fbpx

Tavoitteena lisää myyntiliidejä – kivijalkana markkinoinnin budjetointi

Väriset on suomalainen maalausalan yritys, joka tekee talojen ulkomaalauksia ja kattojen pinnoituksia. Asiakastyytyväisyys on ollut yritykselle alusta asti sydämenasia, mutta kasvussa ei silti ole luotettu pelkästään puskaradion voimaan.

“Markkinointi on yritykselle investointi, jonka täytyy tuottaa euroja. Yhteistyömme tärkein mittari on alusta saakka ollut myyntiliidien määrä”, Värisetin toimitusjohtaja Konsta Peltokorpi toteaa.

Markkinoinnin budjetti tehdään yhdessä

Värisetillä tiedetään, että markkinoinnissa ei ole mitään yksittäistä taikanappia, vaan lopputulokseen vaikuttaa moni asia ja tuottavuutta pitää kehittää pitkäjänteisesti.

“Keskustelemme avoimesti rahasta: tämän verran on markkinointibudjettimme tälle vuodelle, tietty prosenttiosuus liikevaihdosta. Yhdessä sitten suunnitellaan, miten budjetti kannattaa jakaa eri toimenpiteiden kesken. Voimme luottaa siihen että WDS ajattelee meidän etuamme”, Peltokorpi kertoo.

Peltokorpi rohkaisee markkinointinsa alkutaipaleella olevia yrityksiä investointeihin. “Jos ei ole tehnyt paljonkaan markkinoinnin eteen, vaaditaan aluksi isompia satsauksia, että saadaan asioita kuntoon. Tärkeintä on päästä alkuun ja jatkaa siitä eteenpäin systemaattisesti”, hän sanoo.

“Se on vähän sama kuin talojen kanssa: pahasti rapistumaan päässeen talon kunnostus vaatii isomman investoinnin kuin säännöllinen huoltomaalaus. Ja onhan siinä hyvin hoidetussa talossa mukavampi asua.”

Peltokorven mukaan markkinoinnin budjetointi on avain tuloksiin: kun investoi jatkuvasti tietyn summan, voi tehdä kokeiluja ja selvittää, mikä toimii parhaiten. Näin ajan myötä saadaan parempia tuloksia, esimerkiksi liidin hankintakustannus alkaa laskea.

”Nykyään ei ole mahdollisuutta saada asiakkaita, jos ei ole netissä”

Digin rooli on Värisetin bisneksessä selvä: ”Nykyään ei ole mahdollisuutta saada asiakkaita, jos ei ole netissä”, Peltokorpi toteaa.

Verkkosivujen ansiosta asiakkaat löytävät yrityksen ja ne saattavat olla merkittävin kosketuspinta uuden asiakkaan ja yrityksen välillä. Verkkosivujen pitää kertoa kaikki tarvittava ja luoda oikeanlaista brändiä.

“Visuaalinen ilme vaikuttaa oleellisesti yrityksen uskottavuuteen ja sitä kautta myyntiin. Ajattelemme, että näiden asioiden vaikutus kertautuu ajan kanssa ja siksi investoimme jatkuvasti tietyn osan budjetista pidemmän tähtäimen kehittämiseen”, Peltokorpi kertoo.

Tulokset tehdään suunnitelmallisella yhteistyöllä

Värisetillä on oma sisällöntuottaja, muilta osin markkinointi on ulkoistettu WDS:lle. “Yhteispeli on toiminut tosi hyvin. WDS:llä on kehittyvä ja laaja osaaminen, jollaista meidän ei olisi mitään järkeä pitää omilla palkkalistoillamme”, Peltokorpi sanoo.

Yhteistyössä ei ole tullut vastaan isoja yllätyksiä, mikä on Peltokorven mukaan pelkästään positiivinen asia. “WDS ei lupaa liikoja ja toisaalta tekee mitä sovitaan. Yhteistyö toimii tosi hyvin, kun hommat menevät suunnitelmien mukaan.”

Ulkopuolinen kumppani ei tietenkään heti voi tuntea jokaista toimialaa ja yritystä täydellisesti, joten Peltokorven mukaan hiukan omaakin kiinnostusta kehittämiseen on hyvä olla.

“Tunnemme oman bisneksemme ja WDS tietää, miten sitä kannattaa markkinoida. Yhteistyöllä saadaan tuloksia aikaan”, Peltokorpi kiittää.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Tarvitsetko apua yrityksenne markkinoinnin tehostamiseen? Etsitkö uutta toimistokumppania, jonka kanssa haetaan parempia tuloksia? Ota yhteyttä, vastaamme tuota pikaa.