian ja WDS:n menestyksekäs yhteistyö alkoi vuonna 2017 digitaalisen markkinoinnin myötä. Myöhemmin yhteistyön syventyessä olemme toteuttaneet muun muassa brändin kiteytyksen, modernisoineet brändin visuaalisen ilmeen ja uudistaneet yrityksen verkkosivut. Vuoden 2020 jälkeen Smartian liikevaihto on ollut tasaisessa kasvussa.
Verkkosivu-uudistuksen tavoitteena käyttäjäystävällinen ja liidituotantoa kasvattava sivusto
Smartian vanha verkkosivusto oli rakennettu Magento-verkkokauppapohjalle, joka ei palvellut liiketoiminnan muuttuneita tarpeita. Verkkosivujen uudistuksen tavoitteena oli kasvattaa myyntiä, raikastaa yleisilmettä ja luoda kokonaisuudesta käyttäjäystävällisempi.
Konseptointivaiheessa määriteltiin verkkosivujen tavoitteet ja kohderyhmät sekä suunniteltiin sivuston sisältörakenne ja toiminnallisuudet. Verkkosivujen visuaalinen ilme suunniteltiin käytössä olevan brändi-ilmeen mukaiseksi. Sivuston sisältö (tekstit, tuotteet ym.) jaettiin yhdessä sovitulla työnjaolla. Sivuston taustalle otettiin käyttöön Active Campaign markkinointiautomaatio, joka integroitiin Smartian CRM:ään. Näin verkkosivuilta tulevia liidejä lämmitetään kohti myyntiä ja myyntivalmiit liidit ohjautuvat suoraan myynnin käsiteltäviksi.
Määrittelimme WDS:n kanssa brändin isot linjat ja saimme hyviä oivalluksia muun muassa siihen, miten valita viestinnän äänensävy ja miten brändin tulee näkyä arjen tekemisessä. Kaiken kaikkiaan kokemus oli myönteinen ja saatiin hyviä hoksautuksia!
Joskus tällaisilla projekteilla on taipumus olla tautisen pitkiä ja raskaita, mutta tämä oli mukavan selkeä ja koko homma saatiin pakettiin nopealla aikataululla. Suosittelen ehdottomasti muillekin yrityksille!
–Hannu Pohjola, toimitusjohtaja, Smartia Oy
Verkkosivuille integroitiin erilaisia konversiokoukkuja tuottamaan Smartian myynnille liidejä, muun muassa:
- Chatbot
- Liidilomakkeet
- Opas-ja esitelataukset
Smartian palveluvalikoiman kasvaessa ja liiketoiminnan kehittyessä verkkosivuja edistetään jatkuvasti.
Yhteistyön tuloksena SEO-näkyvyyden kärkipaikat tärkeimmillä avainsanoilla – digimarkkinoinnilla liidejä ja tunnettuutta
Nopean ja tehokkaan verkkosivuston tueksi WDS toteutti kattavan SEO-suunnitelman, sisältäen avainsanatutkimuksen ja verkkosivujen sisältösuunnitelman.
SEO-suunnitelman ja sen jalkautuksen myötä Smartia on päässyt liiditavoitteisiinsa huomattavasti pienemmällä digimarkkinoinnin mainosbudjetilla.
Systemaattinen digimarkkinointi toimii liidituotannon pohjana. Digimarkkinointiputki pohjautuu Smartian tuotekategorioihin ja tuotepohjaiseen myyntifunneliin. Smartian keskeisiin digimarkkinointikanaviin kuuluvat
Google- ja Meta-mainonta, joita kehitetään jatkuvasti liidi- ja myyntitavoitteita vasten.
Toimitilakonseptointi tehostamaan myyntityötä ja lisäämään erottuvuutta kilpailukentällä
Toimitilakonseptoinnin tavoitteina olivat:
- Tehokkaampaa tekemistä yhtenäisellä myynnin lähestymisellä
- Selkeämpi erittely (sisäisesti sekä ulkoisesti) kahden toimitilapalvelukokonaisuuden välille
- Parantaa asiakkaiden kokemuksia
- Kirkastaa, millainen toimija Smartia on
WDSn tuottama tuotteistusprojekti koostui neljästä kokonaisuudesta:
1. Taustatyö ja tutkimus
Taustatyö toteutettiin asiakaskokemuksien/haastattelujen kautta. Haastatteluista kirjoitettiin myös referenssiartikkelit Smartian verkkosivuille.
2. Kiteytys
Yhteisessä WDS:n fasilitoimassa työpajassa käytiin läpi WDS:n havannoimat, asiakashaastatteluista esiin nousseet avainasiat sekä Smartian myyjien yhteisiä ajatuksia.
3. Konseptointi
WDS konseptoi saatujen tietojen pohjalta Smartti-Paketin helposti ostettavaan ja ymmärrettävästi sanoitettuun muotoon. Syntyi Smartti-Paketti ja Smartti-Paketti+. Konseptoiduille paketeille toteutettiin tarvittavat visuaaliset elementit.
4. Käytäntöön vienti
Selkeiksi konseptoidut toimitilapaketit jalkautettiin muun muassa digitaaliseen markkinointiin ja Smartian verkkosivuille.