fbpx

Enemmän B2C-myyntiä verkon avulla – tee nämä 5 asiaa

Reading Time: 2 min

B2C-myynti verkossa ei aina tarvitse tarkoittaa verkkokauppaa. Vaikka yritykselläsi ei olisi aikomustakaan luopua myyjistä, voit verkon avulla saada enemmän asiakkaita ja tuottaa paremman asiakaskokemuksen.

Tässä kirjoituksessa tiivistän 5 asiaa, jotka tarvitset tehokkaaseen B2C-myyntiin verkossa.

1. Tunne asiakkaasi polku

Asiakkaan polku kuvaa potentiaalisen asiakkaasi ajatuksia ja toimintaa ostoprosessin eri vaiheissa. Se auttaa hahmottamaan, minkälaista tietoa ostaja kaipaa ja miten ostamisen esteitä voidaan poistaa.

Tarpeen herääminen

Missä tilanteessa tarve ostamiselle tyypillisesti herää? Mistä kanavista asiakas yleisimmin lähtee hakemaan tietoa?

Tiedonhaku ja vaihtoehtojen vertailu

Mitkä ovat yleisimmät kysymykset asiakkaan mielessä, kun hän kartoittaa vaihtoehtoja ja itselleen sopivinta ratkaisua? Mitä pelkoja tai ennakkoluuloja hankintaan ehkä liittyy?

Mitä asiakas tarvitsee ostopäätöksen tekemiseen? Huomioi myös sellaiset tarpeet, jotka eivät suoraan liity myymääsi ratkaisuun (esimerkiksi asuntolainapäätös asunnon ostajalle).

Toimitusprosessi ja mahdolliset ongelmatilanteet

Muista, että kaupan syntyminen on vasta puolet asiasta. Asiakkaasi haluaa usein tietää jo ennen ostopäätöksen tekemistä, miten tuote tai palvelu toimitetaan ja missä aikataulussa asiat tapahtuvat.

Esimerkiksi keittiöremontin tilannut asiakas miettii, koska asennus aloitetaan, kauanko se vie aikaa, miten asunto pitää suojata ja koska hän pääsee taas kokkaamaan.

Huomioi myös mahdolliset haasteet: asiakas tarvitsee käyttöohjeita tai haluaa muuttaa sovittua toimitusaikaa. Miten asiakkaan tulisi silloin toimia?

2. Suunnittele, mitä tietoa tarvitaan, jotta voit ehdottaa asiakkaalle ratkaisua

Yrityksesi verkkosivuston ei tulisi olla näyteikkuna tai esite, joka jättää ostajan yksin vaihtoehtojen keskelle, vaan sen tulisi ohjata eteenpäin.
Mieti, miten voit esimerkiksi viidellä kysymyksellä selvittää, mikä on asiakkaalle paras ratkaisu – ja antaa sille joko tarkan tai vähintään suuntaa antavan hinnan.

Hinta kiinnostaa aivan jokaista asiakasta. Sitä käytetään paitsi toimittajien vertailuun, myös yleisen hintatason selvittämiseen. On myös myyjän etu, että hintataso on asiakkaan tiedossa ja linjassa hänen budjettinsa kanssa.
Jos tämä tuntuu vaikealta, kannattaa yleensä palata pohtimaan asiakkaan matkaa ja oman palvelun suunnittelua sen ympärille. On huomattavasti helpompi myydä, kun palvelun vaiheet on hyvin mietitty.

3. Tee sivustostasi myyjä, joka ehdottaa ratkaisua ja ohjaa eteenpäin

Kun myytävä palvelu on suunniteltu asiakaslähtöiseksi ja on tiedossa, millä kysymyksillä asiakkaalle saadaan tehtyä alustava ehdotus, on verkkosivuston rakentamisen aika.

Kannattaa yhdistää asiakkaalle sopivan ratkaisun suosittelu ja liidien hankinta esimerkiksi näin:

  1. Asiakas vastaa kysymyksiin tuotevalitsimessa tai hintalaskurissa
  2. Asiakas saa tulokseksi suosituksen ja hänelle tarjotaan hinta-arviota yhteystietoja vastaan
  3. Asiakas antaa yhteystietonsa lomakkeelle ja saa näkyviin hinta-arvion

Verkossa asiakkaalle kannattaa aina ehdottaa seuraavaa askelta – aivan kuten henkilökohtaisessa myynnissäkin. Se voi olla esimerkiksi ohjaus lisätietojen pariin tai kehoitus olla yhteydessä myyjäyritykseen, esimerkiksi varata aika myyjälle.

Verkkosivuston kehittämisen ohella kannattaa aina myös olla aktiivisesti yhteydessä liideihin eikä vain jäädä odottelemaan tarjouspyyntöjä. Vaikka kauppaa ei joka kerta heti syntyisi, saadaan tietoa asiakkaasta ja siitä, onko hän aikeissa ostaa joskus myöhemmin.

4. Kokoa asiakastieto yhteen paikkaan

Varmista, että verkkosivuston liidit kerätään tietojärjestelmään, josta löytyvät tiedot myös liidin aikaisemmasta käyttäytymisestä (esimerkiksi. uutiskirjetilauksesta) tai ostohistoriasta, jos sellaista on.

Kun kaikki aktiviteetit kirjataan samaan järjestelmään, ei asiakkaan tarvitse esittäytyä joka kerta uudestaan, vaan myyjä osaa huomioida aiemman tutustumisen ja voi jatkaa siitä. Tuloksena on parempi asiakaskokemus.

5. Automatisoi viestintää

Asiakaskokemuksen ja myös kaupan syntymisen kannalta on tärkeää, että asiakas saa tarvitsemansa tiedon ilman turhaa odottelua. Markkinoinnin automaatiota hyödyntämällä voidaan varmistaa, että tietyt viestit tulee lähetettyä ajallaan.

Esimerkkejä viesteistä, jotka on helppo automatisoida.

  1. Asiakas vastaa hintalaskurin kysymyksiin ja saa ehdotuksen. Ehdotus lähetetään hänelle sähköpostilla ja samassa yhteydessä voidaan tarjota ajanvarausta myyjälle.
  2. Asiakas ei ole palannut asiaan, joten automaatiolla lähetetään muistutusviesti.
  3. Asiakas tekee tilauksen, josta hänelle lähetetään automaattinen vahvistus sekä ohjeistus käyttöönottoon/asennukseen.
  4. Asiakasviestintä kuten uutiskirjeenä lähetettävät käyttövinkit.

Viestinnän automatisointi vapauttaa myyjät palvelemaan asiakkaita henkilökohtaisesti niissä tilanteissa, kun sitä tarvitaan.

Haluatko lisää myyntiä?

Haluatko myydä enemmän palkkaamatta lisää myyjiä? Tai palvella paremmin, kaikkina vuorokauden aikoina ja viikonpäivinä? Se on mahdollista hyvien verkkosivujen avulla.

Lue lisää verkkosivuston kehittämisestä

Tilaa vinkit markkinointiin!

Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Ota meihin yhteyttä

    Lähetä viesti, olemme yhteydessä tuota pikaa!

      Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
      tietosuojaselosteemme mukaisesti.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä