Markkinoinnin mittaaminen on yrityksen kehittymisen ja kasvun edellytys

Tuomme yrityksesi avainluvut helposti ymmärrettävään muotoon.

WDS google data studio dashboard mittaaminen

Otamme markkinoinnistasi vetovastuun ja toteutamme sen tuloskärki edellä

Data tuo vastauksia

Miten tekemämme markkinoinnin toimenpiteet edistävät yrityksemme liidinkeruuta, brändiviestintää tai myyntiä? Vastaus kysymykseen löytyy datan takaa. Markkinoinnin mittaaminen on välttämätöntä, jotta voidaan tunnistaa strategisesti tärkeitä kohtia, joiden avulla yrityksesi kasvu nostetaan uusille urille.

Markkinoinnin mittaamisen avulla voidaan selvittää, toimivatko tehdyt toimenpiteet käytännössä. Testaamalla ja seuraamalla analytiikkaan määriteltyjä toimenpiteitä voidaan esimerkiksi selvittää tarkasti, mitä polkua pitkin sivustokävijä on päätynyt konversioon.

“Meillä pyyhkii ihan hyvin!”

Hyvässäkin tilanteessa piilee aina mahdollisuuksia kasvuun ja kehittymiseen. Tässä vaiheessa on erinomainen hetki lähteä selvittää syitä siihen, miksi yrityksellä menee niin hyvin!

Digimarkkinointi on tehotonta ilman jatkuvaa mittaamista

Digimarkkinointiin kuuluu olennaisesti mittaaminen, jatkuva testaus ja kehitys tuloksien pohjalta. Ilman mittaamista heitämme todennäköisesti osan käytössä olevista resursseista hukkaan tehottomiin markkinointitoimenpiteisiin. Mittaamisella saadun tiedon perusteella voidaan peli viheltää poikki varhaisessa vaiheessa ja siirtää varoja tuottavampiin toimenpiteisiin

Mittaamisella voidaan vastata muun muassa seuraaviin olennaisiin kysymyksiin

  • Puuttuuko jotakin olennaista tietoa tai sisältöä yrityksen verkkosivuilta?
  • Tavoitetaanko markkinoinnilla oikeaa yleisöä?
  • Missä vaiheessa ostopolkua sivustokävijät ovat, kun saapuvat sivustolle
WDS markkinoinnin mittaaminen ja seuranta

Data tuo vastauksia

Markkinoinnin Dashboard tuo yrityksen avainluvut helposti ymmärrettävään muotoon

Kun yrityksen myyntiä toteutetaan useassa eri digikanavassa (kuten Google Ads, Display-mainonta, sosiaalinen media, natiivimainonta ym.), kampanjoiden tarkemmat tiedot ja tulokset ovat hajaantuneet useammalle eri alustalle. Pahimmassa tapauksessa käytät useita tunteja täyttäessäsi exceleitä ja luodessa kaaviota – presentaatioista puhumattakaan.

Markkinoinnin Dashboard tuo ratkaisun kyseisiin ongelmiin

Dashboardin avulla kootaan kaikki tarpeellinen tieto yhteen paikkaan sekä helposti silmäiltävään ja esitettävään muotoon. Yrityksen avainluvut on helppo esittää esimerkiksi yrityksen hallitukselle ja verrata esimerkiksi markkinoinnin hintaa markkinoinnin budjettiin.

Dashboardilta voidaan mm. nähdä yhdellä silmäyksellä paljonko digimarkkinoinnin kustannukset ovat olleet halutulla aikavälillä sekä kanavakohtaisesti että kokonaisuudessaan. Lisäksi voidaan seurata esimerkiksi sitä, missä suhteessa tulokset ovat kyseisellä hetkellä määriteltyihin tavoitteisiin nähden.

Lue lisää blogistamme markkinoinnin Dashboardin rakentamisesta Google Datastudiolla.

Markkinoinnin mittaamisen aloitus & Dashboardin rakentaminen

Kartoitamme aluksi, miten sivuston nykyinen seuranta on asennettu. Lisäksi käymme läpi, miten myyntiä on aikaisemmin seurattu sekä tarvittaessa mallennetaan asiakaspolku

Määrittelemme yhdessä tavoitteet ja mittarit, joiden perusteella seuraamme markkinoinnin toimenpiteiden toimivuutta. Mikäli sivustolla todetaan puutteita, voimme myös määritellä sivustolle uusia konversiopisteitä, joilla kerätään liidejä uusasiakashankintaa ja uudelleenmarkkinointia varten. Konversiopisteinä voi toimia esimerkiksi yhteystietojen jättäminen oppaan latauksen, postituslistalle liittymisen tai vaikka testin tekemisen yhteydessä.

Perustamme yritykselle tilin tai rakennamme Google Analyticsiin tarvittavat komponentit, joiden avulla sivustokävijöiden sekä konversioiden dataa voidaan seurata. Google Tag Mangerin avulla luodaan sivuston koodiin ”tageja” ja ”triggereitä”, jotka lähettävät tapahtuman toteutuessa (vaikka puhelinnumeroa klikatessa) toiminnosta tiedon Analyticsiin.

Jokaiselle konversiopisteelle asennetaan oma seuranta. Esimerkiksi jokaisesta oppaan latauksesta tai postituslistalle liittymisestä tulee yksi konversio analytiikkaan näkyville.

Mainosalustojen tunnisteet, kuten Facebook pikseli, liitetään sivuston koodiin Google Tag Managerin avulla. Pikseli yhdistää verkkosivukävijät ja sosiaalisen median kanavat, jolloin verkkosivukävijöille voidaan esimerkiksi kohdistaa uudelleenmarkkinointia somessa. Pikselin asennuksen jälkeen asennetaan myös mainosalustojen konversioseurannat erikseen, jolloin voidaan tarkastella kuinka paljon konversioita tai jopa myyntiä saadaan aikaan pelkästään sosiaalisen median kanavien kautta.

Kun taustatyö on tehty valmiiksi, on aika aloittaa testaus.

Rakennamme Google Datastudiolla markkinoinnin mittareista dashboardin. Dashboardiin yhdistetään taustataulukoiden lisäksi tarpeen mukaan yrityksen myynnin seuranta, kuten CRM- ja ERP-integraatiot.

Rakennusvaiheessa on tärkeää määritellä, mitä tietoa halutaan dashboardille tuoda. Jos näkymän tarkoitus on arvioida myyntifunnelin toimintaa kokonaisuudessaan, ei välttämättä tarvita mukaan kampanjakohtaisia klikkihintoja.

Dashboardin tehtävänä on yhdistää tärkeät mittarit yhteen paikkaan päätöksentekoa helpottamaan. Google Data Studiolla on riittävä määrä erilaisia graafeja ja suodattimia sekä jonkin verran mahdollisuuksia muokata näkymää brändin mukaiseksi.

Markkinoinnin dashboard toimii yrityksen avainasemassa olevien henkilöiden työkaluna muussakin kuin raportoinnissa.

Investointi markkinoinnin mittaamiselle

Markkinointitiimi

Markkinoinnin mittaamisen seurannan rakennus Google Dashboardille

1 000 € - 1 500€ + alv

Toivotko yrityksellesi kasvua? Sovitaan tapaaminen!

Alkukartoituksessa käymme läpi

  • Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
  • Lähtötilanteen kartoitus & markkinoinnin tarpeiden määrittely
  • Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun yhteistyömme aloituksesta

Perttu Paukkeri CEO 050 5747 980 perttu.paukkeri@wds.fi

    Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
    tietosuojaselosteemme mukaisesti.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Lue lisää

    Tilaa vinkit markkinointiin!

    Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä