Markkinoinnin ulkoistaminen – 🌟 7 vinkkiä onnistuneeseen toteutukseen

Reading Time: 3 min

1. Mikä on markkinoinnin rooli yrityksessänne?

Aloita perusteista: jotta voi ulkoistaa, kannattaa ensin tietää, mitä ostaa.

Aloita vastaamalla näihin kysymyksiin:

  • Millaisia markkinointitoimenpiteitä teemme nyt?
  • Tiedämmekö tarkasti, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei?
  • Tiedämmekö, millaisia markkinointiresursseja tarvitsemme: osaaminen, euromääräiset panokset ja markkinoinnin työkalut?
  • Tiedätkö, mikä markkinoinnin potentiaali on yrityksenne kasvattamisessa tai muihin liiketoiminnan tavoitteisiin pääsyssä?

Jos sinulla on selkeä vastaus jokaiseen yllä olevasta voit ohittaa kohdan 2 ja siirtyä suoraan kohtaan 3.

Jos vastaaminen tuntui vaikealta etkä tiedä, mitä tehdä seuraavaksi, kannattaa markkinoinnin ulkoistaminen aloittaa markkinointistrategian luomisella yhdessä osaavan tekijän kanssa.

2. Markkinointi linjaan liiketoiminnan tavoitteiden kanssa

Vain liiketoiminnan tavoitteita tukeva markkinointi on hyödyllistä. Markkinoinnin tavoitteiden tulee siis olla samansuuntaiset yritysstrategian tavoitteiden kanssa.

Tässä vaiheessa on oikea hetki kaivaa liiketoimintastrategia esiin.

Aloita bisneksen nykytilanteesta

  • Millaista liikevaihtoa teette tänä vuonna?
  • Mistä se koostuu: pääosin myynnistä nykyisille vai uusille asiakkaille?
  • Mikä on arviosi yrityksenne markkinaosuudesta tällä hetkellä?

…ja jatka asettamalla yrityksen tavoitteet tuleville vuosille

  • Kuinka paljon haluatte kasvaa vai onko fokuksessa kenties kannattavuus?
  • Kuinka monta uutta asiakasta tarvitsette kasvuun?
  • Mikä on tavoite markkinaosuudessa tulevaisuudessa?

Markkinointistrategian tavoitteiden pitäisi olla yhteneväisiä yrityksesi tavoitteiden kanssa-

Jos yrityksen tavoite on esimerkiksi kasvattaa markkinaosuus 5 prosentista 8 prosenttiin, markkinoinnin tavoitteet  voisivat olla

  • yrityksen tunnettuuden eli Top of mind -arvon kasvattaminen 10 prosentista 15 prosenttiin tai
  • tuottaa myynnille 100 uutta lämmintä liidiä kuukaudessa

3. Millainen on yrityksellesi sopiva markkinointikumppani?

Vaihtoehto 1: Täyden palvelun markkinointitoimisto

Jos et ole varma, mitä markkinoinnissa kannattaa tehdä eikä yritykselläsi ole henkilöä, joka voisi vastata markkinoinnin johtamisesta ja kokonaisuuden koordinoinnista, on suositeltavaa ostaa palveluita täyden palvelun markkinointitoimistolta.

Tällainen toimija voi tarjota käyttöösi esimerkiksi:

  • markkinointipäällikön
  • strategisen markkinointi- ja brändiosaamisen
  • digitaalisen markkinoinnin asiantuntijat
  • sisällöntuottajan ja viestinnän asiantuntijan
  • graafikon
  • verkkosivujen kehityspalvelut

Tällaisessa mallissa sinulla on yksi toimija ja yksi yhteyshenkilö, joka vastaa markkinointikokonaisuuden suunnittelusta, koordinoinnista ja raportoinnista. Malli soveltuu erinomaisesti esimerkiksi toimitus-, myynti- tai liiketoimintajohtajalle, joka ei itse halua huolehtia käytännön asioista.

Vaihtoehto 2: useita erikoistuneita markkinointiyrityksiä tai freelancereita

Jos tiedät mitä markkinointisi tarvitsee ja pystyt johtamaan eri markkinointikumppaneiden toimintaa yhteen, voi olla järkevää ostaa parasta osaamista syvälle erikoistuneilta toimistoilta tai hyödyntää useita freelancereita.

Kun käytät useita kumppaneita tai freelancereita, parhaat tulokset saat, kun kutsut kaikki markkinointitoimijasi saman pöydän (tai teamsin) ääreen, viestit selkeästi ison kuvan ja tavoitteet ja varmistat että kumppanisi tekevät yhteistyötä näiden tavoitteiden eteen.

4. Tee töitä sitoutuneiden ihmisten kanssa

Aina, aina on hedelmällisempää tehdä töitä ihmisten kanssa joiden kanssa tulet toimeen ja jotka ovat sitoutuneita yrityksesi tavoitteisiin ja ovat aidosti kiinnostuneita bisneksestäsi.

Varmista siis, että pääset keskustelemaan ihmisten kanssa, joiden kanssa tulet tekemään töitä, kun teet valintaa toimistokumpanista.

5. Ole valmis avoimuuteen ja strategiseen yhteistyöhön

Parhaan hyödyn markkinoinnin ulkoistamisesta saat, kun teet yhteistyötä kumppanin tai kumppaneiden kanssa aivan kuten tekisit yrityksesi oman henkilöstön kanssa. Jaa siis avoimesti yrityksesi strategiset tavoitteet ja liiketoiminnan olennaiset numerot (kuten myynnin kehittyminen) kumppaneiden kanssa.

Usein on järkevintä määrittää tavoitteet yhdessä markkinointikumppanin kanssa ja antaa kumppanin tehdä työnsä. Älä siis mikromanageeraa jokaista yksityiskohtaa. Etenkin yhteistyön alussa on kuitenkin hyvä varata aikaa palautteelle ja kommunikoinnille, jotta kumppani pääsee bisnekseesi mahdollisimman nopeasti sisään.

6. Varmista, että myynti ja markkinointi puhaltavat samaan hiileen

Kun aloitat yhteistyötä markkinointikumppanin kanssa, ota myyntisi mukaan yhteisin palavereihin.

Usein myyjilläsi tai asiakaspalvelua tekevillä henkilöillä on paras käytännön tieto ja ymmärrys asiakkaistasi. Varmista siis, että tämä kriittinen tieto välittyy myös markkinointikumppanin ihmisille.

Somemarkkinointi

7. Luota prosessiin

Kannattaa etsiä kumppani, jolla on olemassa selkeä prosessi markkinoinnin tekemiseen ja joka voi ammentaa parhaista käytänteistä ja kokemuksesta samankaltaisista bisneksistä. Näin saat nopeutettua toimivan markkinointiprosessin rakentamista.

Muista myös, että yhteistyön käynnistäminen voi viedä aluksi hieman aikaa. Kukaan ei tee ihmeitä päivissä, viikoissa tai edes kuukausissa. Mutta, kun olet luonut onnistumisen edellytykset ja valinnut yrityksellesi sopivan kumppanin, maksimoit mahdollisuudet odotusten saavuttamiseen tai ylittämiseen.

WDS Markkinointitiimi on oiva valinta yrityksille, jotka haluavat ulkoistaa markkinointinsa kokonaan tai osittain. Lähdemme aina liikkeelle liiketoimintasi tavoitteista käsin ja autamme rakentamaan yrityksellesi toimivan markkinointikoneiston, jos tarvitset lisää liidejä, verkkomyynnin kasvua tai tunnettuutta tuotebrändillesi.

Tilaa vinkit markkinointiin!

Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Ota meihin yhteyttä

    Lähetä viesti, olemme yhteydessä tuota pikaa!

      Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
      tietosuojaselosteemme mukaisesti.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä