Markkinoinnin ulkoistaminen – 7 vinkkiä onnistuneeseen toteutukseen

Reading Time: 4 min

Markkinoinnin ulkoistaminen on tehokas keino vapauttaa yrityksen resursseja ja varmistaa markkinoinnin ammattitaitoinen toteutus. Onnistunut ulkoistaminen vaatii kuitenkin tarkkaa suunnittelua ja selkeitä tavoitteita. Jaamme seitsemän käytännön vinkkiä, joiden avulla voit varmistaa, että markkinoinnin ulkoistaminen sujuu mutkattomasti ja tuottaa toivottuja tuloksia.

1. Selvitä itsellesi, millaista markkinoinnin ulkoistusta yrityksesi haluaa ja tarvitsee

Aloita perusteista: jotta voit ulkoistaa, sinun kannattaa ensin tietää, mitä haluat ostaa.

Vastaa aluksi näihin kysymyksiin yrityksesi näkökulmasta:

  • Millaisia markkinointitoimenpiteitä teemme nyt?
  • Tiedämmekö tarkasti, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei?
  • Tiedämmekö, millaisia markkinointiresursseja tarvitsemme: osaaminen, euromääräiset panokset ja markkinoinnin työkalut?
  • Olemmeko selvillä, miten ja kuinka paljon voimme kasvattaa yritystä markkinoinnin keinoin ja kuinka paljon se voi edistää muiden liiketoiminnan tavoitteiden täyttymistä?

Jos sinulla on selkeä vastaus jokaiseen yllä olevista kysymyksistä voit ohittaa kohdan 2 ja siirtyä suoraan kohtaan 3.

Jos vastaaminen tuntui vaikealta etkä tiedä, mitä tehdä seuraavaksi, kannattaa markkinoinnin ulkoistaminen aloittaa markkinointistrategian luomisella yhdessä osaavan tekijän kanssa.

2. Sovita markkinoinnin tavoitteet yhteen liiketoiminnan tavoitteiden kanssa

Vain liiketoiminnan tavoitteita tukeva markkinointi on hyödyllistä. Markkinoinnin tavoitteiden tulee siis olla samansuuntaiset yritysstrategian tavoitteiden kanssa.

Tässä vaiheessa on oikea hetki kaivaa liiketoimintastrategia esiin.

Aloita bisneksen nykytilanteesta

  • Kuinka paljon on yrityksesi liikevaihto tänä vuonna?
  • Mistä se pääosin koostuu: myynnistä nykyisille vai uusille asiakkaille?
  • Mikä on arviosi yrityksen markkinaosuudesta tällä hetkellä?

…ja jatka asettamalla yrityksesi tavoitteet tuleville vuosille:

  • Kuinka paljon haluatte kasvaa vai onko fokuksessa kenties kannattavuus?
  • Kuinka monta uutta asiakasta tarvitsette kasvuun?
  • Mikä on tavoite markkinaosuudesta tulevaisuudessa?

Markkinointistrategian tavoitteiden pitäisi olla yhteneväisiä yrityksesi tavoitteiden kanssa.

Jos yrityksen tavoite on esimerkiksi kasvattaa markkinaosuus 5 prosentista 8 prosenttiin, markkinoinnin tavoitteet  voisivat olla

  • yrityksen tunnettuuden eli Top of mind -arvon kasvattaminen 10 prosentista 15 prosenttiin tai
  • tuottaa myynnille 100 uutta lämmintä liidiä kuukaudessa

3. Valitse yrityksellesi sopivin ulkoistetun markkinoinnin kumppani

Vaihtoehto 1: Täyden palvelun markkinointitoimisto

Jos et ole varma, mitä markkinoinnissa kannattaa tehdä eikä yritykselläsi ole henkilöä, joka voisi vastata markkinoinnin johtamisesta ja kokonaisuuden koordinoinnista, on suositeltavaa tehdä laaja markkinoinnin ulkoistus ja ostaa palveluita täyden palvelun markkinointitoimistolta.

Tällainen toimija voi tarjota käyttöösi esimerkiksi:

  • markkinointipäällikön
  • strategisen markkinointi- ja brändiosaamisen
  • digitaalisen markkinoinnin asiantuntijat
  • sisällöntuottajan ja viestinnän asiantuntijan
  • graafikon
  • verkkosivujen kehityspalvelut

Tässä mallissa sinulla on yksi toimija ja yksi yhteyshenkilö, joka vastaa markkinointikokonaisuuden suunnittelusta, koordinoinnista ja raportoinnista. Malli soveltuu erinomaisesti esimerkiksi toimitus-, myynti- tai liiketoimintajohtajalle, joka ei itse halua huolehtia käytännön asioista.

Vaihtoehto 2: useita erikoistuneita markkinointiyrityksiä tai freelancereita

Jos tiedät, mitä markkinointisi tarvitsee ja pystyt johtamaan eri markkinointikumppaneiden toimintaa yhteen, voi olla järkevää ostaa parasta osaamista syvälle erikoistuneilta toimistoilta tai hyödyntää useita freelancereita. Näin ulkoistettu markkinointi jakaantuu usean toimijan kesken.

Kun käytät useita kumppaneita tai freelancereita, parhaan tuloksen saat, kun kutsut kaikki markkinointitoimijasi saman pöydän (tai teamsin) ääreen. Viesti heille selkeästi yrityksen liiketoiminnan kokonaisuus ja tavoitteet, ja varmista, että kumppanisi tekevät yhteistyötä näiden tavoitteiden eteen.

Lue myös artikkelimme Yksi täyden palvelun markkinointikumppani vai useita eri toimistoja?, 5 syytä valita ulkoistettu markkinointikumppani ja 7 tärkeintä kriteeriä mainostoimiston valinnassa.

4. Tee töitä sitoutuneiden ihmisten kanssa

Aina, aina on hedelmällisintä tehdä töitä sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa olet samalla aaltopituudella, jotka ovat sitoutuneita yrityksesi tavoitteisiin ja ovat aidosti kiinnostuneita bisneksestäsi.

Varmista siis, että pääset keskustelemaan tulevien toimistokumppaniesi kanssa ennen kuin teette päätöksen yhteistyöstä ja ostat heidän palvelujaan.

5. Ole valmis avoimuuteen ja strategiseen yhteistyöhön

Ulkoistetun markkinoinnin parhaan hyödyn saat, kun teet yhteistyötä kumppanin tai kumppaneiden kanssa samoin kuin tekisit yrityksesi oman henkilöstön kanssa. Jaa siis avoimesti yrityksesi strategiset tavoitteet ja liiketoiminnan olennaiset numerot (kuten myynnin kehittyminen) kumppaneiden kanssa.

Usein on järkevintä määrittää tavoitteet yhdessä markkinointikumppanin kanssa ja sitten antaa tämän rauhassa tehdä työnsä. Älä siis mikromanageeraa jokaista yksityiskohtaa. Etenkin yhteistyön alussa on kuitenkin hyvä varata aikaa palautteelle ja kommunikoinnille, jotta kumppani pääsee bisnekseesi mahdollisimman nopeasti sisään.

6. Varmista, että oma myyntisi ja ulkoistettu markkinointi puhaltavat samaan hiileen

Kun aloitat yhteistyötä markkinointikumppanin kanssa, ota myyntisi mukaan yhteisin palavereihin.

Usein myyjilläsi tai asiakaspalvelua tekevillä henkilöillä on paras käytännön tieto ja ymmärrys asiakkaistasi. Varmista siis, että tämä kriittinen tieto välittyy myös markkinoinnin tekijöille kumppaniyrityksessäsi.

Somemarkkinointi

7. Luota prosessiin markkinoinnin ulkoistamisessa

Kannattaa etsiä kumppani, jolla on olemassa selkeä toimintasuunnitelma markkinoinnin tekemiseen ja kokemusta yrityksesi tyyppisen bisneksen markkinoinnista. Näin saat nopeutettua toimivan markkinointiprosessin rakentamista.

Muista myös, että yhteistyön käynnistäminen voi viedä aluksi hieman aikaa. Kukaan ei tee ihmeitä päivissä, viikoissa tai edes kuukausissa. Mutta, kun olet tehnyt huolellisesti pohjatyöt onnistumiselle ja valinnut yrityksellesi sopivan kumppanin, maksimoit mahdollisuudet tavoitteiden saavuttamiseen tai jopa ylittämiseen.

WDS Markkinointitiimi on oiva valinta yrityksille, jotka haluavat ulkoistaa markkinointinsa kokonaan tai osittain. Lähdemme aina liikkeelle liiketoimintasi tavoitteista käsin, ja autamme rakentamaan yrityksellesi toimivan markkinointikoneiston mikäli tarvitset lisää liidejä, verkkomyynnin kasvua tai tunnettuutta tuotebrändillesi.

Mikäli pohdit markkinointitoimiston laskutusperusteita, tutustu artikkeliimme Markkinointipäättäjä, maksatko ajasta, tuloksista vai jostain muusta?

Haluatko parantaa markkinointisi tuloksia ja viedä yrityksesi uudelle tasolle? Keskustellaan nykytilanteestasi ja mahdollisuuksista, joilla voimme tehdä merkittäviä muutoksia. Ota yhteyttä tai täytä suoraan yhteydenottolomake sivun alareunasta.

Usein kysytyt kysymykset markkinoinnin ulkoistamisesta ja markkinointikumppanin valinnasta

1. Miksi markkinointi kannattaa ulkoistaa?

Markkinoinnin ulkoistus tuo käyttöösi alan ammattilaisten osaamisen ja ajantasaiset työkalut. Se vapauttaa aikaa muihin yrityksen sisäisiin tehtäviin ja varmistaa laadukkaat tulokset ilman tarvetta palkata kokonaista sisäistä tiimiä.

2. Mitä markkinoinnin ulkoistamisessa pitää huomioida markkinointikumppania valitessa?

Tärkeimpiä asioita ovat kumppanin kokemus, referenssit ja erikoistuminen juuri sinun toimialasi yritysten markkinointiin. Varmista, että kumppanilla on ymmärrys yrityksesi tavoitteista ja arvomaailmasta ja viestintä avainhenkilöiden kanssa tuntuu luontevalta ja helpolta.

3. Miten ulkoistettu markkinointi eroaa sisäisestä markkinointitiimistä?

Sisäinen tiimi tuntee yrityksen kulttuurin syvällisemmin, mutta ulkoistettu kumppani tuo usein mukanaan laajemman asiantuntemuksen ja monipuoliset näkökulmat. Ulkoinen markkinoinnin tekijä on usein myös kustannustehokkaampi, sillä yhden henkilön palkkakuluilla saa usean eri alan osaajien käyttöön.

4. Voiko markkinointia ulkoistaa osittain?

Kyllä, yritykset voivat ulkoistaa vain tiettyjä osa-alueita, kuten sosiaalisen median hallinnan tai hakukoneoptimoinnin. Tämä antaa yritykselle joustavuutta hoitaa osan markkinoinnista itse.

5. Milloin on oikea aika ulkoistaa markkinointi?

Markkinointi kannattaa ulkoistaa, kun yrityksellä ei ole riittäviä sisäisiä resursseja tai osaamista markkinoinnin eri osa-alueille. Ulkoinen markkinointikumppani on ajankohtainen myös esimerkiksi silloin, kun halutaan keskittyä ydinliiketoimintaan, mutta halutaan samalla toteuttaa ammattimaista ja tehokasta markkinointia.

6. Kuinka paljon markkinoinnin ulkoistaminen maksaa?

Hinta vaihtelee riippuen palveluiden laajuudesta ja tarpeista. Pienemmät yritykset voivat saada tehokkaita tuloksia muutamalla tuhannella eurolla kuussa, kun taas laajemmat kampanjat vaativat suurempia investointeja.

Tutustu täällä esimerkkihintoihin WDS:n markkinoinnin ulkoistamisen palvelupaketeista

Tilaa vinkit markkinointiin!

Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Ota meihin yhteyttä

    Lähetä viesti, olemme yhteydessä tuota pikaa!

      Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
      tietosuojaselosteemme mukaisesti.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä