Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatiolla toteutat oikea-aikaista ja personoitua viestintää sekä jalostat nykyiset kontaktisi liideiksi ja teet paremmalla prosentilla lisämyyntiä. Samalla vapautat tärkeitä resursseja muualle, kun omin käsin tekeminen vähentyy.

Markkinoinnin automaatio palvelee asiakastasi oikealla hetkellä

Markkinoinnin automaatio mielletään usein sähköpostiviestien lähettämiseen. Se on kuitenkin paljon muutakin! Markkinoinnin automaatiolla tuetaan kokonaisvaltaisesti asiakasyrityksen markkinointia, myyntiä ja asiakaspalvelua.

Tehokkaalla markkinoinnin automaatiolla autat lisäksi potentiaalista asiakastasi ostopolun varrella sekä opastat häntä lähemmäs ostopäätöstä. Kuvitellaan tilanne, jossa asiakas saapuu sivustollesi hakemaan tietoa häntä kiinnostavasta tuotteesta tai palvelusta. Hän ei aivan vielä ole valmis tekemään ostopäätöstä, vaan hän lataa sivustolta oppaan ja poistuu sivulta. Automaation avulla voidaan tämän jälkeen tuoda liidille tai asiakkaallesi lisää tietoa tuotteesta sekä muistuttaa häntä kiinnostavasta aiheesta.

Yrityksen nettisivuille luodaan erinäisiä koukkuja, jotka laukaisevat markkinoinnin automaatiojärjestelmässä personoidun viestin lähetyksen juuri sillä hetkellä, kun se on liidille tai asiakkaalle ajankohtaista. Markkinoinnin automaatio hoitaa kaiken työn puolestasi eikä sinun tarvitse itse olla lähettämässä sähköposteja mihin tahansa kellonaikaan päivästä.

Asiakas tekee ostoksen – mitä sen jälkeen tapahtuu?

Automaatio ei suinkaan pääty ostotapahtumaan. Esimerkiksi verkkokauppan kohdalla asiakas tekee oston, jonka jälkeen markkinoinnin automaatioon määritellyt toimenpiteet lähtevät rullaamaan. Automaation voi yhdistää esimerkiksi asiakastyytyväisyyden keräämiseen tai palvella asiakastasi personoiduilla tuotteen hoito-ohjeilla. Samalla pysyt asiakkaasi mielessä, kun on aika tehdä uusintaostos tai häneltä kysytään suosituksia.

Markkinoinnin automaatio myynnin tukena

Markkinoinnin automaation avulla saadaan runsaasti tietoa liidin tai asiakkaan toiminnoista nettisivuilla. Kun tietoa on kerääntynyt automaation taustalle, voidaan yleisöjä integroida esimerkiksi Facebookin kanssa sekä ottaa käyttöön kontaktien pisteytys.

Kontaktien pisteytys on tärkeää, sillä sen avulla voidaan selvittää laadukkaiden liidien määrä. Laadukkaat liidit voidaan taas siirtää myynnille työstettäväksi ja näin saat tehostettua  myös myynnin ajankäyttöä sekä tuloksia, kun aikaa ei mene hukkaan turhiin puhelinsoittoihin tai asiakaskäynteihin.

Case Kalustetukku

Mökkikeittiö-automaatiosarjan tuloksena 39,50 % konversioaste

Kalustetukku on kotimainen perheyritys ja toimittaa Avainlippu- sekä Design from Finland tunnuksen saaneita Charmia-keittiöitä suomalaisten kotien sydämiin. 

Mikä oli markkinoinnin automaation lähtötilanne?
Kalustetukun markkinoinnin automaatio otettiin käyttöön jo marraskuussa 2019. Googlen trendit olivat jo useampana vuonna osoittaneet, että mökkikeittiö hakusanalla on kesäkaudella selkeä piikki. Aiheen ympärille päätettiin ryhtyä rakentamaan sisältöä, joka tukisi yrityksen tavoitteita kesäkauden piikin aikaan.

Mitä toimenpiteitä tehtiin?
Toteutimme Kalustetukulle yhteistyössä sisustusbloggaajan kanssa kolme mökkikeittiön suunnitteluun, toteuttamiseen sekä keittiön lopputuloksesta kertovaa blogiartikkelia. Lisäksi sosiaalisesta mediasta löydettiin asiakas, joka oli toteuttanut mökkikeittiön uudistamisen Kalustetukulla – tästä tehtiin lisäksi ennen-jälkeen -tyylinen blogi.

Blogeista suunniteltiin kesäkaudelle personoitu automaatiosarja. Automaatiosarja lähetettiin kontakteille, jotka olivat osoittaneet kiinnostusta aiheeseen selailukäyttäytymisellä. Lähetys aikataulutettiin myös sen mukaan, milloin vastaanottaja on todennäköisimmin aktiivinen.

Mitä tuloksia saavutettiin?
Kalustetukulle toteutettujen sähköpostisarjojen pääasiallisena tavoitteena oli keittiösuunnittelun ajanvaraus.

Automaation tuloksena jopa 39,50 % viestin vastaanottaneista varasi lopulta keittiösuunnitteluajan.

Automaatiosarja oli kaikin puolin onnistunut myös alan keskiarvohin nähden (suluissa vertailuluku):

  • Open rate 51,43 % (vs. 19,90 %)
  • Click-through-rate 13,33 % (vs. 3,60 %)
  • Click-to-open-rate 25,93 % (vs. 17,70 %)

Pyydä tarjous markkinoinnin automaatiosta

Ota suoraan yhteyttä tai jätä viesti.

Henri Kemppi
Head of Digital
040 545 1029
etunimi.sukunimi@wds.fi

    Markkinoinnin automaation aloitus

    1. Ostopolun ja ostajapersoonien määrittely

      Alussa määritellään ostajapersoonat sekä asiakkaan ostopolku. Ostopolulla tarkoitetaan matkaa, jonka ostaja kulkee ennen varsinaista ostotapahtumaa. Matkan varrella viestin vastaanottajalle tarjotaan ratkaisuja juuri häntä kiinnostaviin ongelmiin. Ostopolulle voi olla määriteltynä useampia erilaisia vaiheita ja automaatiosarjoja, riippuen siitä, minkä konversion tai minkälaisella profiililla kyseinen henkilö on tullut mukaan automaation piiriin.

       

    2. Kerättävän asiakastiedon määrittely

      Automaation onnistumisen lähtökohtana on se, että asiakkaalta kerätään sopivia tietoja järjestelmään. Yhteystietojen lisäksi voidaan kerätä esimerkiksi, millä profiililla kiinnostunut henkilö on ladannut oppaan tai tehnyt muun toimenpiteen sivustolla. Lisäksi käymme läpi nykyisen asiakasdatan ja määrittelemme olemassa olevien asiakkaiden tiedot.

       

    3. Asiakkaiden tarvitsemien sisältöjen ja sopivien konversioiden määrittely

      Suunnittelemme kaikkien asiakkaiden kohdalla personoidut viestit, sisällöt ja konversiopisteet. Tarpeen mukaan teemme myös kevyempiä konversiopisteitä sekä laskeutumissivuja.

       

    4. ActiveCampaign työkalun käyttöönotto

      Perustamme asiakkaalle oman ActiveCampaign-tilin, jonka avulla markkinoinnin automaatio toteutetaan.

       

    5. Sähköpostisisältöjen ja automaatiosarjojen tekeminen

      Suunnittelemme automaatiosarjat sekä koostamme sähköpostisarjojen sisällöt.

       

    6. Integraatiot yrityksen muihin järjestelmiin

      Automaatiojärjestelmä integroidaan tarpeen mukaan myös yrityksen muihin järjestelmiin (esimerkiksi myynnin tueksi).

       

    Ensisijaisesti markkinoinnin automaation tavoitteena on:

    • Parempi konversioaste sivukävijöistä
    • Asiakkaiden segmentointi käyttäytymisen perusteella
    • Enemmän tietoa myynnille
    • Persoinoitu asiakasviestintä

     

    Markkinoinnin automaation palvelu pitää sisällään

    • Lähtötilanteen kartoitus & tarpeiden määrittely

    • Nykyisen asiakastiedon, ostajapersoonien ja ostopolun läpikäynti

    • Sisältöjen ja automaatiosarjojen suunnittelu

    • Testaus ja kehitys