Mitä hyötyä yritykselle on sykähdyttävästä visuaalisesta ilmeestä?
1. Tunnistettavuus ja muistettavuus
Visuaalinen ilme, kuten logo, värimaailma ja typografia, auttaa yritystä erottumaan ja tulemaan tunnistetuksi. Ennen visuaalisen ilmeen suunnittelua tutustu aina kilpailijoiden ilmeeseen ja pyri omassa suunnittelussasi tekemään jotain erilaista, jotta ilme erottuu markkinoilta.
2. Ratkaiseva ensivaikutelma
Ei ole olemassa toista mahdollisuutta tehdä hyvää ensivaikutelmaa. Visuaalinen ilme on usein se ensimmäinen asia, joka kiinnittää potentiaalisen asiakkaan huomion. Ammattimaisesti, ajatuksella suunniteltu ilme kertoo, että yrityksesi ja brändisi on vakavasti otettava, laadukas ja luotettava – jolta kannattaa siis ostaa.
3. Yhtenäisyys kaikessa viestinnässä
Kuvittele, että kävelet sellaiseen yrityksen toimistoon, jossa kaikki näyttää satunnaiselta: logo ei sovi yhteen värimaailman kanssa, jokaisessa esitteessä on käytetty erilaista kirjasintyyppiä, ja verkkosivuilla vieraillessa joutuu tarkistamaan, oliko kyseessä sama yritys. Syntyykö sinussa luottamusta tähän yritykseen? Todennäköisesti ajattelet, että kyseessä on vasemmalla kädellä kokoon kyhätty liikeidea etkä ole valmis sijoittamaan rahojasi sen tuotteisiin.
Hyvin suunniteltu yrityksen visuaalinen ilme varmistaa, että kaikki yrityksesi myynti-ja markkinointimateriaalit sekä muu visuaalinen sisältö ovat yhdenmukaisia. Tämä luo yhtenäisen, viimeistellyn, luotettavan ja ammattimaisen kuvan yrityksestä. Se lisää luottamusta ja vahvistaa brändiä.
4. Visuaalinen ilme on myös viestintäväline
Oletko koskaan miettinyt, miten tietyt värit herättävät tiettyjä tunteita? Punainen voi olla intensiivinen ja energinen, kun taas sininen viestii luotettavuudesta ja rauhallisuudesta. Visuaalinen ilme ei ole vain esteettinen valinta, vaan voi kertoa esimerkiksi yrityksen tarinaa ja ilmaista brändin arvoja ja persoonallisuutta.
Hyvin valitut värit, typografia ja graafiset elementit herättävät asiakkaissasi tunteita ja mielikuvia, jotka kuvaavat yrityksesi brändiä. Esimerkiksi jos yrityksesi haluaa viestiä innovatiivisuudesta ja edelläkävijyydestä, valitse rohkeita värejä ja moderneja fontteja. Jos taas haluat korostaa perinteitä ja luotettavuutta, pehmeämmät ja klassisemmat valinnat voivat olla parempi vaihtoehto.
5. Asiakkaan sitouttaminen
Visuaalinen ilme, joka vetoaa asiakkaidesi tunteisiin positiivisesti ja houkuttelevasti, voi saada heidät tuntemaan vahvemman yhteyden brändiisi. Sitoutunut asiakas palaa ostamaan yritykseltäsi myös jatkossa.
6. Kilpailuetu markkinoilla
Uniikki ja houkutteleva visuaalinen brändi-ilme erottaa yrityksen kilpailijoistaan. Se on se pieni lisämauste, joka saa asiakkaasi valitsemaan juuri sinut. Hyvä visuaalinen ilme ei ole vain pinnan viilaamista – se on kilpailuetu.
7. Tuotevalikoiman laajentaminen on helpompaa
Vahva visuaalinen brändi-ilme tarjoaa hyvän perustan lanseerata markkinoille uusia tuotteita tai palveluita. Niiden markkinointia auttaa jo olemassa olevan, niihin liittyvän brändin tunnettuus ja luottamus.
Mitä visuaalisen ilmeen suunnittelussa tulee ottaa huomioon?
Kun lähdet rakentamaan tai muokkaamaan visuaalista yritysilmettä, kannattaa pohtia muutamia tärkeitä kysymyksiä:
- Mitä tunteita haluat herättää asiakkaissasi?
- Mitä tunteita et halua herättää visuaalisella ilmeellä?
- Mitkä ovat yrityksesi arvot, ja miten voisit tuoda ne esiin visuaalisesti?
- Mitkä värit edustavat yritystäsi?
- Mitkä värit eivät edusta yritystäsi?
- Minkälainen visuaalinen ilme kilpailevilla yrityksillä on?
- Missä kaikkialla yrityksen tai brändin visuaalinen ilme näkyy?
Kiinnostuitko yritysilmeen suunnittelusta? Tutustu lisää brändin rakentamiseen.
Haluatko varata tapaamisen ja sparrata kanssamme yrityksellesi sopivaa visuaalisen ilmeen kehitysprojektia? Täytä yhteydenottolomake, otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian!