Markkinoilta puuttui uudiskohteisiin keskittyvä asuntoportaali
Profilm Oy oli yhteydessä WDS:ään selkeän visiotilan kanssa.
“Halusimme tehdä uudisasuntojen oston helpommaksi, kivemmaksi ja selkeäksi. Halusimme luoda portaalin, jossa tulevaisuudessa on kaikki Suomen uudiskodit helposti, turvallisesti ja mutkattomasti yhdestä osoitteesta. Haluamme tarjota yrityksille helppokäyttöisen ja selkeän markkinapaikan uudiskohteiden myyntiin “
Lisäksi Profilm Oy oli huomannut selkeän puutteen tämänhetkisissä asuntomyyntiportaaleissa: Asuntoilmoitukset tulee julkaista asunto kerrallaan ja mahdollisuus esitellä taloyhtiöt kokonaisuutena puuttuu. Lisäksi yritykset eivät päässeet ilmoittamaan uudiskohteitaan portaaleihin Tulossa- saatavuudella (=ennen ennakkomarkkinointia). Profilm Oy halusi luoda palvelun, jossa rakennuttajat ja kiinteistövälittäjät voivat tuoda kohteensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa asiakkaiden nähtäväksi.
Profilm Oy etsi projektille luotettavaa kumppania, joka ymmärsi jo valmiiksi asuntomarkkinat ja pystyisi toteuttamaan portaalista helppokäyttöisen ja selkeän kokonaisuuden. WDS:ltä löytyi kokemusta lukuisista asuntomyyntiin keskittyvien verkkopalveluiden rakentamisesta sekä asuntomarkkinoinnista.
Tavoitteena on tuoda kaikki Suomen uudiskohteet selkeästi samalle sivustolle kaikkien nähtäväksi
Projektin tavoite oli alusta asti selkeä: luoda niin yrityksille, kuin loppukäyttäjillekin mahdollisimman helppokäyttöinen palvelu, joka tuottaa myynnillistä lisäarvoa (asuntojen varauspyyntöjä ja tiedusteluja) uudiskohteiden rakennuttajille ja niiden välittäjille.
“Mielestämme uuden asunnon varaaminen tulisi olla miellyttävä kokemus. Siksi teemme uudisasuntojen ostamisesta helpompaa, kivempaa ja suoraviivaisempaa.”
Uudisovi.com:n tarina kiteytyy palvelun visuaaliseen ilmeeseen
Uudisovi.com:lle luodulle ilmeelle on lähdetty tavoittelemaan selkeää, helposti lähestyttävää, lämmintä, kodikasta, luokseen kutsuvaa, harmonista, laatua henkivää ja samaan aikaan kilpailijoista erottuvaa tunnetta.
Väripaletin harmaat sävyt taittavat kaikki hieman lämpimämpiin ja maanläheisimpiin, olematta kuitenkaan tunkkaisia. Brändisävyksi valittu persikkamainen/korallimainen inspiroi uuteen ja on täynnä lämmintä, rauhoittavaa ja kodikkaan pirteää energiaa.
Luokseen kutsuvaan ovimaiseen logomerkkiin on haettu muotokieltä UUDIS-sanan kirjainmuodoista – etenkin U- ja D-kirjaimista.
Yleisesti visuaalinen ilme on pidetty ilmavana ja sisällön sijoittelussa on otettu huomioon helposti silmäiltävä asettelu. Sivuston käyttöliittymä suunniteltiin mobile first -periaatteella, sillä tämänkaltaisessa palvelussa 60 – 70 % palvelun käytöstä tehdään mobiililaitteilla.
Portaalin tekninen toteutus räätälöidysti WordPress-alustalle
Uudisovi.com toteutettiin täysin räätälöitynä koodaustyönä WordPress-alustaa hyödyntäen. Toteutuksessa olennaista oli huomioida sivuston nopea käyttökokemus, tietoturvaseikat sekä sivuston varma tekninen toimivuus.
Palvelua käyttäville asuntojen myyjille rakennettiin kirjautumismahdollisuus omalle tililleen, jonka kautta he hallinnoivat palvelussa esillä olevia asuntoja ja taloyhtiöitä sekä näkevät yhteydenotot asunnon ostajilta. Asuntojen kertavienti palveluun onnistuu Excel-pohjia hyödyntämällä, mikä helpottaa tiedonsyöttöä.
Portaalin tietokantarakenteen suunnittelussa huomioitiin myös tulevaisuuden integraatiotarpeet mm. yleisimpiä alalla käytettäviä asuntojen myynti- ja hallinnointiohjelmistoja varten.
Sivustolla on useita, matalan kynnyksen asuntotiedustelu- ja varauspyyntölomakkeita, joista liidit ajautuvat suoraan kyseiselle taloyhtiölle asetetulle yhteyshenkilölle. Jokaisen yrityksen taloyhtiö-sivunäkymissä korostuu heidän oma brändivärinsä.
Verkkosivun sisältöjä varten sivustolle tuotettiin SEO-avainsanatutkimus. Portaaliin asennettiin tarvittavat seurannat ja erityisesti GA4:sen kautta sivukävijöiden polkua analysoidaan säännöllisesti.
Brändistrategialla selkeyttä palvelun markkinointiin
Uudisovi.comille luotiin puolen päivän brändisprintillä kilpailukentältä erottuva brändi. Lopputuloksena jatkuvaan markkinointiin ja tekemiseen määriteltiin toiminnan kulmakiviin:
- Visiotila
- Bränditarina
- Arvolupaukset
- Toiminnan kulmakivet (Mitä, miten, miksi)
- Tärkeimmät yleisöt
- Brändipersoona
- Viestinnän äänensävy
- Ydinviesti
- Slogan
Brändin kiteytys taitettiin selkeäksi brand bookiksi yhdessä graafisen ohjeistuksen kanssa.
Jatkokehitys ja markkinointi
Julkaisuhetkellä tammikuussa 2023 Uudisovi.comissa oli noin 100 taloyhtiötä(=uudiskohdetta), 48 yritystä ja n. 1 500 vapaata uudisasuntoa.
WDS vastaa sivuston jatkuvasta kehityksestä, jolla palvelu saadaan entistä paremmin vastaavaan ostajien ja myyjien tarpeita. Lisäksi vastaamme Uudisovi.com:n markkinoinnista loppuasiakkaille mm. Google- ja Meta-mainonnalla sekä orgaanista some-näkyvyyttä kehittämällä Facebookissa ja Instagramissa.
“Todella hienoa tehdä yhteistyötä WDS:n kanssa. Ammattitaito ja näkemykset ovat huipputasoa”, Sami Hämäläinen, Profilm Oy