Sissipuukko on tunnettu suomalainen brändi, joka on arvostettu niin sotilaiden, varusmiesten kuin eränkävijöidenkin keskuudessa. Ammattisotilastaustaisen J-P Peltosen kehittämällä puukolla oli tunnistettu entistä laajempaa potentiaalia kansainvälisillä markkinoilla.
Tarvittiin erottuva brändi, joka puhuttelisi paremmin uusia kuluttajakohderyhmiä niin kansainvälisesti kuin Suomessa, houkuttelisi jälleenmyyjiä ottamaan tuote valikoimiinsa sekä innostaisi vaikuttajat mukaan viemään sanaa Sissipuukosta uusille yleisöille.
Projektin lopputuloksena syntynyt Peltonen Knives -brändi jatkaa Sissipuukon perinnettä maailman parhaiden puukkojen valmistajana.
Projekti käynnistyi brändistrategiatyöllä
Työ aloitettiin yhteisellä strategiatyöpajalla, johon osallistuivat puukon alkuperäinen kehittäjä J-P Peltonen sekä brändiä maailmalle vievän PRM Trade Oy:n Juha Ikonen ja Mihail ”Miska” Pinhasov. Työpaja auttoi määrittelemään muun muassa Sissipuukon ydinviestit, bränditarinan sekä kilpailukentän.
Brändityön tueksi teetettiin myös ostoaie- ja tunnettuustutkimus, joka auttoi ymmärtämään Sissipuukon nykytilan markkinassa. Projektin edetessä tuoteperheen nimeksi valikoitui kansainvälisille markkinoille sopiva Peltonen Knives ja Sissipuukon kansainväliseksi nimeksi taipui Ranger Puukko.
Visuaalinen ilme ja viestinnän tyyli koostettiin brändikirjaksi
Brändistrategian pohjalta uudistettiin visuaalinen ilme, jolla nostettiin brändin houkuttelevuus ja laatumielikuva uudelle tasolle. Uudistettu logo, väripaletti, fontit, ikonityyli ja kuvamaailma heijastavat Peltonen Knivesin perinteikästä toimintaa ja laadukasta tuotetta. Visuaalisella ilmeellä halutaan puhutella kansainvälistä yleisöä aina jälleenmyyjistä suoraan tuotteen käyttäjiin, kuten varusmiehiin, partiolaisiin, eränkävijöihin ja metsästäjiin.
Sissipuukolle luotiin ydinviestit, arvolupaukset, slogan ja bränditarina ohjenuoriksi markkinointiviestintään. Bränditarina toimi pohjana myös brändivideolle. Sloganiksi määrittyi vahva ja dynaaminen ”Ainoa puukko, jonka koskaan tarvitset.” eli englanniksi ”The only knife you’ll ever need.”
Lue lisää brändityöstä:
”Yhteistyö aloittaminen oli vaivatonta ja palkitsevaa. WDS:n ammattitaitoinen porukka heittäytyi projektiin intohimolla, pitäen kuitenkin samalla huolta tavoiteaikataulujen toteutumisesta.
Projektina aloitettu yhteistyö on kasvanut ja kehittynyt enemmänkin jatkuvaksi kumppanuudeksi ja yhteistyöksi.”
– Juha Ikonen, Toimitusjohtaja, Peltonen Knives Oy
Uusi brändi-identiteetti esille pakkauksiin, myyntimateriaaleihin, brändivideolle ja verkkosivuille
Projektin seuraavassa vaiheessa toteutimme tuoteperheelle laajan pakkaussuunnitteluprojektin ja kattavat myynti- ja markkinointimateriaalit mm. kansainvälisten jälleenmyyjien tarpeisiin.
Brändikuvaukset ja brändivideo toteutettiin kesällä 2023 yhteistyössä asiakkaan ja Askel Companyn kanssa.
Suomen markkinoille suunnattu Sissipuukko.fi ja kansainvälinen sivusto Peltonenknives.com suunniteltiin uudestaan ilmettä ja konseptia myöten. Monikieliset sisällöt (suomi, englanti ja saksa) tuotettiin hakusanatutkimusta vasten.
Markkinointistrategia ohjaa uuden brändin viemistä maailmalle
Brändityön jatkeeksi loimme tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa markkinointistrategian, joka ohjaa uuden brändin kansainvälistä markkinointia. Strategiatyössä asetettiin markkinoinnille seurattavat tavoitteet, laadittiin seurantamittaristo, tunnistettiin Sissipuukolle toimivimmat markkinoinnin keinot ja kanavat sekä määriteltiin tavoitteista ohjattu budjetti.