Klassikkotuotteistaan tunnettu Muotoilutoimisto RATIA on perustettu vuonna 1999. Yrityksen perustaja Ristomatti Ratia on kuitenkin suunnitellut arjen aarteita jo 1970-luvulta lähtien.
RATIA suunnittelee kestäviä, kauniin ajattomia ja laadukkaita merkkituotteita kohtuuhintaan kaikkien kuluttajien saataville. Yrityksen toiminnassa tärkeässä roolissa ovat yhteistyökumppanit, jotka toimivat RATIAn suunnittelemien tuotteiden valmistajina ja jälleenmyyjinä.
Lähtötilanne
Yhteistyö Muotoilutoimisto RATIAn kanssa käynnistyi vuoden 2018 alkupuolella. Yrityksen brändi henkilöityi vahvasti RATIAn perustajaan ja koko muotoilufilosofian isään, Ristomatti Ratiaan. Strategialähtöiseen markkinoinnin suunnitteluun oli tarve löytää kumppani, joka veisi RATIAn brändiä uudelle vuosikymmenelle ja kasvattaisi brändin tunnettuutta.
Tavoitteena oli määritellä jo valmiiksi vahvan brändin identiteetti ja selkeyttää yrityksen viesti yhdenmukaiseksi sekä yhteistyökumppaneille että kuluttajille. Yrityksessä oli vahva halu lisätä panostusta sosiaaliseen mediaan ja maksettuun mainontaan.
Ratkaisut ja toteutus
Toteutimme yhdessä RATIAn avainhenkilöiden kanssa brändiworkshopin. Määrittelimme yhdessä RATIAn sidosryhmät ja asiakkaat sekä yrityksen vision.
Workshopissa muotoutui myös RATIAn brändin tarina sekä uudistettu brändi-ilme. Tämä kaikki koottiin yksiin kansiin, brand bookiin. Lisäksi RATIAn verkkosivut muokattiin uuden ilmeen mukaisiksi.
Vuoden 2019 alussa RATIAlle aloitettiin säännöllinen sisältömarkkinointi. Tähän sisältyy sisältösuunnitelman lisäksi tuotekuvauspäivien järjestäminen sekä blogitekstien ja sosiaalisen median julkaisut. RATIAlle perustettiin myös Facebookin Business Manager, jonka kautta toteutetaan maksullista mainontaa sosiaalisessa mediassa.
Tulokset
RATIAlle toteutetut brand book sekä verkkosivu-uudistus toimivat avainroolissa asiakkaille ja yhteistyökumppaneille toteutettavassa viestinnässä. RATIAn uudistettu brändi viestii nyt selkeästi eri kohderyhmille.
Sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen sekä maksettu mainonta aloitettiin vuoden 2019 alusta. Sisältömarkkinointia varten on toteutettu tuotekuvauspäiviä sekä koottu ajankohtaisia blogiartikkeleita. Facebookin ja Instagramin seuraajamäärät ovat sisältömarkkinoinnin ja mainonnan aloittamisen jälkeen kasvaneet kummassakin kanavassa 40 %.