fbpx

Toivo Group luottaa digitaalisiin myyntikanaviin ja some-markkinointiin

Kesän 2021 First North -pörssilistautuja Toivo Group erottautuu liiketoiminnassaan koko vuokra-asumisen arvoketjun hallinnalla. Toimialan muista yrityksistä poiketen yhtiö pitää omissa käsissään niin asuntojen hankekehityksen, rakennuttamisen kuin itse vuokraustoiminnan ja isännöinninkin. Näin yhtiö voi tarjota missionsa mukaisesti Suomen upeimmat vuokra-asunnot ensiluokkaisella asukaskokemuksella –  normaalilla vuokratasolla.

Ensimmäiset vuodet tutkan alla – pörssilistautumiseen valmistautuminen toi tarpeen monitaitoiselle markkinointikumppanille

Toivo rakensi liiketoimintaansa ja vuokra-asuntokantaansa useamman vuoden ilman tarvetta pitää sen isompaa ääntä itsestään.

Kesällä 2021 onnistuneeseen pörssilistautumiseen johtavat askelmerkit sisälsivät kaiken muun ohella yhtiön omien vuokra-asuntojen myynnillisen verkkopalvelun rakentamisen, mainonnan ilmeen luomisen sekä brändin tunnetuksi tekemisen isolle yleisölle listautumisannin kynnyksellä.

Hyvät kokemukset WDS:stä jo vuosien takaa loivat puitteet yhteistyölle myös uudessa yhtiössä

Toivoa luotsaava Markus Myllymäki työskenteli aiemmin rakennusliike Lehdon asuntoliiketoiminnasta vastaavana johtajana. Myllymäki kertoo, miten yhteistyössä WDS:n kanssa jo tuolloin onnistuttiin rakentamaan koko rakennusalan totuttuja käytänteitä mullistanut asuntojen myyntikonsepti, joka pohjautui kustannustehokkaaseen digimarkkinointiin sekä houkuttelevaan, täysin verkkopohjaiseen asuntojen varausjärjestelmään.

Tuolloin onnistunut asuntomarkkinoinnin pilotti tuotti riittävästi kiinnostuneita ostajia 70-asuntoisen kerrostalon asunnoille vajaassa kahdessa viikossa – neljäsosalla totutuista kustannuksista.

Myynnillinen verkkopalvelu varmistaa osaltaan asuntojen korkean käyttöasteen

Toivon liiketoiminnan ytimessä on alan totuttujen tapojen kyseenalaistaminen ja tehokkaampien toimintamallien löytäminen. Lopulta se tuo arvoa niin toivon vuokralaisasiakkaille houkuttelevien ja hintatasoltaan kiinnostavien asuntojen muodossa kuin yhtiön omistajille tulevien vuosien kasvunäkymissä ja osakkeen arvonnousuna.

Toivo panostaa vuokralaisten hankinnassa asuntomestareidensa tarjoamaan henkilökohtaiseen palveluun, erottuviin asuntoilmoituksiin vuokralaisvirrat luontaisesti tavoittavissa asuntoportaaleissa sekä omaan verkkopalveluun.

Tärkeintä Toivon omassa verkkopalvelussa oli rakentaa houkutteleva tapa esitellä asuntoja sekä tehdä asiakkaan ostokynnys matalaksi.

WDS konseptoi verkkopalvelun tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa, suunnitteli palvelulle houkuttelevan visuaalisen ilmeen sekä rakensi sivuston monipuolisen WordPress-julkaisujärjestelmän päälle. Sivustolle avattiin myös rajapinta Toivon taustajärjestelmiin, minkä ansiosta vapaiden asuntojen hallinnointi tapahtuu Toivon päässä keskitetysti yhdestä paikasta.

Taustalle käyttöönotettuun markkinoinnin automaatiojärjestelmään on automatisoitu sähköposti-ilmoitukset kiinnostuneille vuokralaisille, kun uusia asuntoja eri asuntokohteista vapautuu. Markkinoinnin automaatioon yhdistetty CRM-järjestelmä toimii Toivon asuntomestarien työkaluna uusien vuokralaisten hallinnassa.

Systeemi tehostaa asuntomestareiden työtä, automatisoi asiakasviestintää ja on tarpeellinen työkalu Toivon jatkuvasti kasvavien vuokra-asuntomäärien hallinnoinnissa.

“Yhtiö sai ihan poikkeuksellisen näkyvyyden listautumiseen liittyen”

Suurelle yleisölle vielä ennen listautumista tuntematon yhtiö tarvitsi nopeasyklisen brändin tunnettuuskampanjan onnistuneen listautumisannin varmistamiseksi.

Tähän reseptiksi valikoitui Toivon viestintätoimiston kanssa rakentama ansaitun median näkyvyys sekä WDS:n toteuttamana laaja sosiaalisen median maksettu kampanja, johon listautumismarkkinoinnin budjetista kohdennettiin yli puolet.

Toivon Some-kampanja tiivistetysti:

  • Tavoitti lähes 350 000 sijoittamisesta ja taloudesta kiinnostunutta silmäparia Facebookissa ja Instagramissa
  • Keräsi yli 50 000 mainosklikkiä
  • Tavoitti keskimäärin kolmesti kampanjan kohderyhmään kuuluvan
  • Mainoksina käytettiin satoja erilaisia mainosvariantteja: niin videota kuin listautumiskampanjan ilmeeseen sopivia mainoskuvia
  • Toteutettiin kolmessa jaksossa:
    1) Bränditunnettuuden rakentaminen mm. videomainoksilla ja blogisisällöillä
    2) Yhtiöön tutustumiseen ohjaaminen yhtiön sijoittajasivuille
    3) Danske Bankin verkkopalveluun ohjaaminen osakkeen merkitsemistä varten

“Yhtiö sai ihan poikkeuksellisen näkyvyyden listautumiseen liittyen. Luonnollisesti antimme oli vahvasti ylimerkattu ja osakkeen arvonkehitys on ollut vahvaa myös listautumisen jälkeen. Tällä toimintamallilla oli erittäin suuri merkitys onnistumisessa”, kiteyttää Myllymäki.

“Jos haluat olla asiakasrajapinnassa paras, mene sinne missä asiakkaasi ovat”

Niitä yhtiöitä, jotka miettivät digitaalisen myyntikanavien rakentamista, Myllymäki neuvoo kaivamaan yhtiöstä aluksi ne kulmat, jotka kiinnostavat isoa yleisöä. Yhtiön sydän ja sielu tulee kiteyttää kiinnostavaksi tarinaksi, kuviksi, videoiksi ja viestinnäksi. Ja siihen on hyvä etsiä sopivat kumppanit.

Nykyisin asiakkaat ovat valmiita tekemään minkä tahansa ostopäätöksen digitaalisia kanavia pitkin. “Jos haluat olla asiakasrajapinnassa paras, tulee yhtiön mennä sinne, missä asiakkaat ovat”, Myllymäki kiteyttää.

“Tarvitsimme koko paketin ja jos meidän pitäisi lähteä yhdistelemään useita toimijoita keskenään, menisi se liian vaikeaksi. WDS:ssä on tehnyt vaikutuksen se, että sieltä löytyy aika lailla kaikki osaaminen”, Myllymäki tiivistää kokemukset yhteistyöstä.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Tarvitsetko apua yrityksenne markkinoinnin tehostamiseen? Etsitkö uutta toimistokumppania, jonka kanssa haetaan parempia tuloksia? Ota yhteyttä, vastaamme tuota pikaa.