Brändin kehittäminen alkaa erottuvan ja asiakasta kiinnostavan lupauksen muotoilusta. Tämän päälle rakentuvat esimerkiksi viestinnän sävy ja brändin visuaalinen ilme.
Monessa yrityksessä brändin koko voimaa ei ole vielä hyödynnetty. Tällöin melko pienilläkin toimilla saadaan suuria hyötyjä liiketoiminnalle ja kilpailuetua markkinalla. Tässä tärkeimmät syyt, miksi jokaisen yritysjohtajan kannattaa olla kiinnostunut brändin kehittämisestä.
1. Saat tuotteistasi ja palveluistasi paremman hinnan
Paremmasta tuotteesta ollaan valmiita maksamaan enemmän. Tuote, jolla on vahva brändi, koetaan paremmaksi kuin vastaava identtinen tuote ilman brändiä eli mielleyhtymiä.
Kun tuotteella on muitakin kilpailukeinoja kuin hinta, voi tuotteen ominaisuuksia (myös hintaa) joustavammin muutella ilman kysynnän laskua. Voit nostaa hintoja.
2. Kilpailijoiden on vaikeampi kopioida tekemistäsi
Kun myyt brändiä etkä hintaa ja tuotetta, on kilpailijoiden paljon vaikeampi jäljitellä toimiasi ja houkutella samoja asiakkaita.
3. Markkinointiviestintä tehostuu
Markkinointiviestinnän tuotannon tehokkuus kasvaa, kun samoja asioita – viestejä, värejä, tyyliä, jne… ei tarvitse aina arvailla uudestaan. Säästät aikaa ja rahaa.
Markkinointiviestinnän tehokkuus kasvaa, kun viestisi tunnistetaan ja siihen yhdistetään jo aiempia mielleyhtymiä. Kaikkea ei tarvitse sanoa joka kerta uudestaan. Parhaimmillaan pelkän logon näkeminen riittää.
4. Brändi nostaa yrityksen arvoa
Brändin perusteella päätetään kenen kanssa tehdään yhteistyötä. Ja kenen kanssa ei. Brändille löytyy paikka taseesta. Kun yritys myydään, ansaitset enemmän rahaa.
5. Miten aloittaa brändin kehittäminen?
Brändin kehittäminen alkaa kiteyttämisestä. Yrityksen johdon usein hajanaiset ajatukset brändistä työstetään suoralinjaiseen muotoon, jolla yrityksen brändiä voidaan johtaa ymmärrettävästi.
Me autamme kirkastamaan brändisi selkeällä ja ripeällä projektilla.
Lue lisää täältä: Brändistrategia ja brändi-ilme