Yrityksen markkinointi­suunnitelma on tuottavan markkinoinnin työkalu

Markkinointisuunnitelma helpottaa jokapäiväisen markkinoinnin toteutusta. Se on malli, joka ohjaa markkinointia keskittymään niihin asioihin, jotka tuovat tuloksia, esimerkiksi liidejä myynnille ja asiakasvirtaa liikkeisiin. Sen avulla erilaiset markkinointiviestit ja -kanavat toimivat tehokkaasti yhdessä.

Miksi?

Markkinointisuunnitelma eli markkinointistrategia tekee yrityksesi markkinoinnista tuloksellisempaa.

Tunnistatko yrityksesi markkinoinnissa seuraavia haasteita?

  • Markkinointi ei tuota tarpeeksi liidejä tai asiakasvirtaa
  • On epäselvää, mikä markkinoinnissa tuottaa ja mikä ei
  • Markkinoinnin tekeminen on sekavaa ja irrallisia toimenpiteitä eikä sen suunnitteluun ole aikaa
  • Et ole varma, tehdäänkö digitaalista markkinointia tehokkaasti

Markkinointisuunnitelma lisää selkeyttä ja tehokkuutta

Teemme yrityksellesi markkinoinnin työkalun, jonka pohjana on hyväksi havaitsemamme suunnitelmarunko. Markkinointisuunnitelma varmistaa, että:

  • Markkinointi keskittyy oikeisiin asioihin
  • Markkinoinnin tuloksia voidaan mitata
  • Jokapäiväisessä tekemisessä on punainen lanka ja markkinointi on tehokasta

Kenelle?

WDS on erikoistunut auttamaan pääasiassa kuluttajamyyntiin keskittyneitä yrityksiä, jotka investoivat markkinointiin vähintään 5000 eur/kk ja haluavat saada nykyistä enemmän tuottoa markkinointiin käytetylle rahalle.

Autamme tälläkin hetkellä kymmeniä yrityksiä tekemään systemaattista markkinointia hyödyntäen hyväksi havaitsemaamme markkinointisuunnitelmapohjaa. Asiakkaamme toimivat mm. remontoinnin ja rakentamisen, keittiökalusteiden, autopalveluiden, terveyspalveluiden, vaatebrändien sekä huoltopalveluiden aloilla.

Autamme yritystäsi löytämään markkinoinnin keinot, joilla saadaan myynnille liidejä, ovipumppuun liikettä ja yrityksesi markkinasiivu suuremmaksi.

Yrityksen markkinointisuunnitelma

Yrityksen markkinointisuunnitelma kirjataan yhdeksi dokumentiksi, jota on helppo hyödyntää arjen työssä. Se koostuu viidestä osiosta:

Selkeät tavoitteet varmistavat, että markkinointi keskittyy liiketoiminnan kannalta oikeisiin asioihin. Esimerkki tavoitteesta: “Kasvattaa kuukausittaista liidimäärää 30 %:lla, eli 50 liidistä 65 liidiin, vuoden 2021 loppuun mennessä.”

Mittarit näyttävät, kehittyykö tuloksellisuus ja missä voidaan parantaa. Esimerkkejä mittareista: sivuston liikenteen tai yhteydenottojen määrä.

Lue lisää markkinoinnin mittaamisesta

Kohderyhmien määrittely ja tunteminen auttavat valitsemaan oikeat kanavat ja muotoilemaan puhuttelevat markkinointiviestit.

Esimerkki: Yrityksen ihanneasiakas on sisustustrendeistä kiinnostunut perheellinen nainen, joka asuu omistusasunnossa ja arvostaa estetiikan ohella käytännöllisyyttä. Hän etsii ideoita keittiöremontin suunnitteluun etenkin Instagramista ja blogeista ja asioi mielellään verkossa virka-ajan ulkopuolella.

Kun yrityksessäsi tunnistatte, missä olette on asiakkaiden mielestä kilpailijoita parempi, osaatte tuoda vahvuutenne oikealla tavalla esiin markkinointiviesteissä.

Esimerkki: iTapsa nosti nopeuden markkinointiviestintänsä kärjeksi: “Puhelimesi korjaus alle tunnissa – tai huolto puoleen hintaan”. Myös jotkut kilpailijat pystyivät tarjoamaan vastaavaa palvelua nopeasti, mutta he eivät olleet keksineet viestiä siitä ja antaa rohkeaa lupausta.

Markkinoinnin vuosikello näyttää, miten markkinoinnin toimenpiteet ajoittuvat vuoden varrelle ja mihin tapahtumiin tai sesonkeihin ne liittyvät. Vuosikello auttaa myös nivomaan erilaisia kampanjoita tehokkaaksi kokonaisuudeksi.

Esimerkki: Molarumin salaojaremonttien kysyntä painottuu sulan maan ajalle, vaikka remontteja voidaan tehdä ympäri vuoden. Markkinoinnin vuosikello auttaa suunnittelemaan markkinointiviestintää sitten, että siinä otetaan huomioon tämä epätasapaino ja tasataan kysynnän vaihtelu.

Jokaisella yrityksellä on teemoja, joista on tärkeää viestiä ajankohdasta riippumatta. Suunnittelemme 20 tällaista sisältöaihetta ja sisältöjen julkaisukanavat, jotta markkinoinnin tekeminen saa siivet alleen.

Esimerkki: Elega keittiöremontit tuottaa säännöllisesti blogisisältöä keittiön ostajia kiinnostavista asioista, kuten keittiötrendeistä ja keittiöremontin kustannuksista. Nämä aiheet tuovat liikennettä ja liidejä tasaisesti pitkin vuotta.

Miten yrityksen markkinointisuunnitelma tehdään?

Teemme markkinointisuunnitelman sopivan kevyellä, kokoavalla otteella: tavoitteena ei ole myllätä kaikkea uusiksi vaan tiivistää olemassa olevat ajatukset ja tavoitteet konkreettiseksi työvälineeksi. Suunnitelmatyön kolme vaihetta ovat:

Haluamme ymmärtää yrityksesi liiketoimintaa ja tavoitteita mahdollisimman hyvin. Siksi saat meiltä niitä koskevan kyselyn, johon vastaamiseen kannattaa varata aikaa noin tunti.

Yhteisessä työpajassa keräämme mahdollisimman paljon tietoa markkinointisuunnitelmaa varten ja haastamme ajatteluanne. Työpajan kesto on noin 4 tuntia.

Esittelemme valmiin markkinointisuunnitelman ja annamme suositukset jatkoa varten. Keskusteluun varataan aikaa noin 1,5 tuntia.

Toivotko yrityksellesi kasvua? Sovitaan tapaaminen!

Alkukartoituksessa käymme läpi

  • Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
  • Lähtötilanteen kartoitus & markkinoinnin tarpeiden määrittely

Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun yhteistyömme aloituksesta.

Henri Hienonen Sales Director 050 361 7764 henri.hienonen@wds.fi

    Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
    tietosuojaselosteemme mukaisesti.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Lue lisää

    Tilaa vinkit markkinointiin!

    Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä