Markkinointi­suunnitelma on tuottavamman markkinoinnin työkalu

Markkinointisuunnitelmalla helpotamme jokapäiväisen markkinoinnin toteutusta, jotta erilaiset viestit ja kanavat saadaan toimimaan tehokkaasti yhdessä.

Markkinointisuunnitelma tekee yrityksesi markkinoinnista tuloksellisempaa.

Markkinointisuunnitelma eli markkinointistrategia tekee yrityksesi markkinoinnista tuloksellisempaa. Se ohjaa markkinointia keskittymään niihin asioihin, jotka tuovat tuloksia: esimerkiksi liidejä myynnille ja asiakasvirtaa liikkeisiin.

Tunnistatko yrityksesi markkinoinnissa seuraavat haasteet:

  • Markkinointi ei tuota tarpeeksi liidejä tai asiakasvirtaa
  • On epäselvää, mikä markkinoinnissa tuottaa ja mikä ei
  • Markkinoinnin tekeminen on sekavaa ja irrallisia toimenpiteitä eikä sen suunnitteluun ole aikaa
  • Et ole varma, tehdäänkö digitaalista markkinointia tehokkaasti

Markkinointisuunnitelma lisää selkeyttä ja tehokkuutta

Kun yrityksellesi on tehty ammattimainen markkinointisuunnitelma:

  • Markkinointi keskittyy oikeisiin asioihin
  • Markkinoinnin tuloksia voidaan mitata
  • Jokapäiväinen tekeminen on hallittua ja markkinointi on tehokasta

Kenelle?

WDS on erikoistunut auttamaan erityisesti kuluttajamyyntiin keskittyneitä yrityksiä, jotka investoivat markkinointiin vähintään 5000 eur/kk ja haluavat saada nykyistä enemmän tuottoa rahalle.

Autamme tälläkin hetkellä kymmeniä yrityksiä tekemään systemaattista markkinointia mm. remontoinnin ja rakentamisen, keittiökalusteiden, autopalveluiden, terveyspalveluiden, vaatebrändien sekä huoltopalveluiden toimialoilla.

Autamme löytämään markkinoinnin keinot, joilla saadaan myynnille liidejä, ovipumppuun liikettä ja isomman osan markkinasta ostamaan yritykseltänne.

Markkinointisuunnitelman sisältö

Markkinointisuunnitelma kirjataan yhdeksi dokumentiksi, jota on helppo hyödyntää arjen työssä. Se koostuu viidestä osiosta:

Selkeät tavoitteet varmistavat, että markkinointi keskittyy liiketoiminnan kannalta oikeisiin asioihin. Mittarit näyttävät, kehittyykö tuloksellisuus ja missä voidaan parantaa.

Esimerkki tavoitteesta: “Kasvattaa kuukausittaista liidimäärää 30 % eli 50 liidistä 65 liidiin kuukaudessa vuoden 2021 loppuun mennessä.” Esimerkkejä mittareista: sivuston liikenteen määrä ja yhteydenotot.

Lue lisää markkinoinnin mittaamisesta

Kohderyhmien määrittely ja tunteminen auttaa valitsemaan oikeat kanavat ja muotoilemaan puhuttelevat markkinointiviestit.

Esimerkki: Yrityksen ihanneasiakas on sisustustrendeistä kiinnostunut perheellinen nainen, joka asuu omistusasunnossa ja arvostaa estetiikan ohella käytännöllisyyttä. Hän etsii ideoita keittiöremontin suunnitteluun etenkin Instagramista ja blogeista ja asioi mielellään verkossa virka-ajan ulkopuolella.

Kun tunnistetaan, missä yritys on asiakkaiden mielestä kilpailijoitaan parempi, osataan vahvuuksia tuoda oikealla tavalla esiin markkinointiviesteissä.

Esimerkki: iTapsa nosti nopeuden markkinointiviestintänsä kärjeksi: “Puhelimesi korjaus alle tunnissa – tai huolto puoleen hintaan”. Myös jotkut kilpailijat pystyivät tarjoamaan vastaavaa palvelua nopeasti, mutta hei eivät olleet keksineet viestiä siitä ja antaa rohkeaa lupausta.

Markkinoinnin vuosikello näyttää, miten markkinoinnin toimenpiteet ajoittuvat vuoden varrelle ja mihin tapahtumiin tai sesonkeihin ne liittyvät. Vuosikello auttaa myös nivomaan erilaisia kampanjoita tehokkaaksi kokonaisuudeksi.

Esimerkki: Molarumin salaojaremonttien kysyntä painottuu sulan maan aikaan, vaikka remontteja voidaan tehdä ympäri vuoden. Markkinoinnin vuosikello auttaa suunnittelemaan markkinointiviestintää, joka puhuu kulloinkin oikeasta asiasta ja tasaa kysynnän vaihtelua.

Jokaisella yrityksellä on aiheita, joista on tärkeää viestiä ajankohdasta riippumatta. Suunnittelemme 20 tällaista sisältöaihetta ja sisältöjen julkaisukanavat, jotta markkinoinnin tekeminen pääsee vauhdikkaasti liikkeelle.

Esimerkki: Elega keittiöremontit tuottaa säännöllisesti blogisisältöä keittiön ostajia kiinnostavista asioista, kuten keittiötrendeistä ja keittiöremontin kustannuksista. Nämä aiheet tuovat liikennettä ja liidejä tasaisesti pitkin vuotta.

Miten markkinointisuunnitelma tehdään?

Markkinointisuunnitelma tehdään sopivan kevyesti: tavoitteena ei ole myllätä kaikkea uusiksi vaan tiivistää olemassa olevat ajatukset ja tavoitteet konkreettiseksi työvälineeksi. Markkinointisuunnitelman teossa on kolme työvaihetta:

Haluamme ymmärtää yrityksesi liiketoimintaa ja tavoitteita mahdollisimman hyvin. Siksi saat meiltä niitä koskevan kyselyn, johon vastaamiseen kannattaa varata aikaa noin tunti.

Yhteisessä työpajassamme keräämme mahdollisimman paljon tietoa markkinointisuunnitelmaa varten ja haastamme ajatteluanne. Työpajan kesto on noin 4 tuntia.

Esittelemme valmiin markkinointisuunnitelman ja annamme suositukset jatkoa varten. Keskusteluun varataan noin 1,5 tuntia.

Toivotko yrityksellesi kasvua? Sovitaan tapaaminen!

Alkukartoituksessa käymme läpi

  • Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
  • Lähtötilanteen kartoitus & markkinoinnin tarpeiden määrittely
  • Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun yhteistyömme aloituksesta

Perttu Paukkeri New Business, CEO 010 2319 580 perttu.paukkeri@wds.fi

    Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojasi käsittelyn
    tietosuojaselosteemme mukaisesti.

    Lue lisää

    Tilaa vinkit markkinointiin!

    Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

      In English Ota yhteyttä