Miksi brändin kehittäminen kannattaa? 🪄 Lue muistilista!

Reading Time: 3 min

Monessa yrityksessä brändin koko voimaa ei ole vielä hyödynnetty. Tällöin melko pienilläkin toimilla saadaan suuria hyötyjä liiketoiminnalle ja kilpailuetua markkinalla. Brändin johtaminen tulisikin olla pohja koko liiketoimintastrategialle.

Listasimme tässä tärkeimmät syyt, miksi jokaisen yritysjohtajan tulee olla kiinnostunut brändinsä kehittämisestä.

1. Saat tuotteistasi ja palveluistasi paremman hinnan

Paremmasta tuotteesta ollaan valmiita maksamaan enemmän. Tuote, jolla on vahva brändi, koetaan paremmaksi kuin vastaava identtinen tuote ilman brändiä eli mielleyhtymiä.

Kun tuotteella on muitakin kilpailukeinoja kuin hinta, voi tuotteen ominaisuuksia (myös hintaa) joustavammin muutella ilman kysynnän laskua. Voit nostaa hintoja.

2. Kilpailijoiden on vaikeampi kopioida tekemistäsi

Menestyksekkääksi kehitetyt brändit omaavat vahvan imago ja tunnettuuden. Kilpailijoiden on vaikea kilpailla näitä asemia vastaan, varsinkin jos brändi on ollut markkinoilla pitkään. Menestyksekästä, hyvin kehitettyä ja johdettua brändiä on vaikea kopioitava, koska ne on perustettu pitkäaikaiseen asiakassuhteiseen ja kokemuksiin. Kun myyt brändiä etkä hintaa ja tuotetta, on kilpailijoiden paljon vaikeampi jäljitellä toimiasi ja houkutella samoja asiakkaita.

Lisäksi monilla brändeillä on tavaramerkkejä, tunnistettavia logoja ja muita oikeudellisia suojauksia, jotka estävät kilpailijoita kopioimasta tekemistäsi.

3. Kuinka markkinointiviestintä tehostuu

Brändin kehittäminen on luontainen ja tärkeä osa markkinointia. Kun brändin kehittämisessä määritellään tarkoin viestit, värit, tyylit ja ohjeistukset työntekijöille sekä sidosryhmille esimerkiksi brand bookin muodossa, kasvaa markkinointiviestinnän tuotannon tehokkuus. Säästät puhdasta aikaa ja rahaa.

Markkinointiviestinnän tehokkuus kasvaa myös, kun viestisi tunnistetaan ja siihen yhdistetään jo aiempia mielleyhtymiä. Kaikkea ei tarvitse sanoa joka kerta uudestaan. Parhaimmillaan pelkän logon näkeminen riittää.

Lue lisää: Alavus Ikkunat ja Ovet- brändin kirkastus

4. Brändi nostaa yrityksesi arvoa

Brändin kehittäminen vaatii aikaa ja jatkuvaa omistautumista. Se onkin investointi pitkän aikavälin menestykseen. Brändin kehittäminen alkaa aina erottuvan ja asiakastasi kiinnostavan palvelulupauksen muotoilusta. Tämän päälle rakentuvat esimerkiksi viestinnän sävy, ydinviestit ja brändin visuaalinen ilme.

Kun asiakas on sitoutettu brändiisi, on hän valmis myös varmasti maksamaan tuotteestasi tai palvelustasi enemmän.

5. Brändin johtaminen helpottuu

Brändin kehittäminen alkaa aina brändin yhteisellä tarkastelulla ydintiiminne kanssa.  Yrityksen johdon usein hajanaiset ajatukset brändistä työstetään suoralinjaiseen muotoon, jolla yrityksen brändiä voidaan johtaa ymmärrettävästi. Kysy ydintiimiltäsi muun muassa seuraavia asioita:

  • Kuka yrityksessänne johtaa brändiänne?
  • Onko kilpailutilanne markkinoilla muuttunut? Onko uusia tuotteita tai palveluita ilmestynyt markkinoille?
  • Mikä on brändimme tunnettuus?
  • Miten yrityksessäsi brändiä kehitetään?
  • Onko kohderyhmämme muuttunut? Resonoiko brändimme vielä kohderyhmässämme?
  • Miten sitoutuneita asiakkaasi ovat brändillesi? Ovatko asiakkaasi ostaneet useammin kuin kerran?

6. Brändin kehittäminen mahdollistaa seurattavuuden

Brändin kehittäminen on johtamista siinä missä muutki yrityksen osa-alueetkin. Aseta brändin kehittämiselle selkeät mittarit, joiden avulla voit myös seurata brändin kehittymistä. Mittareita voi olla muun muassa:

  • Brändihaut
  • Spontaani tunnetuus
  • Autettu tunnetuus
  • Customer Return Rate
Lue, miten kehitimme Ohakunen brändiä sisällöntuotannon avulla.

Muistilista brändin kehittämisen aloittamisesta

  • Määrittele brändin kehittämisen tavoitteet
    • Selvitä, mitä haluat brändiltäsi saavuttaa. Onko tavoitteenasi kasvattaa tunnettuutta, parantaa mainetta vai lisätä asiakasuskollisuutta? Aseta mittarit, joiden avulla voit seurata brändisi kehittymistä. Analysoi säännöllisesti tuloksia ja tee tarvittavia muutoksia.
  • Ymmärrä ja määrittele kohderyhmääsi
    • Tutki kohdeyleisöäsi huolellisesti. Kuka he ovat, mitä he arvostavat ja millaisia tarpeita heillä on? Miten brändiä voi kehittää palvelemaan heitä paremmin?
  • Analysoi kilpailijoitasi
    • Arvioi kilpailutilannetta. Kuka ovat pääkilpailijasi, ja miten voit erottua heistä?
  • Brändin identiteetin määrittely
    •  Pohdi, millainen brändisi haluaa olla. Mitkä ovat sen arvot, persoonallisuus ja lupaukset asiakkailleen?
  • Brändin visuaalisen ilmeen tarkastelu
    • Luo kiinnostava ja helposti muistettava nimi brändillesi. Suunnittele myös visuaalinen identiteetti, kuten logo, joka heijastaa brändin luonnetta.
  • Luo brändillesi viestintästrategia
    • Suunnittele, miten aiot viestiä, jalkauttaa ja johtaa brändiäsi kohdeyleisöllesi.
  • Kouluta henkilökuntasi ja sidosryhmäsi
    • Brändin rakentaminen vaatii sisäistä sitoutumista. Varmista, että työntekijät, alihankkijat ja muut sidosryhmäsi ymmärtävät sekä jalkauttavat brändin sille määritellyllä tavalla kaikissa kohtaamispisteissä sekä kanavissa.

Tilaa vinkit markkinointiin!

Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Ota meihin yhteyttä

    Lähetä viesti, olemme yhteydessä tuota pikaa!

      Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
      tietosuojaselosteemme mukaisesti.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä