Uusien kohderyhmien tavoittelun pohjalle brändin uudelleenmäärittely

Klassikkotuotteistaan tunnettu Muotoilutoimisto RATIA on perustettu vuonna 1999. Yrityksen perustaja Ristomatti Ratia on kuitenkin suunnitellut arjen aarteita jo 1970-luvulta lähtien.

RATIA suunnittelee kestäviä, kauniin ajattomia ja laadukkaita merkkituotteita kohtuuhintaan kaikkien kuluttajien saataville. Yrityksen toiminnassa tärkeässä roolissa ovat yhteistyökumppanit, jotka toimivat RATIAn suunnittelemien tuotteiden valmistajina ja jälleenmyyjinä.


Lähtötilanne

Yhteistyö muotoilutoimisto RATIAn kanssa käynnistyi vuoden 2018 alkupuolella. Yrityksen brändi henkilöityi vahvasti RATIAn perustajaan ja koko muotoilufilosofian isään, Ristomatti Ratiaan. Strategialähtöiseen markkinoinnin suunnitteluun oli tarve löytää kumppani, joka lähtee viemään RATIAn brändiä uudelle vuosikymmenelle sekä kasvattamaan RATIAn brändin tunnettuutta.

Tavoitteena oli määritellä jo valmiiksi vahvan brändin identiteetti ja selkeyttää yrityksen viesti yhteneväiseksi sekä yhteistyökumppaneille että kuluttajille. Sosiaaliseen mediaan ja maksettuun mainontaan oli vahva tahtotila panostaa enemmän.

Ratkaisut ja toteutus

Toteutimme yhdessä RATIAn avainhenkilöiden kanssa brändiworkshopin. Vastasimme yhdessä kysymyksiin muun muassa siitä, ketkä ovat RATIAn sidosryhmiä ja asiakkaita sekä mikä on RATIAn visio.

Workshopin perusteella määrittelimme RATIAn brändin tarinan sekä uusitun brändi-ilmeen. Tämä kaikki koottiin yksiin kansiin, brand bookiin. Lisäksi RATIAn verkkosivut uusittiin uuden ilmeen mukaiseksi.

Vuoden 2019 alusta RATIAlle aloitettiin säännöllinen sisältömarkkinointi. Tähän sisältyy sisältösuunnitelman lisäksi tuotekuvauspäivien järjestäminen, blogitekstien sekä sosiaalisen median julkaisut. RATIAlle perustettiin myös Facebookin Business Manager, jonka kautta toteutetaan maksullista mainontaa sosiaalisessa mediassa.

Tulokset

RATIAlle toteutetut brand book sekä verkkosivu-uudistus toimivat avainroolissa asiakkaille ja yhteistyökumppaneille toteutettavassa viestinnässä. RATIA viestii nyt selkeästi eri kohderyhmille, mitä RATIAn brändi tänä päivänä edustaa.

Sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen sekä maksettu mainonta aloitettiin vuoden 2019 alusta. Sisältömarkkinointia varten on toteutettu tuotekuvauspäiviä sekä koottu ajankohtaisia blogiartikkeleita. Facebookin ja Instagramin seuraajamäärät ovat sisältömarkkinoinnin ja mainonnan aloittamisen jälkeen kasvaneet kummassakin kanavassa 40 %.

Tutustu Ratian verkkosivuihin

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Tarvitsetko apua yrityksenne markkinoinnin tehostamiseen? Etsitkö uutta toimistokumppania, jonka kanssa haetaan parempia tuloksia? Ota yhteyttä, vastaamme tuota pikaa.