Yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelu on tärkeää, koska se luo yrityksesäsi ensivaikutelman ja määrittelee yrityksen tunnistettavuuden markkinoilla. Lue lisää visuaalisen ilmeen suunnittelusta.
Hyvin suunniteltu visuaalinen ilme heijastaa niin yrityksesi arvoja, brändiä ja persoonallisuutta visuaalisesti houkuttelevalla sekä muistettavalla tavalla.
Mitä visuaalinen ilme tekee?
Ennen kaikkea visuaalinen ilme auttaa erottumaan kilpailijoista ja rakentamaan vahvaa identiteettiä, joka herättää luottamusta ja uskollisuutta asiakkaissa.
Missä yrityksen visuaalinen ilme näkyy?
Yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelu ulottuu logon, värimaailman, typografian, symbolien ja graafisten elementtien suunnittelusta kaikkii yrityksen kohtaamispisteisiin, kuten
- Verkkosivuihin
- Markkinointimateriaaleihin
- Myyntimateriaaleihin
- Myyntipresentaatiot
- Myyntiesitteet
- Sisällöntuotantoon (kuvat ja videot)
- Kauppatavara

Miksi visuaalisen ilmeen suunnittelu on tärkeää?
1. Tunnistettavuus ja muistettavuus
Visuaalinen ilme, kuten logo, värimaailma ja typografia, auttaa yritystä erottumaan ja tulemaan tunnistetuksi. Ennen visuaalisen ilmeen suunnittelua tulee aina ottaa huomioon kilpailijat, jotta suunniteltu ilme erottuu markkinoilta.
2. Ensivaikutelma
Visuaalinen ilme luo yleensä aina ensimmäisen ensivaikutelman yrityksestäsi. Ammattimaisesti ajatuksella suunniteltu ilme antaa vaikutelman laadusta ja luotettavuudesta.
3. Yhtenäisyys
Hyvin suunniteltu yrityksen visuaalinen ilme varmistaa, että kaikki yrityksesi myynti-ja markkinointimateriaalit sekä visuaalinen sisältö ovat yhdenmukaisia kaikissa kohtaamispisteissä. Tämä luo yhtenäisen ja ammattimaisen kuvan yrityksestä, joka lisää luottamusta ja vahvistaa brändiä
4. Viestintä
Visuaalinen ilme toimii viestintävälineenä. Se voi kertoa tarinaa, ilmaista brändin arvoja ja persoonallisuutta sekä välittää tärkeitä viestejä visuaalisesti. Esimerkiksi värivalinnat voivat luoda tietyt tunnelmat ja assosiaatiot.
5. Asiakkaan sitouttaminen
Visuaalinen ilme on onnistunut, kun se herättää haluttuja tunteita ja sitoutumista asiakkaissa. Positiivinen ja houkutteleva visuaalinen ilme voi luoda vahvempia tunnesiteitä brändin ja asiakkaiden välille. Sitoutunut asiakas palaa ostamaan yritykseltäsi myös jatkossa.
6. Kilpailuetu
Uniikki ja houkutteleva brändi-ilme voi erottaa yrityksen kilpailijoistaan. Se voi houkutella huomiota ja kiinnostusta, mikä voi tuoda kilpailuetua markkinoilla.
7. Laajentaminen
Brändi-ilme voi tarjota perustan uusille tuotteille tai palveluille, jolloin ne voivat hyödyntää olemassa olevaa brändin tunnustettavuutta ja luottamusta.
Mitä yritysilmeen suunnittelussa tulee ottaa huomioon?
- Mitä tunteita yrityksesi visuaalisen ilmeen tulee herättää?
- Mitä tunteita et halua herättää visuaalisella ilmeellä?
- Mitä arvoja yrityksesi edustaa?
- Mitkä värit edustavat yritystäsi?
- Mitkä värit eivät edusta yritystäsi?
- Minkälainen visuaalinen ilme kilpailevilla yrityksillä on?
- Mitkä ovat yrityksen visuaalisen ilmeen kohtaamispisteet?
Kiinnostuito yritysilmeen suunnittelusta? Tutustu lisää brändin rakentamisesta!