Yksi täyden palvelun markkinointikumppani vai useita eri toimistoja?

Reading Time: 5 min

Mitä vähemmän yrityksen sisällä on markkinointiosaamista, sitä tärkeämpi palikka markkinointikumppanin valinta on. Markkinointikumppani on väline viedä tuote ja palvelu asiakkaiden saataville sekä myös kerätä tärkeää tietoa ja palautetta asiakkailta yritykselle, esimerkiksi asiakaspalautteen muodossa.

Valitako yksi täyden palvelun toimisto vai kerätä osaaminen usealta eri kumppanilta? Lähde tutustumaan vaihtoehtojen plussiin ja miinuksiin kahden esimerkkiyrityksen kautta.

Tutustu myös artikkeliimme markkinoinnin ulkoistaminen, mikäli tässä kohtaa pohdit, mitä ulkoistaminen ylipäätään yritykselle tarkoittaa.

Mikäli olet etsimässä mainostoimistoa, saat tietoa artikkelista miten valita mainostoimisto.

Yksi täyden palvelun markkinointikumppani?

Täyden palvelun markkinointikumppani tarjoaa kaikki markkinoinnin osa-alueet yhden katon alta, jolloin yrityksen ei tarvitse etsiä eri toimijoita eri tehtäviin. Tällainen markkinointitoimisto on yleensä erikoistunut palvelemaan tietyn kohderyhmän asiakkaita, esimerkiksi tietyllä toimialalla.

Täyden palvelun kumppani hoitaa esimerkiksi verkkosivujen hakukoneoptimoinnin (SEO), some-markkinoinnin, sisältömarkkinoinnin, graafisen suunnittelun, verkkosivujen kehityksen ja markkinointistrategian suunnittelun. Yrityksellä on yleensä yksi yhteyshenkilö ja selkeä viestintälinja, mikä tekee prosessista sujuvan ja markkinoinnista kokonaisvaltaista.

Täyden palvelun kumppanin kanssa määritellään aina yhdessä markkinoinnin tärkeimmät tavoitteet. Toimisto huolehtii, että koko markkinointitiimi puhaltaa yhteen hiileen ja edistää yrityksesi tavoitteiden saavuttamista.

Mikäli täyden palvelun markkinointitoimiston palveluvalikoima on hyvin laaja, heillä ei välttämättä ole tarjota erityisosaamista jokaisella markkinoinnin osa-alueella. Myös näkökulmia markkinoinnin ongelmiin on vain yksi, toisin kuin monella eri kumppanilla, jotka kaikki lähestyvät aihetta ja ongelmaa omasta suunnastaan.

Jos keskität markkinoinnin yhdelle kumppanille, saatat tulla liian riippuvaiseksi heidän suorituskyvystään. Jos toimiston työskentely ei täytäkään odotuksiasi, voi tuntua työläältä vaihtaa kumppania. Useiden toimijoiden kanssa työskennellessä yhden epäonnistuminen ei todennäköisesti vaikuta kaikilla markkinointisi osa-alueilla.

Case 1: Keittiöiden suunnittelu- ja toteutuspalvelun yritys Kaikki Kuntoon valitsi yhden täyden palvelun markkinointikumppanin

Kaikki Kuntoon on keskikokoinen pk-yritys, joka suunnittelee ja asentaa keittiöitä ympäri Suomea. He halusivat uudistaa markkinointiaan ja kasvattaa tunnettuuttaan sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Kaikki Kuntoon päätti ulkoistaa koko markkinointinsa yhdelle täyden palvelun markkinointikumppanille. Nyt heidän kaikki markkinointitarpeensa, kuten hakukoneoptimointi, sosiaalisen median hallinta, Google-mainonta, sisällöntuotanto ja verkkosivujen kehitys, ovat yhden toimiston vastuulla.

Plussat täyden palvelun kumppanista:

  1. Yksi kontakti, yksi strategia: Kaikki Kuntoon sai yrityksestä nimetyn yhteyshenkilön, jonka kautta he viestivät kaikesta markkinoinnista. Heidän ei tarvitse koordinoida useiden eri toimijoiden kanssa, mikä säästää aikaa ja vaivaa. Markkinointitoimiston kanssa he muotoilivat yhdessä yritykselleen markkinointistrategian ja mittarit sen toteutumisen seurantaan.
  2. Eri markkinoinnin keinot keskustelevat keskenään: Koska yksi kumppani hoitaa kaikki osa-alueet, markkinoinnin eri toimet tukevat toisiaan paremmin. Esimerkiksi käynnissä olevan kampanjan, tavoitteet, tiedot ja materiaalit kulkevat kerralla kaikkeen markkinointiin kuten verkkosivuille, Facebookiin ja Display-mainontaan ja näitä kaikki voidaan tarvittaessa kehittää kampanjan mukaan. Lisäksi yrityksen brändi pysyy yhtenäisenä kaikissa kanavissa, ja yritys voi luottaa, että viestit ovat selkeitä ja johdonmukaisia.
  3. Kustannustehokkuus: Vaikka yhden ison kumppanin palkkaaminen saattaa tuntua kalliilta, pitkällä aikavälillä se voi olla kustannustehokkaampaa. Yrityksen ei tarvitse kilpailuttaa jokaista markkinoinnin osa-aluetta erikseen, ja kokonaisuus hoituu sujuvasti ilman, että oma henkilöstö käyttää aikaa koordinointiin. Markkinointi itsessään on myös tehokasta, sillä kaikki markkinointikeinot toimivat kokonaisuutena.

Miinukset täyden palvelun kumppanista:

  1. Vähemmän joustavuutta erikoistapauksiin: Kun kaikki hoidetaan saman katon alta, voi olla hankalampaa saada erityisen räätälöityjä ratkaisuja joka osa-alueelle. Markkinointiyrityksellä ei esimerkiksi ollut ensikäden tietoa keittiötrendien uusimmista virtauksista, joten se ei voinut hyödyntää niitä sisällöllisesti markkinoinnissa. Taitavat täyden palvelun toimistot hyödyntävät kuitenkin erikoistuneiden toimistojen palveluita osana omaa tekemistään.
  2. Viestinnän pullonkaulat: Vaikka yhden yhteyshenkilön kanssa asioiminen on kätevää, Kaikki Kuntoon koki välillä, että asioiden eteneminen saattoi viivästyä, jos kyseinen henkilö oli esimerkiksi kauan poissa. On myös tärkeää, että markkinointitoimistolla itsellään on osaamista johtaa markkinointia, jotta kokonaisuus säilyy selkeänä ja teho ei katoa.

Monta markkinointikumppania?

Hajautetussa mallissa yritys ulkoistaa markkinoinnin eri osa-alueet eri toimistoille. Tyypillisesti erikoistuneita toimijoita ovat esimerkiksi verkkosivukehittäjät, some-toimistot, brändi- ja graafisen suunnittelun toimistot, viestintä- ja PR-toimistot, teknologiatoimistot, strategiatoimistot tai mainostoimistot.

Erikoistunut toimisto on keskittynyt kapeaan sektoriin ja kehittynyt siinä erityisen taitavaksi. Tällainen toimisto seuraa alansa trendejä ja pystyy tarjoamaan aina ajantasaisimman ratkaisun. Niinpä näiden palvelujen valinta  antaa yritykselle mahdollisuuden saada erikoistuneita asiantuntijoita jokaiselle osa-alueelle.

Kun ostat usealta toimistolta, sinulla täytyy itselläsi olla selkeät tavoitteet markkinointiin ja tietää, mitä olet ostamassa ja miksi. Toimistoille tulee antaa tavoitteesi sekä esimerkiksi brändiä koskevat ohjeistukset, kuvaus markkinoinnin prosessista tai kampanjasuunnitelma. Tavoitteiden toteutumisen seurantaan kannattaa määrittää tärkeimmät mittarit. Toimiessasi useamman toimiston kanssa toimistot pitää saada työskentelemään yhdessä sinun yrityksesi tavoitteiden eteen.

Usean toimiston kanssa työskentely edellyttää, että tieto kulkee myös suoraan toimijoiden välillä. Tehottomuutta syntyy prosesseista, joissa kaikki tieto – sisällöt, selvitykset, materiaalit, taktiikat, ohjeet, jne. – kulkee keskusjohtoisesti yrityksesi markkinointipäällikön kautta. Tyypillinen ongelma on esimerkiksi tilanne, jossa nettisivuista vastaava kehittäjä tekee avainsanaoptimointia täysin ilman kontaktia hakusanamarkkinointia tekevän toimiston kanssa.

Varsinkin digimarkkinoinnin osalta täytyy ymmärtää eri toimistojen välinen dynamiikka ja varmistaa datan omistajuus. Toimijoiden jatkuva kierrättäminen ja tehtävien uudelleenjärjestely voi pahimmillaan aiheuttaa reviirikiistoja ja muita liiketoimintaasi hidastavia epäselvyyksiä.

Case 2: Verkkokauppa KodinVerkkari nappasi erityisosaamista usealta eri markkinointikumppanilta

KodinVerkkari on kasvava verkkokauppa, joka myy kodin tarvikkeita, kuten huonekaluja ja sisustustuotteita. Heillä on laaja valikoima tuotteita, ja heidän kohdeyleisönsä on ympäri Suomea. KodinVerkkari päätti hajauttaa markkinointinsa ulkoistamalla eri osa-alueet eri toimijoille. He palkkasivat erillisen toimiston hoitamaan hakukoneoptimoinnin (SEO), toisen sosiaalisen median hallinnan, kolmannen maksullisen mainonnan (Google Ads ja Facebook-mainonta) ja neljännen tuottamaan sisältöä ja tekemään graafista suunnittelua.

Plussat hajautetusta mallista:

  1. Erikoistuneet osaajat: KodinVerkkari sai valita jokaiselle markkinoinnin osa-alueelle alan parhaat toimijat. SEO-toimisto oli syvällisesti erikoistunut hakukonenäkyvyyden parantamiseen, ja selvillä esimerkiksi Googlen viimeisimmistä kriteereistä hakutulosten sjoittumisessa. Sosiaalisen median toimisto tiesi tarkalleen, miten kohdentaa mainokset oikealle yleisölle eri alustoilla.
  2. Joustavuus: Hajautettu malli mahdollisti sen, että KodinVerkkari pystyi vaihtamaan yhden toimijan toiseen ilman, että koko markkinointistrategiaa tarvitsi laittaa uusiksi. He eivät olleet tyytyväisiä ensimmäisenä valitsemansa mainostoimiston tuottamiin esitteisiin ja muihin materiaaleihin, joten he kilpailuttivat tekijän uudelleen ja saivat uuden, heidän makuunsa paremmin olevan toimiston..

Miinukset hajautetusta mallista:

  1. Koordinoinnin haasteet: KodinVerkkarin tiimi huomasi nopeasti, että useiden toimijoiden kanssa työskentely vaatii paljon koordinointia, viestintää ja suunnitelmallisuutta, jotta kokonaisuus pysyy hallinnassa ja johdonmukaisena. He joutuivat käyttämään paljon aikaa yhteydenpitoon ja strategian yhdistämiseen, jotta kaikki markkinointitoimenpiteet tukivat toisiaan. Tämä toi lisää työtä yrityksen markkinointivastaavalle.
  2. Brändin yhtenäisyys kärsi: Koska eri toimijat vastasivat eri osa-alueista, brändiviestinnän yhtenäisyyttä oli vaikea ylläpitää. Sosiaalisen median julkaisut, mainokset ja verkkosivujen sisältö eivät aina tukeneet toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla, ja KodinVerkkari huomasi, että viestit eivät aina olleet täysin linjassa. Heidän täytyi tehdä sopimus vielä erikseen brändin kehittämiseen erikoistuneen yrityksen kanssa, jotta brändi vahvistuisi ja he voisivat antaa kaikille markkinointikumppaneilleen samat, selkeät ohjeet brändiviestintää tukien.

Yhteenveto: kumpi vaihtoehto sopii sinun yrityksellesi?

Paras vaihtoehto riippuu pitkälti yrityksesi resursseista ja tarpeista. Jos yrityksessäsi on kykyä ja aikaa johtaa markkinointia, usean toimijan valinta voi tuoda joustavuutta ja muunneltavuutta. Yhden täyden palvelun markkinointikumppanin valinnassa taas hyöty syntyy koko paketin yksinkertaisuudesta ja markkinoinnin kokonaisvaltaisuudesta.

Valitse yksi täyden palvelun toimisto, jos…

  • yritykseltänne puuttuu markkinointistrategia
  • yrityksellänne ei ole omaa markkinoinnin osaajaa eikä markkinoinnin koordinoijaa
  • etsit markkinoinnilla ratkaisuja liiketoiminnan strategisen tason kysymyksiin

Valitse useita erikoistuneita toimistoja, jos…

  • yrityksessäsi on selkeä ja liiketoiminnasta johdettu markkinointistrategia
  • yrityksessänne osataan johtaa markkinointia ja prosessit ovat toimivia
  • yrityksessäsi tai alallasi on erityislaatuisia markkinoinnin ongelmia, jotka kaipaavat huippuosaamista

Mikäli olet kiinnostunut ulkoistamaan markkinointisi kokonaan tai osittain, tutustu WDS Markkinointitiimi -palveluumme. Voit myös täyttää yhteydenottolomakkeen sivun alalaidasta.

Usein kysyttyjä kysymyksiä markkinointikumppanista

1. Mikä on täyden palvelun markkinointikumppani?

Täyden palvelun markkinointitoimisto on yritys, joka hoitaa tarvittaessa kaikki markkinoinnin osa-alueet, kuten esimerkiksi hakukoneoptimoinnin (SEO), sosiaalisen median markkinoinnin, graafisen suunnittelun ja sisällöntuotannon, yhden katon alla.

2. Mitä hyötyä on ulkoistaa markkinointi usealle kumppanille?

Kun yritys valitsee markkinoinnilleen useita kumppaneita, sillä on mahdollisuus valita erikoistuneet osaajat jokaiselle markkinoinnin osa-alueelle. Se säilyttää myös joustavuuden kumppaneiden valinnassa ja esimerkiksi tarvittaessa vain yhden kumppanin vaihtaminen on helppoa.

3. Kuinka paljon täyden palvelun markkinointikumppani maksaa verrattuna useaan eri kumppaniin?

Täyden palvelun kumppani voi kokonaisuutena näyttää kalliimmalta, mutta pitkällä aikavälillä se voi olla kustannustehokkaampi. Yhteistyö markkinoinnin osa-alueiden välillä on usein saumattomampaa, mikä tekee markkinoinnista tehokkaampaa tulosten kannalta. Myös kokonaisuuden koordinointi on sujuvampaa, mikä säästää aikaa paitsi ostavan yrityksen työntekijältä myös maksullisilta toimijoilta.

4. Miten pidän brändiviestinnän yhtenäisenä, jos käytän useita toimijoita?

Tämä vaatii yritykseltä selkeää markkinointi- ja brändistrategiaa sekä huolellista koordinointia. Jokaisen markkinointikumppanin on ymmärrettävä yrityksen brändi ja tavoitteet ja sisäistettävä yhtenäiset keinot brändistä viestimiseen.

5. Onko pk-yritykselle täyden palvelun markkinointikumppani aina parempi ratkaisu kuin useampi kumppani?

Ei välttämättä. Jos yritys tarvitsee hyvin räätälöityjä ja erikoistuneita ratkaisuja, hajautettu malli voi olla parempi. Tällöin yrityksellä on mahdollisuus saada käyttöönsä ne osaajat, joilla on syvin tieto ja ymmärrys juuri tästä aiheesta.

Tilaa vinkit markkinointiin!

Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Ota meihin yhteyttä

    Lähetä viesti, olemme yhteydessä tuota pikaa!

      Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
      tietosuojaselosteemme mukaisesti.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä