Google Ads -mainonta

Hakusanamainonnalla tavoitetaan yrityksesi ostavat asiakkaat kohdennetusti, oikealla hakutuloksella ja oikeaan aikaan. Hakusanamainonnassa maksat vain tuloksista ja tuloksien seuraaminen on yksiselitteisen tarkkaa.

Google Ads -mainonta tavoittaa ostavat asiakkaat juuri nyt.

Hakusanamainonta kannattaa aloittaa heti, sillä jokainen päivä ilman hakusanamainontaa on menetetty hakutulos, sivukävijä ja potentiaalinen asiakas!

Hakusanamainonta soveltuu erityisesti yrityksille, joiden tavoitteena on kasvattaa sivuston kautta tulevien liidien määrää tai kasvattaa verkkokaupan myyntiä. 

Ennen hakusanamainonnan aloittamista, yrityksellä tulee olla toimivat verkkosivut. Sivuston sisällön tulee myös vastata hakusanamainontaan määriteltävien hakusanojen tuloksia.

Onko yrityksesi verkkosivut ajantasalla?

Jos ei, suosittelemme siirtymään ensin verkkosivut -osioon. Mikäli verkkosivut ovat kunnossa, jatka lukemista!

Miksi Google Ads -hakusanamainontaa tehdään?

Suomalaisista 82 % käyttää internetiä päivittäin. Puolestaan 90 % käyttää Googlea tiedonhaun välineenä jossakin vaiheessa ostoprosessiaan.

Moni siis aloittaa tiedonhaun Googlen hakukoneesta, kun syntyy tarve kiinnostavasta tuotteesta tai palvelusta. Hakukone antaa hakijalle tulokseksi hakusanaa parhaiten vastaavat tulokset – maksetut mainokset sekä orgaaniset tulokset.

Suomalaisista 75 % hakukonetta käyttävistä ihmisistä EI siirry toiselle hakutulossivulle. Tähän liittyen korostuu erityisesti tiedon löytyminen helposti ja nopeasti.

Maksetut mainokset näkyvät poikkeuksetta ensimmäisenä hakijalle, joten mainoksilla on mahdollista päästä heti kiinni mitattaviin tuloksiin – mitä ylempänä olet, sen parempi. Google Ads -mainonnalla nostat yrityksesi nopeasti hakutulosten ensimmäisten joukkoon.

Google Adsin kautta hallinnoit lisäksi Display- ja Youtube -mainontaa.

Kiinnostuitko? Jatka lukemista niin kerromme, miten kasvatimme liidimäärää yli 30 % Google Ads -mainonnalla.

Hakusanamainonnalla digitaalisen mainonnan putkeen

Jokainen sivustokävijä jättää jäljen sivun tietoihin. Näitä tietoja hyödynnetään uudelleenmarkkinoinnissa (remarketingissa – eli lyhyesti remassa). Remaa hyödynnetään sekä hakusanamainonnassa että sosiaalisen median kanavissa. Tämä tarkoittaa sitä, että sivustolla käynyt henkilö näkee seuraavaksi kohdennettuja mainoksia ennalta määritellyissä kanavissa, esimerkiksi Googlen Display -verkostossa (Display-mainoksia havainnollistava kuva ohessa).

Nämä toimenpiteet johtavat siihen, että yrityksesi on sivustokävijän näköpiirissä senkin jälkeen, kun hän on kerran vieraillut sivustollasi. Pystymme mittaamaan hyvinkin tarkasti haluttuun konversioon johtavan polun pituuden sekä hakukäyttäytymisen.

Case Kalustetukku

Näin kasvatimme Google Ads -mainonnalla Kalustetukun liidimäärää yli 30 %

Markkinointitoimisto WDS otti vastuulleen kesällä 2018 Kalustetukun Google Ads -mainonnan. Mainontaa on toteutettu hakusanamainonnan lisäksi myös display -mainontana, niin uudelleenmarkkinointina kuin eri kampanjakohtaisena, kylmän yleisön markkinointina. Tämän lisäksi WDS on toteuttanut tapauskohtaista videomainontaa YouTube-kampanjoiden muodossa.

Mikä oli mainonnan lähtötilanne?

Ennen Kalustetukun ja WDS:n yhteistyötä, Google Ads -mainontaa oli toteutettu eri kumppanin kanssa. Yhteistyön aloittamisen tavoitteena oli kasvattaa sivuston kävijämäärää, lisätä yhteydenottojen ja keittiösuunnitteluaikojen määrää sekä yleisesti kasvattaa yrityksen brändin tunnettuutta.

Mitä toimenpiteitä on tehty?

Mainonnan aloittamisen yhteydessä oleellisessa osassa on ollut tarkat myymäläkohtaiset kohdennukset ja eri tuotekategorioiden huomioiminen sekä tarkka ohjaus oikeille tuotesivustoille. Avainsanatutkimuksen avulla selvitettiin uusia, eniten potentiaalia sisältäviä ja kustannustehokkaampia avainsanoja, joilla tavoitettaisiin uusia, potentiaalisia hakijoita.

Tilin rakentaminen toteutettiin kokonaan uudella tavalla vanhasta mallista poiketen – tämän avulla voitiin tehokkaasti hallinnoida toimivia kampanjoita, mainosryhmiä sekä avainsanoja ja näin ollen jatkuvan optimoinnin tuloksena kohdentaa mainontaa parhaiten tuloksia tuottaville avainsanoille.

Mitä tuloksia on saavutettu?

Tulokset kertovat selkeästi siitä, että Google Ads on ollut merkittävässä roolissa uusien kontaktien tuottajana ja myymäläkohtaisten sivujen liikenteen kasvattaja.

 

 

Pyydä tarjous Google Ads -mainonnasta

Ota suoraan yhteyttä tai jätä viesti.

Henri Kemppi
Head of digital
040 545 1029
etunimi.sukunimi@wds.fi

Google Ads -mainonnan aloitus

  1. Verkkosivut hakusanamainonnan perustana

    Yrityksen verkkosivut toimivat digimarkkinoinnin perustana. Tutustumme alkuun verkkosivuihin ja teemme avainsanatutkimuksen potentiaalisista hakutermeistä. Avainsanatutkimus käydään asiakkaan kanssa läpi ja täydennetään tarpeen mukaan.

  2. Mainostilin perustaminen ja kampanjarakenteen määrittely

    Yritykselle perustetaan Google Ads -mainostili sekä määritellään kampanjarakenne, mainosjoukot ja avainsanakohtaiset mainokset. Kampanjarakenteeseen ja hakusanojen määrään vaikuttaa olennaisesti käytettävissä oleva budjetti sekä halutaanko tavoitella tiettyjä kohderyhmiä – esimerkiksi paikkakuntakohtaisesti.

  3. Merchant Center -tili verkkokaupalle

    Mikäli yritykselläsi on verkkokauppa, joka myy kuluttajatuotteita (esim. kenkiä), voidaan yritykselle perustaa Google Adsin lisäksi Merchant Center -tili. Tilin kautta hallinnoidaan Google Shopping mainoksia. Shopping mainokset näkyvät tuotekuvina Googlen hakutuloksissa. Shopping mainokset nousevat heti kärkeen – tekstimainoksien ohi. 

    Hakija näkee heti tuotteen hinnan ja voi siirtyä kuvaa klikkaamalla suoraan tuotteen sivulle. Shopping mainokset ovat toistaiseksi Suomessa melko alkutekijöissä, joten kuvamainosten kautta on mahdollista erottautua hakutuloksissa.

  4. Analytiikan rakentaminen

    Mainontaa ei kannata aloittaa ennen kuin sen mittaaminen on kunnossa. Mitattavat konversiot määritetään sivuston tavoitteiden mukaan ja niitä seurataan verkkoanalytiikkatyökalun, kuten Google Analyticsin, avulla. 

    Kattavan, ja jatkoa ajatellen ketterän, seurannan asennus tehdään Google Tag Manager -tagienhallintajärjestelmän avulla. Sivustolle eri kanavista saapuvan liikenteen ja kävijöiden käyttäytymisen seuranta onnistuu Google Analyticsista, mutta varsinkin jos käytössä on useita eri mainoskanavia tai muita järjestelmiä (esim. myynnin seurantaan), on järkevää rakentaa myös markkinoinnin dashboard, josta päätunnusluvut löytää helposti.

Hakusanamainonnan optimointi jatkuvana palveluna

Kun pohjatyö on tehty perusteellisesti, hyvää työtä ei missään tapauksessa kannata jättää siihen. Hakusanamainonta vaatii osaltaan huolenpitoa – tätä kutsutaan optimoinniksi. Ilman säännöllistä optimointia saatat tuottaa hakijalle vääriä hakutuloksia ja näin ollen maksat turhista klikkauksista.

Tilin, kampanjoiden ja hakuliikenteen määrästä riippuen, optimointia voidaan toteuttaa kuukausipalveluna.

Jatkuva optimointi pitää sisällään

  • Mainosten osuvuuden tarkastelu

  • Sijoittuminen hakutuloksissa

  • Klikkihintojen kehittyminen ja huutokauppa

  • Negatiivisten hakusanojen lisääminen

  • Mainosten testaus

  • Raportointi