Markkinointisuunnitelma – miksi ja miten?

Reading Time: 8 min

Tiivistelmä

  • Markkinointisuunnitelma ohjaa yrityksesi käytännön markkinointitoimia. Se toimii karttana, joka varmistaa, että kaikki markkinointityö tavoittaa kohderyhmät ja markkinointi tukee yrityksen liiketoiminnan tavoitteita kohti kasvua.
  • Suunnitelma auttaa priorisoimaan resurssit olennaisiin markkinointitoimenpiteisiin. Se ohjaa keskittymään tärkeimpiin toimenpiteisiin ja valitsemaan järkevästi markkinointikanavat ja esimerkiksi viestintämuodot.
  • Kun tunnet yrityksesi kohderyhmän ja heidän käyttäytymisensä, voit kohdistaa markkinoinnin tarkasti ja tehokkaasti.
  • Markkinointisuunnitelmaan kirjatut selkeät ja realistiset tavoitteet (esimerkiksi verkkosivujen kävijämäärän lisäys, uusien liidien määrä) helpottavat markkinoinnin tulosten arviointia.
  • Markkinoinnin vuosikello on koko markkinointitiimisi kalenteri. Sen avulla varmistatte, että markkinointi on jatkuvaa, monipuolista ja johdonmukaista.
  • Markkinointisuunnitelmaan kirjattu budjetti varmistaa, että se käytetään nimenomaan harkittuihin toimenpiteisiin ja jakautuu suunnitellusti eri kanaviin.
  • Markkinointisuunnitelman toteuttamisessa selkeä vastuunjako varmistaa, että kaikki tehtävät tulevat hoidetuiksi ajallaan ja markkinointi etenee kohti tavoitteita.
  • Seuraa markkinoinnin tuloksia säännöllisesti, jotta kehitätte yrityksessäsi toimivia käytäntöjä ja luovutte tarpeettomista.

Miksi jokainen yritys tarvitsee markkinoinnin suunnittelua?

Markkinoinnissa suunnittelu on keskeistä, koska se varmistaa, että kaikki yrityksen markkinointityö vie kohti yhteistä päämäärää: liiketoiminnan kasvua ja asiakkaiden tavoittamista. Suunnittelu tuo markkinointiin järjestelmällisyyttä ja tehokkuutta, jolloin resursseja ei tuhlata sinne tänne.

Yrityksen markkinointisuunnitelma auttaa myös kanavien ja keinojen priorisoinnissa: Pitäisikö tänä vuonna keskittyä sosiaalisen median näkyvyyden kasvattamiseen vai panostaa uuteen verkkosivustoon? Mitä viestintäkanavia asiakkaat käyttävät eniten ja millainen viestintä puhuttelee heitä?

Markkinoinnin suunnittelussa strategiatyö tehdään pitkällä aikajänteellä, mutta käytännön markkinointisuunnitelma sisältää lyhyen aikavälin toimet. Suunnitelma kannattaa tehdä tarkasti vain muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin, sillä ostokäyttäytyminen ja markkinoinnin trendit muuttuvat nopealla syklillä. Näin pysyt ajan hermolla.

Markkinointisuunnitelman laatiminen

Mitä markkinointisuunnitelma sisältää?

Yrityksen markkinointisuunnitelmaan kirjataan markkinoinnin tavoitteet, kohderyhmät, budjetti ja käytännön toimenpiteet (esimerkiksi sisällöt, kampanjoiden aikataulut ja markkinointikanavat) tavoitteiden saavuttamiseksi. Se  vastaa markkinoinnin osalta konkreettisiin kysymyksiin “miten” ja “milloin”, kun taas laajempi markkinointistrategia keskittyy suuriin linjauksiin.

Markkinointistrategiaan voit tutustua lisää artikkelissa Tehokas markkinointistrategia ja sen laatiminen.

Hyvä markkinointisuunnitelma vastaa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä konkreettista haluamme saavuttaa? (esimerkiksi lisätä verkkosivuvierailuja 20 % tai kasvattaa Instagram-seuraajamäärää) – tavoitteet
  • Ketä haluamme tavoittaa? Miten he käyttäytyvät ja missä he viettävät aikaa?kohderyhmät (ja ostajapersoonat)
  • Missä markkinointia tehdään? (esimerkiksi sosiaalinen media, hakukonemarkkinointi, uutiskirjeet tai perinteinen mainonta) – kanavat
  • Kuinka paljon rahaa varataan markkinointiin ja kuinka se jaetaan eri toimenpiteisiin?budjetti
  • Milloin kampanjat ja markkinointitoimenpiteet toteutetaan? markkinoinnin vuosikello

Strateginen pohjatyö

Aloita markkinointisuunnitelman teko pohjatyöllä. Mikäli yrityksellä on selkeästi kirjatut liiketoimintastrategia ja markkinointistrategia, markkinointisuunnitelman teko lähtee liikkeelle näppärästi niiden pohjalta. Mikäli kirjattua strategiaa ei ole, tarkista nämä neljä lähtökohtaa suunnitelmatyölle:

1. Analysoi markkinoinnin lähtötilanne: Missä yritys on nyt?

Mitkä ovat yrityksesi markkinoinnin tärkeät luvut tällä hetkellä? Mitä on tehty, jotta on päästy tähän? Tämä sisältää kilpailijakartoituksen, nykyisten markkinointitoimien arvioinnin ja kohderyhmän tarkastelun.

2. Määrittele markkinoinnin tavoitteet

Aseta selkeät ja mitattavat tavoitteet markkinoinnille. Muista olla realisti! Muotoile tavoite, jonka toteutumista voit oikeasti seurata ja mitata. Kirjaa myös, millä mittareilla mittaat toteutumista.  Esimerkkitavoite:  “uutiskirjeen tilaajamäärää kasvaa 15 % seuraavan vuoden aikana.” Mittarit  esimerkiksi: tilaajien määrällinen kasvu, uusien tilaajien määrä kuukausittain tai miltä sivustolta ja millaisella klikkauksella uusia uutiskirjeen tilaajia tulee.

3. Määrittele kohderyhmät

Tästä kaikki markkinointi lähtee. Millaisia ihmisiä haluat tavoittaa ja miksi? Kohderyhmiä on yleensä useita, ja ne jaetaan demografisten tekijöiden perusteella – esimerkiksi ikä, sukupuoli, asuinpaikka, perherakenne, koulutus tai ammattiala. Käytä kohderyhmien muodostamiseen apuna asiakasdataa nykyisistä asiakkaistasi sekä haastattele myyjiäsi. Voit käyttää myös asiakaskyselyä. Mikä on kunkin kohderyhmän koko markkina-alueellasi (kuinka monta henkilöä)? Voit taulukoida kohderyhmät yhteen taulukkoon, jotta niihin on näppärä palata aina uudelleen.

Kohderyhmiä voi tarkentaa myös eri tyyppisiksi ostajapersooniksi, jolloin pureudut vielä syvemmälle potentiaalisen asiakkaasi käyttäytymiseen. Millaisia asioita ostajapersoona arvostaa, mitä tarpeita hänellä on ja miten hän mieluiten asioisi brändisi kanssa? Nykyiset asiakkaasi ovat paras tiedonlähde ostajapersoonien määrittelyyn. Kysy rohkeasti, miten he päätyivät ostamaan sinulta.

Vieraskynä-artikkelistamme Tehokkaan markkinoinnin takana on asiakasymmarrys voit lukea lisää, miten voit tutkia kohderyhmiäsi ja heidän käyttäytymistään.

4. Hahmota asiakaspolku

Asiakaspolku on asiakkaan kaikki vuorovaikutus ja kokemukset yrityksen kanssa – niin sanotut kohtaamispisteet. Kohtaamispisteitä ovat esimerkiksi mainokset, nettisivuilla vierailu tai asiakaspalvelutilanne. Asiakaspolku alkaa “tietoisuus”-vaiheesta, jossa asiakas tulee tietoiseksi tarpeestaan. Asiakaspolku ei pääty ostotapahtumaan, vaan jatkuu toivottavasti uusintaostona tai muuten vaikkapa suositteluna. Kun hahmotat kohderyhmäsi asiakkaiden kulkeman polun, markkinointi kohdentuu laajasti eri vaiheissa oleville (potentiaalisille) asiakkaille eikä vain esimerkiksi juuri ostopäätöstä tekeville.

Lue lisää Mitä hyötyä asiakaspolun ymmärtämisestä on yrityksesi kasvulle?.

5. Listaa markkinoinnin sisällöt

Listaa markkinoinnin sisällöt teemoittain ja aiheittain. Sisältöä ovat esimerkiksi blogiartikkelit, Instagram-päivitykset, uutiskirjeet tai kampanjan mainokset. Suunnittele sisällöt kohderyhmien ja ostajapersoonien kiinnostuksen ja tarpeen mukaan.

Huomioi sisältöä suunnitellessa myös, että kohdistat markkinointisi kaikkiin asiakaspolun vaiheisiin. Voit jaotella sisällöt seuraavaan neljään vaiheeseen:

  1. TAVOITA eli herätä kohderyhmässäsi olevan henkilön kiinnostus ja mahdollisesti luo hänelle ajatus ja tarve ostamisesta. Esimerkiksi henkilö lukee Instragram-päivityksesi retkipyöräilyn mahdollisuuksista ja alkaa pohtia, olisiko siinä hänelle uusi harrastus, vaikka ei ole suunnitellut uuden pyörän ostoa.
  2. SITOUTA brändiisi tai tuotteeseesi. Instragram-päivityksessäsi on linkki blogiartikkeliin ja asiakastarinaan yrityksesi verkkosivuilla. Ne yhdistävät henkilön orastavan kiinnostuksen yritykseesi.
  3. AKTIVOI ostamaan. Esimerkiksi markkinointikampanja, jossa tarjoat retkipyöristä alennusta tai vaikkapa uuden pyörän ostajalle lisävarusteita kaupan päälle.
  4. HOIVAA asiakasta. Kun asiakas on ostanut pyörän liikkeestäsi, voit lähettää hänelle asiakastyytyväisyyskyselyn, uutiskirjeessä vinkkejä pyörän hoitoon tai tarjouskirjeen, jolla hän saa alennusta lisävarusteista.

Konkreettinen suunnitelmatyö

Hyvä markkinointisuunnitelma sisältää strategisen pohjan lisäksi seuraavat osa-alueet:

  1. markkinointikanavat
  2. budjetointi
  3. vuosikello
  4. henkilöt ja vastuut

Katsotaan tarkemmin, miten kokoat nämä palikat suunnitelmaasi.

1. Markkinoinnin kanavat

Valitse markkinoinnin kanavat sen mukaan, mitä kanavia kohderyhmäsi käyttävät: missä kohderyhmäsi tai ostajapersoonasi todennäköisesti viettävät aikaa, mitä kanavia he käyttävät tiedonhakuun tai missä kanavissa ovat aktiivisia. Esimerkiksi 60-80-vuotiaalle kohderyhmälle Instagramia tai TikTokia toimivampi mainoskanava on todennäköisesti  mainos paikallislehdessä tai radiossa. Tärkeimmät markkinointikanavat ovat:

Digitaaliset kanavat

  • hakukonemarkkinointi (SEO eli hakukoneoptimointi ja SEM eli maksullinen hakukonemainonta)
  • sosiaalisen median markkinointi (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Twitter (X), Pinterest)
  • sähköpostimarkkinointi (uutiskirjeet, kampanjaviestit ja automaatiot)
  • sisältömarkkinointi (blogit, artikkelit, oppaat, videot ja webinaarit)
  • display- ja bannerimainonta eli näkyvät mainokset verkkosivustoilla tai sovelluksissa
  • videomarkkinointi (YouTube, Vimeo tai lyhyet videot sosiaalisen median kanavissa)
  • vaikuttajamarkkinointi eli yhteistyö sosiaalisen median vaikuttajien kanssa
  • mobiilimarkkinointi (sovellukset, push-ilmoitukset ja mobiilimainokset)

Perinteiset kanavat

  • printtimainonta eli lehti- ja aikakauslehtimainokset
  • televisiomainonta
  • radiomainonta
  • ulkomainonta (mainostaulut, bussit, junat ja digitaalinen ulkomainonta)

Suorat kanavat

  • tapahtumamarkkinointi (Messut, pop-up-tapahtumat ja lanseeraukset)
  • suoramarkkinointi (Kirjeet, esitteet ja postikortit)
  • puhelinmarkkinointi (puhelinmyynti tai asiakaspalvelun kautta toteutettava myynnin tuki)

2. Budjetointi

Millaiseen markkinointiin budjetoida? Aloittelevassa yrityksessä markkinointi yleensä aloitetaan käytännön tekemisellä (esimerkiksi kampanjoilla) eli taktisella markkinoinnilla. Taktisen markkinoinnin tavoitteena on saada viestin vastaanottaja toimimaan heti, vaikkapa ostamaan verkkokaupasta tai saapumaan myymälään ostoksille. Yleensä taktisen mainonnan teho hiipuu kuitenkin ajan kuluessa eikä se enää pure niin tehokkaasti, kuin tavoittelet. Tällöin on aika alkaa jakaa markkinointibudjettia taktisen markkinoinnin lisäksi brändimarkkinointiin.

Kun yrityksen markkinointibudjetti kasvaa, hyvä budjetoinnin nyrkkisääntö on: 60 % markkinointi-investoinneista brändin markkinointiin ja 40 % taktiseen mainontaan tai markkinointiviestintään. Brändimainonnassa pyritään rakentamaan brändin nimelle tunnettuutta sekä välittämään asiakkaalle haluttua brändimielikuvaa ja ydinlupauksia.

Lue artikkelistamme, milloin yrityksen brändiloikka on ajankohtainen.

Myös markkinointibudjetin voit jakaa asiakaspolun eri vaiheisiin. Tässä on raaka jaottelu eri vaiheiden satsauksista suhteessa kokonaisbudjetin määrään:

  1. TAVOITA (ja tee tietoiseksi): 25 %
  2. SITOUTA: 25 %
  3. AKTIVOI ostoon: 45 %
  4. HOIVAA (ja huolehdi olemassa olevista asiakkaista): 5 %

Markkinointibudjetin suuruus? Uusien yrityksien liikevaihdosta menee yleensä suurempi osa markkinointiin kuin jo pidempään toimineiden yritysten. Alle 5 vuotta toimineiden yritysten markkinointibudjetin osuus liikevaihdosta on tyypillisesti 12-20 %, kun taas yli 5 vuotta toimineiden markkinointibudjetin prosenttiosuus on 6-12 % liikevaihdosta. Tähän toki vaikuttaa paljon myös yrityksen liiketoiminnan luonne: onko kyseessä esimerkiksi verkkokauppa, kivijalkamyymälä vai palveluja tuottava yritys.

Budjetointikin lähtee tavoitteista: minkälaisia panoksia tarvitaan, että päästään tavoitteisiin. Mikäli budjetin laatiminen takkuaa, markkinointikumppani voi olla ratkaisu päästä eteenpäin. Markkinoinnin ammattilaisilla on kokemusta ja näkemystä muista samantyyppisistä yrityksistä ja niiden budjetoinnista. Heillä on myös tieto, mitä mikäkin markkinointitoimenpide yritykselle maksaa.

Miten syntyy hyvä markkinointibudjetti?

3. Markkinoinnin vuosikello

Jotta markkinointisuunnitelmasi toteutuu käytännössä, merkitse kaikki toimenpiteet vuosikelloon. Vuosikello voi olla vaikkapa taulukko, jossa jokaiselle kuukaudelle (ja jopa viikolle) on merkitty kaikki sekä jatkuvat että lyhytkestoiset markkinointitoimet (esimerkiksi kampanjat, lanseeraukset ja tapahtumat). Näin ne pysyvät jokapäiväisessä tekemisessä mielessä ja tulevat hoidetuiksi. Taulukkoon on helppo muokata toimenpiteet tehdyiksi, jolloin se toimii myös jatkuvan seurannan työkaluna.

Merkitse markkinoinnin vuosikelloon esimerkiksi:

  • huomiot yrityksen liiketoiminnassa
  • myyntikampanjat
  • digitaalisten kanavien markkinointitoimet (Facebook, Google Ads, sähköposti, Display-mainonta, natiivimainonta)
  • sisältö ja viestintä (blogiartikkelit, uutiskirjeet)
  • verkkosivujen kehitys- ja optimointitoimenpiteet
  •  rekrytointi

4. Henkilöt ja vastuut

Kuka eri markkinointitoimet tekee tai hyväksyy? Kuka valvoo suunnitelman toteuttamista ja muistuttaa tarvittaessa tekijöitä? Kuka vastaa sisällöntuotannosta, kuka hoitaa some-kanavia ja kuka analysoi markkinoinnin tuloksia? Nämä löytyvät suunnitelman vastuunjaon kohdasta. Myös ulkopuoliset kumppanit, kuten mainostoimistot tai freelancerit, voivat olla osa markkinointitiimiä. Selkeä roolitus varmistaa, että kaikki osa-alueet tulevat hoidetuksi ja markkinointi etenee suunnitelmien mukaisesti.

Vastuunjaossakin taulukkomuotoinen asiakirja auttaa hahmottamaan selkeästi työnjaon ja töiden etenemisen. Mikäli yrityksessä on markkinointijohtaja tai markkinointipäällikkö, joka on vastuussa markkinoinnista, hän todennäköisesti myös vastaa markkinointisuunnitelman toteutumisesta ja vaikkapa muistuttaa vastuuhenkilöitä. Mikäli markkinointi on ulkoistettu markkinointikumppanille, tämä huolehtii suunnitelman toteuttamisesta.

Markkinointisuunnitelman esimerkkisisältö

Seuraavassa havainnollistava esimerkki polkupyöräliikkeen markkinointisuunnitelmasta. Liikkeellä on myyntiä sekä verkkokaupassa että kivijalkamyymälässä. Käytännössä suunnitelma täydentyy tarkoilla vuosikello- ja vastuutaulukoilla.

  1. Tavoitteet ja seuranta:
  • Kasvattaa verkkosivujen kävijämäärää 30 %:lla vuoden aikana ja kasvattaa verkkokaupan myyntiä 20 %:lla. Mittarit: verkkosivujen kävijämäärä ja verkkokaupan konversioaste
  • Lisätä kivijalkamyymälän asiakaskäyntejä 15 %:lla. Mittarit: kävijäseuranta ja kassadata
  • Kasvattaa uutiskirjeen tilaajamäärää 15 %:lla. Mittarit: tilaajamäärän nettokasvu ja uusien tilaajien määrä kuukausittain
  • Seurataan myös Instagramin ja Facebookin seuraajien kasvua ja postauksien klikkaus- ja kommentointimääriä.
  • Seurataan myös markkinointikampanjoiden tuottoa (ROI) eli kuinka paljon kustakin kampanjasta saatiin lisämyyntiä ja uusia asiakkaita suhteessa kustannuksiin.
  1. Kohderyhmät:
  • Ensisijaisena kohderyhmänä ovat 25-50-vuotiaat pyöräilyharrastajat ja aktiiviliikkujat sekä urheilulliset perheet.
  • Toissijainen kohderyhmä ovat nuoret aikuiset, jotka etsivät edullisia liikkumisratkaisuja.
  • Ostajapersoonat: kaupunkipyöräilijät, maastopyöräilijät ja perhepyöräilijät.
  1. Markkinoinnin sisältö ja kanavat:
  • Hakukoneoptimointi (SEO): Optimoidaan verkkokaupan tuotesivut ja blogiartikkelit, jotta polkupyöräaiheisilla hakusanoilla löytyy helposti.
  • Sisältömarkkinointi: Blogiartikkeleita, kuten ”Maastopyöräilyn aloittaminen” tai ”Pyörän huolto-opas talveksi”.
  • Instagram ja Facebook: Inspiroivia kuvia ja videoita polkupyöristä käytössä, asiakkaiden arvosteluja ja asiakastarinoita.
  • YouTube-kanava: Lyhyet oppaat, kuten ”Kuinka valita oikea pyörä” tai ”Vinkit pyöräilyretkelle”.
  • Kerran kuukaudessa uutiskirje uutuuksista, kausitarjouksista ja pyöräilyvinkeistä.
  • Kevät- ja syyskauden kampanjat kivijalkamyymälässä ja verkkokaupassa.
  • Kivijalkamyymälässä ”Open House” -tapahtumat, joissa asiakkaat voivat testata pyöriä.
  1. Vuosikello:
  • Ympäri vuoden ajankohtaiset kampanjat, esimerkiksi talvipyöräilykampanja, kevään uutuuspyörien lanseeraus, keväthuollot, kesällä alennuskampanja tai joulun lahjakortit.
  • Blogiartikkelit, videot ja uutiskirjeet listattuina ja aikataulutettuina kuukausittain.
  • Verkkosivujen kehitys- ja optimointitoimet aikataulutettuina.
  1. Budjetti (yhteensä 20 000 euroa):
  • Verkkokauppa ja hakukonemainonta: 40 % budjetista
  • Sosiaalisen median kampanjat ja sisällöntuotanto: 30 % budjetista
  • Kivijalkamyymälän tapahtumat ja paikallinen mainonta: 20 % budjetista
  • Uutiskirjeet ja asiakassuhteiden hoito: 10 % budjetista
  1. Henkilöt ja vastuut:
  • Sisällöntuottaja: blogikirjoitukset, sosiaalisen median sisältö ja uutiskirjeet
  • Myymäläpäällikkö: kivijalkamyymälän tapahtumat ja paikalliset kampanjat
  • Markkinointipäällikkö: Seuraa kampanjoiden tehokkuutta ja raportoi johdolle tuloksista.
  • Ulkoinen analyytikko: verkkokaupan analytiikkaa ja mittarit, Google Ads -kampanjoiden optimointi

Markkinoinnin seuranta ja optimointi

Markkinointisuunnitelman tehokkuus ei tule esiin heti, vaan suunnitelma vaatii jatkuvaa seurantaa ja optimointia. Kun mitattavat tulokset alkavat näkyä, voidaan tunnistaa, mitkä toimet tuottavat parhaiten ja tehdä suunnitelmaan tarvittavia muutoksia. Seuranta ja mittaaminen osoittavat myös, mikä markkinointikeino ei toimi juuri sinun yritykselläsi, joten siihen panostaminen kannattaa vaihtaa toiseen.

Kun markkinointisuunnitelman sisältö, vuosikello ja vastuunjako ovat yksinkertaiset ja selkeät dokumentit, niiden toteuttaminen päivittäisessä tekemisessä on luontevaa. Kun niihin merkitään tehdyt toimenpiteet ja seurattujen mittareiden tulokset säännöllisesti, ne muotoutuvat rutiininomaisiksi työkaluiksi markkinoinnin tekemiseen.

Markkinointisuunnitelma laaditaan yleensä vuodeksi kerrallaan, mutta yksityiskohtainen suunnitelma kannattaa päivittää aina 3-6 kuukauden välein. Tällä varmistetaan, että hyödynnetään seurannasta saatua tietoa eri keinojen toimivuudesta ja reagoidaan esimerkiksi uusiin markkinoinnin trendeihin.

Markkinoinnin sudenkuopat –  ja vinkit, miten selvitä niistä markkinointisuunnitelman avulla

Pk-yrityksissä markkinoinnin haasteet lähtevät usein osaamisen, ajan tai resurssien puutteesta: Pk-yrityksen toimitusjohtaja on usein ennemmin oman alansa kuin liiketoiminnan asiantuntija. Yrityksessä ei ole kokoaikaista markkinointijohtajaa. Kellään ei ole aikaa tehdä suunnitelmia, mutta markkinointia on tehtävä. Markkinointi tuntuu kohtuuttomalta kuluerältä, jonka tuloksista ei ole takeita. Sitä ei tarkkaan budjetoida.

Markkinoinnin suunnittelu on kuitenkin usein avain ongelmiin. Tässä tyypillisiä ongelmia ja ratkaisuehdotukset:

  • Markkinoinnin strategiatyö ja suunnitelma puuttuvat. Yleisin ja suurin puute pk-yrityksissä. Markkinointi on kampanjalähtöistä ja fiilispohjaista ilman punaista lankaa, mikä pitemmän päälle ei tuota tehokkaasti tuloksia. Ratkaisu: Muuta ajattelu markkinoinnista prosessiksi – se jatkuu pitkäjänteisesti tiettyyn suuntaan, ennakkoon määritellyillä keinoilla ja säännöllisesti.
  • Markkinoinnin mittarit ovat tyyppiä “musta tuntuu”. Ratkaisu: Määritä jokaiselle tavoitteelle myös mittarit toteutumisen seuraamiseen. Ja seuraa tavoitteita säännöllisesti. Näin tiedät, millaiseen markkinointiin kannattaa satsata, ja mikä ei tuota toivottuja tuloksia.
  • Markkinointiin menevä raha tuntuu vain kuluerältä, josta ei ole hyötyä. Ratkaisu: Ota käyttöön myynnin ja markkinoinnin yhteisseuranta. Näin saat selville, miten markkinointi hyödyttää ja tehostaa myyntiä. Markkinointi muuttuukin investoinniksi, sillä se säästää myynnin resursseja.

Lue lisää myynnin ja markkinoinnin yhteisseurannasta automaation avulla.

  • Markkinointi ei tuo euroja nopeasti takaisin, joten siihen ei kannata satsata. Ratkaisu: Korjaa ajatusvirhe. Markkinointi on investointi, jonka tuotto tulee esiin pitkällä aikavälillä ja myyntityöstä tulevien säästöjen kautta. Markkinointi on myös kokeilua, mikä sisältää ajatuksen, että se ei aina tuota haluttua lopputulosta. Kokeilujen kautta saat kuitenkin arvokasta kokemusta ja tietoa, jotta yrityksen toimivat markkinointikeinot kehittyvät tulevaisuutta varten.

Usein kysytyt kysymykset markkinoinnin suunnittelusta ja markkinointisuunnitelmasta

1. Mikä on markkinointisuunnitelma?

Yrityksen markkinointisuunnitelma on dokumentti, joka määrittää, miten yritys aikoo saavuttaa markkinoinnin tavoitteensa. Siinä kuvataan kohderyhmät, kanavat, toimenpiteet, joilla halutut tulokset saavutetaan, aikataulu sekä mittarit, joilla tuloksia mitataan. Suunnitelma auttaa pitämään markkinoinnin johdonmukaisena ja tuloksellisena.

2. Miksi markkinoinnin suunnittelu on tärkeää?

Hyvä markkinointisuunnitelma ohjaa yrityksen markkinointia kohti tavoitteita, säästää resursseja ja parantaa tuottoa. Sen avulla vältetään turhat kampanjat ja voidaan keskittyä siihen, mikä toimii ja tuottaa tulosta yritykselle. Kun suunnitelma on selkeä, se helpottaa päätöksentekoa ja mittaamista.

3. Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma?

Hyvä markkinointisuunnitelma on selkeä, tavoitteellinen ja perustuu tarkkaan tietoon kohderyhmästä. Sen tunnusmerkkejä ovat:

  • Selkeät ja mitattavat tavoitteet, jotka ohjaavat markkinointia tuloksellisesti.
  • Kohderyhmän ymmärrys, jonka pohjalta viestitään kohdennetusti.
  • Oikein valitut kanavat tavoitteen ja kohderyhmän perusteella.
  • Budjetointi ja vastuut, joilla varmistetaan resurssien tehokas käyttö.
  • Jatkuva seuranta ja mukauttaminen tulosten pohjalta.

4. Miten asetan markkinointisuunnitelman tavoitteet?

Tavoitteet kannattaa laatia SMART-periaatteen mukaan: tavoitteiden tulee olla spesifejä, mitattavia, saavutettavia, relevantteja ja aikataulutettuja. Esimerkiksi ”lisätä verkkosivujen kävijämäärää 20 % seuraavan kuuden kuukauden aikana” on konkreettinen ja selkeä tavoite, jota on helppo mitata. Markkinointisuunnitelman tavoitteet perustuvat yrityksen liiketoiminnan ja markkinointistrategian tavoitteisiin.

5. Kuinka teen markkinointisuunnitelman pk-yritykselle?

Pk-yrityksen kannattaa keskittyä olennaisiin elementteihin, kuten kohderyhmän tuntemiseen ja kustannustehokkaiden kanavien hyödyntämiseen. Hyvä perusrunko sisältää kohderyhmän määrittelyn, selkeät tavoitteet ja mittarit, sopivat kanavat, budjetoinnin, aikataulutuksen ja vastuunjaon. Markkinoinnin voi aloittaa suunnitelmallisesti vaikka yhdellä kanavalla ja kasvattaa sitä tarpeen mukaan. Mikäli tuntuu, että pk-yrityksessä resurssit markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen ovat niukat, hyvä vaihtoehto on harkita markkinoinnin ulkoistamista markkinointikumppanille.

Tilaa vinkit markkinointiin!

Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Ota meihin yhteyttä

    Lähetä viesti, olemme yhteydessä tuota pikaa!

      Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
      tietosuojaselosteemme mukaisesti.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä