Brändin rakentaminen luo pysyvää kilpailuetua

Rakennetaan yhdessä brändi, jolla erotut varmasti markkinoilla.

Mikä on brändi? Mitä on brändin rakentaminen?

Brändi ei ole vain yrityksen logo, palvelu tai yksittäinen tuote. Brändi on ihmisen kokemus yrityksestäsi; se on yrityksen persoona. Voit kuvitella brändiäsi ihmisenä: miltä se näyttää, miten se puhuu, mitä se arvostaa? Kun rakennamme brändin, luomme yritykselle tai tuotteelle visuaalisen ilmeen, äänen ja arvot, jotka asiakas tunnistaa ja muistaa. Hyvin rakennettu brändi tuntuu asiakkaasta helposti lähestyttävältä ja luotettavalta. Luottamus johtaa uskollisuuteen ja pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin.

Mitä brändäys on?

Brändäyksellä ylläpidetään ja vahvistetaan jatkuvasti sitä mielikuvaa, brändiä, joka asiakkaalla tai potentiaalisella asiakkaalla on yrityksestä tai tuotteesta. Sitä tapahtuu koko ajan kaikessa yrityksen toiminnassa, esimerkiksi markkinointiviestinnässä, myyntiesitteiden visuaalisen ilmeen suunnittelussa, asiakaspalvelussa, yrityksen sisäisessä johtamisessa, myynnissä, asiakaskokemuksissa ja verkkosivuilla.

 

Kysy lisää

Kenelle brändin rakentamisen palvelu sopii?

Kuluttajabrändi

Eikö yrityksesi tai tuotteesi erotu markkinoilta? Autamme rakentamaan brändin, joka tunnetaan ja muistetaan. Pohdimme esimerkiksi miten brändi erottuu kilpailijoista, millaisia ovat puhuteltavat ostajapersoonat tai miten luodaan asiakkaalle tunneside tähän brändiin. Hyvin rakennettu brändi on asiakkaiden silmissä luotettava ja he ovat sille uskollisia.

Myyntiorganisaatio

Kaipaatko lisää liidejä? Myitpä kuluttajalle tai yritykselle, olitpa jälleenmyyjä tai suora myyntiorganisaatio - autamme kirkastamaan palvelusi ja löytämään punaisen langan toiminnalle. Brändäyksen avulla tuotteistamme palvelusi selkeään, helposti ostettavaan muotoon.

B2B-brändit

Onko organisaatiossasi tapahtunut muutoksia? Eikö visuaalinen ilme näytä tai tunnu enää omalta? Autamme erikokoisia, kasvua tavoittelevia yrityksiä kirkastamaan tai uudistamaan brändinsä vahvalla otteella, vuosien kokemuksella.

Tutustu töihimme

Katso kaikki työt

Miksi brändin rakentaminen on tärkeää?

Muistettava brändi erottuu kilpailijoista

Brändäys tekee yrityksestä tai tuotteesta tunnistettavan.

Autamme suunnitelmallisesti rakentamaan brändejä, jotka muistetaan paremmin. Näin ollen yritykseltä ostetaan enemmän ja tarvittaessa tuotteestasi tai palveluistasi maksetaan enemmän.

wds_www_ikonit-19

Hyvin rakennettu brändi tuo taloudellista hyötyä

Asiakashankinnassa korostuu brändin tunnettuus ja mielikuvat. Mikäli brändi on vahva ja mainonta tukee sitä, myyntityöstä tulee helppoa ja tuottavaa. Ajan myötä vahva brändi siis säästää kustannuksia esimerkiksi markkinoinnissa.

wds_www_ikonit-14

Brändäys tehostaa markkinointia

Hyvin rakennettu brändi tuo selkeyttä ja tehokkuutta sekä liiketoiminnan johtamiseen että markkinointiviestintään. Tekemisen punainen lanka on konkreettisesti näkyvissä.

“Yhteistyö aloittaminen oli vaivatonta ja palkitsevaa. WDS:n ammattitaitoinen porukka heittäytyi projektiin intohimolla, pitäen kuitenkin samalla huolta tavoiteaikataulujen toteutumisesta. Projektina aloitettu yhteistyö on kasvanut ja kehittynyt enemmän jatkuvaksi kumppanuudeksi ja yhteistyöksi. Vahva suositus! ”
“WDS oli oikea valinta kumppaniksi projektiimme. He hoitivat projektin vankalla ammattitaidolla ja lopputuloksesta tuli meidän näköisemme. Yhteistyö sujui erinomaisesti ja kommunikaatio oli saumatonta. WDS:n väki kuunteli tarpeitamme sekä toiveitamme, ja he pääsivät hyvin kiinni ajatuksistamme, tuoden rohkeasti samalla uutta näkökulmaa.”
“WDS:n ammattitaitoisen porukan kanssa yhteistyö on ollut miellyttävää ja helppoa. Yhdessä olemme saaneet kehitettyä yrityksemme brändiä ja digimarkkinointia toivomaamme suuntaan.”

Miten brändiä rakennetaan ja työstetään?

Brändityöskentely sisältää osan seuraavista tai kaikki seuraavat vaiheet

Alkukartoituksessa keskustelemme yrityksesi brändin nykytilanteesta sekä siitä, miksi brändäys on juuri nyt ajankohtaista. Alkukartoituksessa tarkastelemme myös kilpailijoita.

Kysymme muun muassa seuraavat kysymykset:

  • Miksi brändinne rakentaminen on juuri nyt ajankohtaista?
  • Miten yrityksesi brändi tällä hetkellä mielletään?
  • Ketkä ovat yrityksesi pahimpia kilpailijoita?

Alkukartoituksen päätteeksi sovimme palaveriajan brändistrategian työpajaa varten.

Brändistrategiasta

Bränditutkimukseen osallistujat voivat olla vaikkapa yrityksen johto, markkinointiosasto, henkilöstö, asiakkaat ja markkinoinnin kohderyhmät tai sijoittajat. Tutkimus tehdään silloin, kun halutaan vastaus esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä on yritykseni brändin autettu tunnettuus? (eli asiakas tunnistaa brändin vihjeen, esimerkiksi logon, perusteella) 
  • Mikä on yritykseni top-of-mind eli kuinka korkealle se sijoittuu, jos kysytään keltä tahansa henkilöltä esimerkiksi tuotemerkkejä tietystä tuotteesta?
  • Miten selvitän asemani kilpailijoihin nähden?
  • Miten erotun paremmin kilpailijoista?
  • Miten yritykseni mielletään?
  • Mikä on yritykseni brändi?

Bränditutkimuksen kysymykset tutkimuksen tulokset käydään aina läpi yrityksesi kanssa, ja se toimii pohjana brändistrategialle ja visuaalisen ilmeen suunnittelulle. Bränditutkimukseen on hyvä varata muutamia viikkoja aikaa.

Brändistrategia on suunnitelma, joka määrittelee, miten brändiä rakennetaan, kehitetään ja hallitaan. Se sisältää brändin ydinviestit, arvot, persoonallisuuden, visuaalisen identiteetin sekä sen, miten brändiä viestitään ja markkinoidaan eri kanavissa.

Brändistrategiatyöhön kuuluu noin puolen päivän työpaja yhdessä yrityksesi avainhenkilöiden kanssa.

Esittelemme brändistrategian sanallisen kiteytyksen pari viikkoa työpajan jälkeen.

Brändistrategia

Asiakaspolkuworkshopissa käymme läpi asiakkaanne ostopolun eri vaiheet. Asiakaspolun mallinnus auttaa ymmärtämään:

  • Miten palvelen asiakastani?
  • Mitkä ovat yritykseni palvelun timantit?
  • Millainen tai millaiset ovat yritykseni/brändin ostajapersoonat eli millainen olisi tyypillinen asiakas?
  • Missä tilanteissa tai toiminnassa asiakas on vuorovaikutuksessa yritykseni kanssa? (eli mitkä ovat kohtaamispisteet)
  • Miten yritykseni brändi näkyy?
  • Ketä brändillä halutaan puhutella?

Lue, miksi brändin kehittäminen kannattaa

Visuaalisen ilmeen suunnittelussa otamme huomioon alkukartoituksen, bränditutkimuksen, brändistrategian, asiakkaan kohtaamispisteet sekä toiveenne brändin visuaalisesta ilmeestä. Työstämme myös erillisenä projektina kaikki myynti-ja markkinointimateriaalit tämän ilmeen mukaisiksi. Materiaaleja ovat esimerkiksi

  • Verkkosivut
  • Tekstit
  • Myyntiesite
  • Myyntipresentaatio
  • Lomakkeet
  • Käyntikortit
  • Autoteipit
  • Työvaatteet

Verkkosivut Visuaalinen ilme

Myyvät myynti-ja markkinointimateriaalit ovat tietysti brändin mukaisia. Tuotamme visuaalisen ilmeen lisäksi tarvittaessa myös materiaalien tekstisisällöt ja otamme brändikuvat ja -videot.

WDS Markkinointitiimin avulla rakennat brändillesi kestävää kasvua. 

Brändin tuloksekas rakentaminen perustuu tulosten (esimerkiksi myynnin kasvun) jatkuvaan mittaamiseen ja analysointiin. Me seuraamme tuloksia puolestasi ja raportoimme kehityksestä wds.appiin. 

Tutustu WDS markkinointitiimiin Tutustu markkinoinnin johtamiseen

Lue lisää brändin rakentamisesta

Tutustu asiantuntijoidemme kirjoittamiin oppaisiin ja artikkeleihin liittyen brändin rakentamiseen ja brändin kehittämiseen.

Usein kysytyt kysymykset

Tutustu ja lue, mitä brändin kehittämisestä usein kysytään!

Brändi on termi, jota käytetään kuvaamaan tuotteen, palvelun, yrityksen tai jopa henkilön identiteettiä ja tunnettuutta markkinoilla.

Brändin rakentaminen on kokonaisuus mielikuvia, tunteita, mielleyhtymiä ja arvoja, jotka kuluttajilla ja sidosryhmillä on kyseiseen tuotteeseen, palveluun tai yritykseen liittyen.

Brändäys (engl. branding) on pitkäjänteistä työtä brändin vahvistamiseksi. Brändäämällä luodaan, kehitetään ja hallitaan brändiä eli tuotteen, palvelun, yrityksen tai henkilön identiteettiä ja tunnettuutta markkinoilla.

Brändin kehitystä voi mitata esimerkiksi seuraamalla, miten korkealle yritys sijoittuu hakukoneen hakutuloksissa sille tärkeillä hakusanoilla sekä myynnin lisääntymisellä pitkällä aikavälillä. Brändin kehitystä voi mitata myös bränditutkimuksilla, esimerkiksi kuinka hyvin potentiaaliset asiakkaat tuntevat brändisi.

Kun työstämme yrityksellesi brändistrategian, päivitämme myös yrityksen /brändin visuaalisen ilmeen. Niinpä päivitämme myös myynti- ja markkinointimateriaalit vastaamaan tätä ilmettä sekä tarkastamme verkkosivujen ilmeen yhdenmukaisuuden.

Brändiä kannattaa kehittää pitkäjänteisesti, jotta se pysyy ajan hermolla, vastaa asiakkaiden muuttuviinkin tarpeisiin ja erottuu kilpailijoista. Jatkuva kehittäminen vahvistaa brändiä, mikä lisää asiakkaissa luottamusta ja uskollisuutta brändiä ja sen tuotteita kohtaan. Asiakas on valmis maksamaan enemmän arvostetun brändin tuotteista ja brändi myy itse itseään. Tämä kaikki johtaa yrityksen kestävään kasvuun.

Toimimme yrityksesi kumppanina brändin kehityksessä, kaikissa markkinoinnin kanavissa.

Kiinnostuitko? Ole yhteydessä!

Tapaamisessa käymme läpi

  • Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
  • Brändinne nykytilan markkinoilla

Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun brändin kehittämisestä.

Henri Hienonen Sales Director 050 361 7764 henri.hienonen@wds.fi

    Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
    tietosuojaselosteemme mukaisesti.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Tilaa vinkit markkinointiin!

    Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä