Monessa yrityksessä brändin koko voimaa ei ole vielä hyödynnetty. Tällöin…
Miksi brändistrategia kannattaa?
Brändistrategia kirkastaa yrityksen, tuotteen tai palvelu tavoitetilaa. Brändistrategia on osana liiketoimintastrategiaa.
Brändistrategia auttaa asiakastyöskentelyssä, ohjaa myyntiä ja markkinointia sekä tukee kehitystoiminnan johtamisessa. Brändistrategia ohjaa visuaalisen mielikuvan vastaamaan strategiaa.
Näin etenemme brändistrategiassa
Brändistrategia toteutetaan yrityksen avainhenkilöiden, esimerkiksi johtoryhmän kanssa.
Toteutamme tarpeen mukaan taustatyöt ja tutkimukset. Taustatyön tavoitteena on selvittää brändin todellinen positio markkinassa sekä olemassa olevien tai potentiaalisten asiakkaiden mielikuvat brändistäsi.
Taustatyöhön voi lukeutua muun muassa
- Bränditutkimus
- Spontaani tunnettuus ja autettu tunnettuus
- Ostoaietutkimus
- Kilpailijoiden benchmarkkaus ja kilpailukentän analysointi
- Asiakaskokemushaastattelut
- NPS-tutkimus
Taustatyöt valitaan muun muassa yrityksesi/palvelusi markkinakoon sekä kilpailijoiden mukaan.
Lähetämme ennakkokyselyn työpajaan osallistujille, itsenäiseen työskentelyyn. Ennakkotehtävissä kysymme muun muassa:
- Mitä yritys tekee?
- Miten yritys tekee sen?
- Miksi yritys on olemassa?
- Mitkä ovat yrityksen kohderyhmät?
- Mitkä ovat yrityksen arvot?
- Mikä on yrityksen brändipersoona?
- Jos yrityksesi olisi henkilö, millainen hän olisi? Miten hän käyttäytyisi?
- Mihin yritys asettuu kilpailukentällä?
- Mitkä ovat yrityksen kilpailijat?
Brändistrategian työpaja on noin puolen päivän kestävä fasilitoitu tapaaminen. Työpajaan osallistujat ottavat ennakkotehtävät mukaansa. Brändityöpajassa käydään brändistrategian osa-alueet ennakkotehtävien sekä seuraavien kysymyksien kautta:
- Mikä on yrityksen visio?
- Missä yrityksesi on 5 vuoden päässä?
- Missä yrityksesi on 10 vuoden päästä?
- Mitkä ovat arvonne?
- Ketkä ovat kilpailijoitanne?
Brändityöpajan jälkeen kiteytämme työpajan annin brändin kiteytykseksi.
Brändin kiteytys on kirjallinen muoto brändistrategian työpajan yhteisisistä tehdyistä päätöksistä. Brändin kiteytys voi pitää sisällään työpajaan pohjaten mm. seuraavat osiot:
- Yrityksen visio
- Yrityksen visiotila
- Brändin pääviestit
- Yrityksen arvot
- Yrityksen tone-of-voicen (yrityksen äänensävyn)
- Yrityksen kohderyhmät
- Yrityksen bränditarinan
- Yrityksen ydinviestit
- Yrityksen arvolupaus/palvelulupaus
- Yrityksen slogan tai tagline
Brändin kiteytys toimii pohjana mm. visuaalisen ilmeen rakentamiselle, markkinointisuunnitelmalle sekä markkinoinnin johtamiselle.
Brändistrategia ja visuaalinen ilme taitetaan yhtiin kansiin brand bookin muotoon. Brand book ohjaa henkilöstöä, myyntiä ja markkinointia toimimaan yrityksen brändin mukaisesti.
Investointisi brändistrategiaan
Tarkennamme hinnoittelua sekä kokonaisuutta ratkaisuehdotuksessamme.
Brändistrategia
Jokainen brändistrategian sisältö määritellään yhteisessä starttipalaverissa. Brändistrategia toteutetaan yhteisessä WDS:n asiantuntijan toteuttamassa työpajassa, brändisprintissä.
Lopputuloksena yrityksenne määrittely brändinäkökulmasta kirjallisessa muodossa esimerkiksi
- Visio
- Missio
- Arvot
- Tärkeimmät yleisöt eli kohderyhmät tai ostajapersoonat
- Brändipersoona
- Brändin positiointi vs. kilpailijat
Jokainen brändistrategian sisältö määritellään yhteisessä starttipalaverissa. Brändistrategia toteutetaan yhteisessä WDS:n asiantuntijan toteuttamassa työpajassa, brändisprintissä.
Lopputuloksena yrityksenne määrittely brändinäkökulmasta kirjallisessa muodossa esimerkiksi
- Visio
- Missio
- Arvot
- Tärkeimmät yleisöt eli kohderyhmät tai ostajapersoonat
- Brändipersoona
- Brändin positiointi vs. kilpailijat
alk. 3 900€
Brändin pääviesti, tarina
Brändin pääviestit toteutetaan brändistrategiaan jälkeen. Brändin pääviesti voi pitää sisällään muun muassa:
- Äänensävyn eli tone-of-voicen
- Palvelulupauksen
- Arvolupauksen
- Bränditarinan
- Esimerkkijalkautukset
Brändin pääviestit toteutetaan brändistrategiaan jälkeen. Brändin pääviesti voi pitää sisällään muun muassa:
- Äänensävyn eli tone-of-voicen
- Palvelulupauksen
- Arvolupauksen
- Bränditarinan
- Esimerkkijalkautukset
alk. 3 000€
Usein kysytyt kysymykset
Tutustu ja lue, mitä brändistrategiasta kysytään!
Brändistrategia määrittelee yrityksen, palvelun tai tuotteen olemassaolon. Se toimii pohjana koko liiketoiminnalle.
Vastaa muun muassa kysymyksiin:
- Mitä yritys tekee?
- Miksi yritys on olemassa?
- Missä tilanteissa asiakas kohtaa yrityksen brändin?
Kiinnostuitko? Ole yhteydessä!
Tapaamisessa käymme läpi
- Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
- Brändinne nykytilan markkinoilla
- Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun brändin kehittämisestä
Henri Hienonen Sales Director 050 361 7764 henri.hienonen@wds.fi