fbpx

Brändistrategia ja brändi-ilme luovat selkeyttä markkinointiin

Jos yrityksesi avainhenkilöitä pyydetään kiteyttämään lyhyesti yrityksesi visio, missio ja arvot, montako erilaista vastausta saadaan? Jos vastaukset eivät ole yhtenäisiä, tarvitset brändistrategian kirkastuksen.

Merkkejä siitä, että yrityksesi brändi kaipaa kehittämistä:

  • Yrityksessäsi ei ole yhteistä käsitystä brändistä, joten markkinointiviestinnästä puuttuu yhtenäinen linja
  • Yrityksesi ei jää ihmisten mieliin, sillä se näyttää ja kuulostaa samalta kuin kilpailijatkin
  • Yrityksesi ilme tuntuu sekavalta tai elähtäneeltä

Mikä on brändi ja miten se vaikuttaa liiketoimintaan?

Brändi kiteyttää yrityksen identiteetin:

  • arvot: minkä periaatteiden mukaan yritys toimii.
  • vision: mitä yritys on tulevaisuudessa.
  • mission: miksi yritys on olemassa.

Brändi näkyy mm. visuaalisessa ilmeessä ja kuuluu puhetapana markkinointiviestinnässä. Hyvin määritelty brändi tuo selkeyttä ja tehokkuutta sekä liiketoiminnan johtamiseen että markkinointiviestintään.

Asiakashankinnassa korostuu brändin tunnettuus ja mielikuvat: ilman vahvaa brändiä sekä myyntiin ohjaava mainonta että myyntityö tulevat kalliiksi. Vastaavasti ajan myötä vahva brändi säästää kustannuksia toisaalla.

Miten kehittää brändiä?

Brändin kehittäminen ei tarvitse olla pitkä ja kallis projekti: autamme yritystäsi kiteyttämään tärkeimmän puolen päivän brändisprintissä.

Brändistrategia ja brand book luovat hyvän pohjan jatkuvalle markkinoinnille.

  1. Brändistrategia

    Usein yrityksissä on ajatuksia brändistä, mutta ne ovat niin hajallaan tai epämääräisiä, ettei kokonaisuutta ole helppo hahmottaa saati viestiä eteenpäin.

    Brändistrategia kokoaa ja kiteyttää brändin vahvuudet ja erottautumistekijät markkinoinnin ja koko yrityksen käyttöön.

    Brändistrategia syntyy ketterästi:

    1) Ennakkokysely työpajaan osallistujille

    2) Puolen päivän brändisprintti johtoryhmälle tai avainhenkilöille

    3) Brändistrategian yhteenvetopalaveri

  2. Brand book

    Brand book on työväline erityisesti markkinointiviestinnän toteutukseen. Se kokoaa ohjeistuksen brändin visuaaliseen ilmeeseen (logot, typografia, värit, kuvat) ja puhetapaan.

    Brand book varmistaa, että brändistrategia toteutuu markkinoinnissa käytännön tasolla, esimerkiksi jokaisessa mainoksessa, myyntiesitteessä ja verkkosivustolla. Selkeä ohjeistus myös nopeuttaa ja selkeyttää markkinoinnin suunnittelua, mikä säästää rahaa.

Smartian brändistrategian rakentaminen oli mukavan selkeä projekti

”Meillä Smartialla on erilaisia kohderyhmiä ammattilaisista kuluttajiin ja yhtenäisen viestinnän linjan löytäminen oli ollut haastavaa: mihin markkinoinnissa kannattaisi keskittyä ja miten meidän tulisi puhua.

 

Määrittelimme WDS:n kanssa brändin isot linjat ja saimme hyviä oivalluksia muun muassa siihen, miten valita viestinnän äänensävy ja miten brändin tulee näkyä arjen tekemisessä. Kaiken kaikkiaan kokemus oli myönteinen ja saatiin hyviä hoksautuksia!

 

Nyt firman sisällä ei tarvitse pyöritellä jokaista markkinointiviestiä, vaan meillä on selkeä linja siihen, mitä asioita haluamme korostaa. Toki tarkennettavaakin jäi, mutta tästä on hyvä jatkaa kehittämistä.

 

Joskus tällaisilla projekteilla on taipumus olla tautisen pitkiä ja raskaita, mutta tämä oli  mukavan selkeä ja koko homma saatiin pakettiin nopealla aikataululla. Suosittelen ehdottomasti muillekin yrityksille!”

Hannu Pohjola, toimitusjohtaja, Smartia

Investointi brändin kehittämiseen

Vahvan brändin vaikutus näkyy monessa paikassa: asiakkaiden hankkiminen on halvempaa, tuotteista tai palveluista saa paremman hinnan ja asiakaspysyvyys on parempi.

BRÄNDISTRATEGIA

Kiteytys yrityksesi brändin suunnasta ja arvoista, jotka ohjaavat myös markkinointiviestintää ja toimivat osana koko liiketoimintastrategiaa.

Hinta 3900 eur + alv

BRAND BOOK

Työväline markkinointiviestinnän toteutukseen: ohjeistus brändin visuaaliseen ilmeeseen (logot, typografia, värit, kuvat) ja puhetapaan eli viestinnän sävyyn.

alk. 4800 eur + alv

Kiinnostaako brändin kehittäminen?

Varaa maksuton 1 h konsultointi, jossa käydään läpi:

  • Yrityksenne seuraavien vuosien tavoitteet
  • Miten brändin kehittäminen auttaa tukemaan näitä tavoitteita
  • Esimerkkiyritykset, jotka ovat hyötyneet palvelusta

Perttu Paukkeri
Uudet asiakkuudet, CEO
010 2319 580
etunimi.sukunimi@wds.fi