Markkinoinnin mittareiden visualisointi Google Looker Studiolla

Reading Time: 5 min

Ovatko digimarkkinoinnin monet kanavat myyntisi kantavia voimia? Todennäköisesti eteen tulee hetkiä, jolloin toivoisit saavasi tärkeimmät markkinoinnin mittarit yhteen paikkaan. Jos mallinnat toimintaasi esimerkiksi myyntiputken/-funnelin tai trendikkäämmin vaikka vauhtipyörän eli rinkelin muotoon, toivot ehkä saavasi yhdellä silmäyksellä tietää, mistä suppilo vuotaa tai mistä kohtaa herkullista myyntidonitsiasi on haukattu ja kuka sitä on haukannut. Lähde tutustumaan, miten tämä tehdään mahdolliseksi.

Markkinoinnin dashboard ja Google Looker Studio

Kun halutaan kaikki markkinoinnin tärkeät mittarit yhteen paikkaan, päädytään yleensä rakentamaan dashboard eli “däsbä”, jonka lähin suomennos lienee ohjausnäkymä tai visuaalinen mittaristo. Markkinoinnin dashboard kokoaa yhteen tärkeimmät mittarisi, jotka oletkin jo määritellyt aikoja sitten markkinointistrategiaa tehdessäsi. Mukana ovat myös tuiki tarpeelliset tarkemmat mittarit, jotka webanalyytikkosi rakkaudella rakentama konversioseuranta tuottaa.

Työkaluja visuaalisen mittariston rakentamiseen on markkinoilla pilvin pimein. Erinomainen vaihtoehto on Google Looker Studio (entinen Google Data Studio), sillä se on “ilmainen” ja integroituu helposti Googlen muihin yleisesti käytettyihin työkaluihin. Ilmainen lainausmerkeissä, sillä kaikkea dataa ei usein saa lisättyä mukaan ilman lisämaksullisia palveluita (varsinkin jos haluaa välttää API-koodaamista).

 

Markkinoinnin dashboardin suunnittelu

Ennen työkalun kimppuun käymistä kannattaa ehdottomasti pohtia, kuka markkinoinnin dashboardia käyttää. Yrityksen ylempää päättäjäporrasta eivät usein kiinnosta mainoskanavakohtaiset nippelitiedot. Vastaukset kysymyksiin “missä mennään suhteessa tavoitteisiin” ja “paljonko se maksaa” riittävät heidän kanssaan usein rakentavan keskustelun pohjaksi. Kun mennään yrityksessä lähemmäksi tekemisen taktista tasoa alkaa myös yksityiskohtaisempi tieto kiinnostaa. Silloin arvioidaan esimerkiksi nykyisten markkinointitoimenpiteiden toimivuutta ja suunnitellaan seuraavaksi testattavia keinoja.

Yleensä dashboard rakennetaan kaksitasoiseksi. Ensimmäisellä sivulla on Yleiskuva-tyyppinen näkymä ja seuraavilla sivuilla poraudutaan kanavakohtaisiin tietoihin. Vaaran paikkana varsinkin taktiselta tasolta tulevalle dashboardin rakentajalle on, että kanavakohtaisissa tiedoissa mennään helposti liian tarkalle tasolle. Tällöin olisi jo kätevämpi ja helppokäyttöisempi ratkaisu ottaa käyttöön varsinainen mainonnanhallinta tarkimpien tietojen esittämiseen.

Tarvittavan datan tuominen Google Looker Studioon

Kun tarvittava markkinoinnin tieto on käyttäjäystävällisesti määritetty, alkaa tiedon yhdistäminen Google Looker Studioon. Riippuen käytössä olevista alustoista, se on joko muutaman klikkauksen tai kevyen koodailun ja muutaman massiivisen Google Sheetin takana. Googlen omat alustat, kuten Google Ads ja Google Analytics (GA4) yhdistyvät Google Looker Studioon sukkelasti ja ilmaiseksi. Muille alustoille, kuten Facebook Ads (Meta), Adform tai LinkedIn Ads, on tarjolla valmiita yhdistimiä, joilla tiedot saa suoraan Looker Studioon. Tarpeesta riippuen näihin saa upotettua parista kympistä satasiin kuukaudessa. Erinomainen, mutta hieman excelöinti-intoa vaativa vaihtoehto useampaa kanavaa varten on Supermetricsin Google Sheets -lisäosa, jolla tuot eri alustoista tiedot päivittäin taulukoihin. Niistä sitten muodostetaan Looker Studion tietolähteitä.

Myyntiluvut ovat yksi mutkikkain datan muoto yhdistettäväksi Looker Studioon. Käytännöstä riippuen lukuja löytyy laskutusjärjestelmästä, ERP:stä, CRM:stä tai myyjien omista Exceleistä. Jos sopivaa valmista integraatiota ei ole tai se on liian kallis toteuttaa, kevyt ratkaisu on tuupata myyntidata säännöllisin väliajoin Google Sheetiin, joka on muotoiltu Looker Studiolle sopivaan muotoon.

 

Markkinoinnin mittareiden visualisointi

Viimeinen vaihe ennen käyttöönottoa on dashboardin näkyvän osan askarteleminen. Tähän kuluva aika riippuu tarvittavien näkymien ja markkinoinnin mittareiden määrästä sekä varsinkin omasta visuaalisesta suuntautumisesta. Yksi tykkää pelkistä numeroista täydennettynä vaikkapa viime vuoden tai kuukauden vertailuluvuilla, toinen kokee helpommaksi hahmottaa mittarit värikkäiden kaavioiden ja käppyröiden kautta. Ensimmäinen versio dashboardista on harvoin täydellinen, joten kysy palautetta sen käyttäjiltä.

Google Looker Studio tarjoaa riittävän valikoiman erilaisia graafeja ja suodattimia sekä simppelit mahdollisuudet somistaa näkymiä oman brändin mukaiseksi. Visualisointeja rakentaessa kannattaa pitää mielessä kunkin näkymän käyttäjä ja hänen tarpeensa. Dashboardin tehtävä on yhdistää tärkeät markkinoinnin mittarit yhteen paikkaan päätöksentekoa helpottamaan. Jos näkymän tarkoitus on arvioida myyntifunnelin toimintaa kokonaisuudessaan, ei välttämättä tarvita mukaan kampanjakohtaisia klikkihintoja. Yleisen tason näkymästä riittää esimerkiksi sellainen tieto, jonka pohjalta voidaan päätellä, että kaupan hinta on liian korkea. Tämän päätelmän pohjalta taktisen tason asiantuntija voi siirtyä tarkastelemaan tarkempia näkymiä löytääkseen optimointimahdollisuuksia.

 

Myyntifunnel näkymä dashboardissa

Looker Studio ja markkinoinnin dashboard toimivaksi työkaluksi yrityksessäsi

Markkinoinnin dashboardissa, kuten missä tahansa uudessa työkalussa, suurin kynnys on työkalun käyttöön ottaminen. Vanhat tavat ja vuosia sitten avatut selaimen välilehdet kuolevat hitaasti, mutta harjoittelun kautta oppii, että päivittäinen tieto markkinoinnin mittareista löytyykin jatkossa samasta helposta paikasta. Ensimmäisen version puutteet tulevat myös heti alussa yleensä selville. Niiden nopea kehittäminen kannattaa, varsinkin jos useat ihmiset käyttävät näkymiä päivittäin. Sillä, jos dashboard ei vastaa käyttäjän tarpeita, mutta parannuksia ei kuulu, tieto haetaan muualta ja Looker Studion välilehti korvataan aiemmilla tietolähteillä.

Sujuvan käytön kannalta on myös tärkeä määrittää henkilö, jonka vastuulla dashboard on. Vaikka kaikki toimisi alkuun moitteettomasti, on aina mahdollista, että käytössä oleva lisäosa vaatii uuden kirjautumisen, Google poistaa jonkun käytössä olevan tunnusluvun tai tarjoaa uuden hyödyllisen ominaisuuden. Jos käytössä on dataa, jota pitää päivittää manuaalisesti, täytyy huolehtia päivitysten säännöllisestä aikataulusta. Jos dashboardin tietojen ajantasaisuuteen ei voi luottaa tai näkymä on täynnä virheilmoituksia, työkalu menettää merkityksensä nopeasti.

Lopulta oma markkinointiosaaminen määrittää sen, käytetäänkö dashboardia vain raportointiin vai tuleeko siitä korvaamaton työkalu markkinoinnin johtamiseen. Vaikka mittarit olisi visualisoitu kuinka kauniiksi käppyröiksi tahansa, Looker Studio ei osaa ehdottaa toimenpiteitä, joilla nuo käppyrät saisi nousuun.

Mistä ja miten aloittaa?

Mikäli päätät aloittaa dashboardin työstämisen Google Looker Studiossa, tässä muutamia hyödyllisiä linkkejä, joihin kannattaa tutustua:

Jos markkinoinnin mittaaminen ja visualisointi kiinnostaa, mutta oma aika ei riitä näkymien näpräämiseen, ole rohkeasti yhteydessä!

Usein kysytyt kysymykset markkinoinnin dashboardista ja Google Looker Studiosta

1. Mikä on markkinoinnin dashboard?

Markkinoinnin dashboard on visuaalinen työkalu, joka kokoaa ydelle näytölle kaikki keskeiset markkinoinnin mittarit (KPI), esimerkiksi klikkikohtainen hinta (CPC) tai markkinoinnin tuotto sijoitetulle pääomalle (ROMI). Dashboardin avulla voidaan seurata markkinointitoimenpiteiden tehokkuutta reaaliajassa. Se helpottaa päätöksentekoa, koska tiedot ovat helposti luettavissa ja analysoitavissa.

2. Miksi markkinoinnin dashboard on tärkeä?

Markkinoinnin dashboard auttaa yrityksiä seuraamaan markkinointikampanjoiden tehokkuutta, tunnistamaan toimivat strategiat ja korjaamaan mahdollisia ongelmia. Sen avulla voidaan nopeasti reagoida, jos jokin markkinointikanava ei tuota haluttuja tuloksia.

3. Mikä on Google Looker Studio?

Google Looker Studio (aiemmin Google Data Studio) on ilmainen raportointi- ja visualisointityökalu, joka mahdollistaa datan muuntamisen helposti luettaviksi ja jaettaviksi raporteiksi. Se tukee laajaa valikoimaa tietolähteitä, kuten Google Adsia, Google Analyticsia ja muita markkinointialustoja.

4. Kuinka paljon Google Looker Studio maksaa?

Google Looker Studio on ilmainen sisällöntuottajille ja raporttien katselijoille. Tämä koskee perusversion käyttöä, joka kattaa useimmat tarpeet, kuten raporttien luomisen ja jakamisen eri tietolähteistä. Yrityksille, jotka tarvitsevat kehittyneempiä ominaisuuksia ja lisätukea, on saatavilla maksullinen versio nimeltään Looker Studio Pro. Se tarjoaa lisäominaisuuksia, kuten paremman käyttöoikeuksien hallinnan, tiimitason yhteistyömahdollisuudet ja teknisen tuen. Maksullisen version hinta vaihtelee, ja se perustuu yrityksen tarpeisiin ja käyttöön.

5. Miten Google Looker Studiota käytetään markkinoinnin analysointiin?

Google Looker Studio yhdistetään markkinoinnin lähteisiin, kuten Google Analyticsiin tai Facebook Ads -tileihin. Tämän jälkeen voidaan luoda mukautettuja raportteja, jotka näyttävät markkinoinnin suorituskykyä (esim. kävijämäärät, konversiot, kustannukset ja tulokset).

Tilaa vinkit markkinointiin!

Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Ota meihin yhteyttä

    Lähetä viesti, olemme yhteydessä tuota pikaa!

      Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
      tietosuojaselosteemme mukaisesti.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä