Tärkeä muutos: Universal Analytics -datan säilyttäminen markkinoinnin ja myynnin johtamisen tukena

Reading Time: 2 min
WDS markkinoinnin mittaaminen ja seuranta

Google poistaa Universal Analyticsin (UA) tiedot 1.7.2024 alkaen, mikä tarkoittaa merkittäviä muutoksia monille pk-yrityksille. Lue, miksi sinun kannattaa toimia nyt ja miten voit varmistaa arvokkaan datasi säilymisen.

Miksi Google tekee tämän?

  1. Palvelintilan vapauttaminen: UA:n datan poistaminen vapauttaa merkittävän määrän palvelintilaa ja vähentää Googlen ylläpitokustannuksia.
  2. Tietosuojariskien vähentäminen: UA:n aikana tietosuojalainsäädäntö on muuttunut, ja datan poistaminen Googlen omilta palvelimilta vähentää tähän liittyviä riskejä.
  3. Kannustaminen BigQueryn käyttöön: Toisin kuin UA:ssa, GA4:sen ilmaisversiossa on nyt mahdollisuus viedä data Googlen BigQuery-datavarastoon ja vanhan datan poistuminen houkuttelee asiakkaita miettimään datan säilyttämistä ja hyödyntämistä.

Voiko vanhan datan siirtää uuteen GA4-versioon?

Valitettavasti UA-data ei ole suoraan yhteensopivaa GA4-datan kanssa johtuen eroista datamalleissa. GA4:ssä tieto tallentuu tapahtuman tasolla, kun taas UA:ssa sivukäynnin tasolla. Tästä johtuen suora vertailu UA- ja GA4-datan välillä ei ole mahdollista.

Miksi minun ja yritykseni kannattaa tallentaa UA-data?

  1. Markkinoinnin tehostaminen ja päätöksenteon tukeminen: Oletpa sitten toimitusjohtaja, myyntijohtaja tai vastaat muuten yrityksesi markkinoinnista, sinulla on mahdollisuus käyttää historiallista dataa markkinointistrategian parantamiseen. UA-data auttaa ymmärtämään, mikä on toiminut aiemmin ja miksi. Tämä voi johtaa parempaan kohdentamiseen, tehokkaampiin kampanjoihin ja sitä kautta myynnin kasvuun.
  2. Historiallinen arkisto: UA-data voi toimia arvokkaana historiallisen tiedon arkistona, josta voidaan löytää trendejä, kuten sesonkivaihtelut ja konversioiden muutokset yllättävien tapahtumien yhteydessä.
  3. Uudet markkinointitiimin jäsenet: Uusille tiimin jäsenille on hyödyllistä tietää, millainen sisältö on ollut suosittua ja konvertoivaa sekä mitkä kampanjat ja kanavat ovat toimineet parhaiten.
  4. Orgaaninen liikenne: Mainosalustoilta löytyy historiatiedot, mutta sivuston orgaanisen liikenteen menneisyys saattaa olla tallessa vain UA:ssa.

Mitä minun ja yritykseni kannattaa nyt heti tehdä?

1. Arvioi, tarvitaanko UA:ssa olevaa historiadataa markkinoinnin ja myynnin suunnitteluun:

  • Löytyykö muualta riittävät tiedot toimineista kampanjoista ja poikkeuksellisista tapahtumista?
  • Onko tietoa sivun orgaanisen liikenteen kehityksestä tallessa muualla?

2. Määritä, mitä UA-dataa tarvitaan jatkossa ja miten hienojakoisena:

  • Päivä, viikko vai, kuukausitaso?
  • Liikenteen jaottelu lähteittäin? Entä laskeutumissivun mukaan?
  • Konversiot kategorioittain vai yksittäin?
  • Myyntiluvut yleisesti ostojen tasolla vai tarkemmin tuotetasolla?

3. Päätä, mihin muotoon UA-data tuodaan ja missä sitä säilytetään:

  • CSV-tiedostoina ja omaan jaettuun säilytystilaan
  • Google Sheet / Excel-taulukoina yrityksen Google / Microsoft-työtilaan
  • Datasettinä datan varastointipalveluun, kuten Google BigQueryyn

4. Vie data ulos UA:sta kesäkuun aikana:

  • Suoraan UA-käyttöliittymästä olemassa olevien näkymien tai Custom Report -ominaisuuden avulla.
  • Googlen omalla Google Sheets -lisäosalla.
  • Koodaamalla oman ohjelman hakemaan tiedot rajapinnan kautta ja tallentamaan ne sopivaan muotoon.
  • Kolmannen osapuolen maksullisia sovelluksia hyödyntämällä, esim. Supermetrics for BigQuery.

Tarvitsetko apua?

Jos tarvitset apua näihin pohdintoihin ja toteutukseen, ota meihin yhteyttä. Autamme mielellämme varmistamaan, että arvokas historiasi säilyy ja on hyödynnettävissä tulevaisuudessakin. Huomioithan, että sinun kannattaa toimia nopeasti, koska Google alkaa poistamaan tietoja heinäkuun 2024 alussa. Autamme sinua mielellämme myös muissakin markkinoinnin dataan liittyvissä asioissa.

Tietoisku: Google Analytics pähkinänkuoressa

Google Analytics on verkkosivustojen kävijäseuranta- ja analytiikkatyökalu, joka tarjoaa tietoa verkkosivustosi käyttäjistä, heidän toimistaan ja sivuston suorituskyvystä. Universal Analytics (UA) on vanhempi versio Google Analyticsista, ja sitä on käytetty laajalti ennen uudemman GA4-version julkaisua. Tiedon tallentaminen vanhempaan versioon alkoi poistua käytöstä 1.7.2023, jolloin viimeistään on siirrytty uuden version käyttöön.

GA4 edustaa uudempaa ja kehittyneempää tapaa seurata verkkosivustojen käyttäjiä ja toimia. Se tarjoaa useita mahdollisuuksia datan tallentamiseen, analysointiin ja hyödyntämiseen markkinoinnin ja myynnin päätöksenteossa.

Tilaa vinkit markkinointiin!

Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Ota meihin yhteyttä

    Lähetä viesti, olemme yhteydessä tuota pikaa!

      Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
      tietosuojaselosteemme mukaisesti.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä