Google Consent Mode V2: Mitä uutta ja miten se vaikuttaa digitaaliseen markkinointiin?

Reading Time: 3 min
Kuva herkullisesta Consent Mode V2 -asennuksen mukaisesta cookiesta.

Google Consent Mode V2 on nyt keskeinen aihe digimarkkinoinnissa. Tässä blogissa tarkastelemme, miten Googlen Consent Mode (GCM) toimii ja miksi se on merkittävä yrityksille erityisesti Googlen asettaman takarajan (6.3.2024) valossa.

Mikä on Google Consent Mode?

Google on yksi portinvartijoiksi määritetyistä suuryrityksistä, joille EU:n Digital Markets Act (DMA) -asetus määrää erityisiä ehtoja henkilötietojen käsittelyyn liittyen. Asetus tuli käytäntöön maaliskuussa 2024 (deadline ehtojen noudattamiselle oli 6.3.2024). Googlen vastausta säädöksiin kutsutaan nimellä Consent Mode (Suostumustila), josta vuoden 2023 lopulla julkaistu versio on nimeltään Google Consent Mode V2. Käytännössä kyseessä on tapa hallita tietoa verkkosivukävijän suostumuksen tilasta ja välittää tämä tieto Googlen palveluille verkkosivuilla ajettavien seurantatagien mukana.

Kaksi eri tapaa toteuttaa

Lakimuutokset rajoittavat datan keräämistä. Consent Moden yksi päätarkoitus onkin mahdollistaa edes jonkinlainen datan kerääminen myös niiltä verkkosivukävijöiltä, jotka eivät anna lupaa analytiikkaevästeiden käyttöön. Kieltävän vastauksen suostumuskyselyssä antaneista kävijöistä lähtee kerättävien tapahtumien (esim. sivulataus tai konversio) mukana signaali, joka kertoo, että seuranta ei saa sisältää yksilöiviä tietoja. Jos käytetään Advanced Consent Mode -tyyppistä toteutustapaa, Googlelle lähtee tällaisista tapahtumista rajattu, anonyymi tieto ilman evästeisiin tallennettavia tunnisteita. Google voi käyttää tätä tietoa mallintaakseen normaalin seurannan ulkopuolelle jääviä tapahtumia.

Consent moden voi ottaa käyttöön myös Basic Consent Mode -asennuksena. Tässä Googlen tagien laukaiseminen estetään kokonaan, jos suostumusta seurantaevästeisiin ei ole annettu, eli seuranta kattaa vain kävijät, jotka ovat suostumuksen antaneet. Vielä ei ole riittävästi vertailutietoa siitä, kuinka paljon Basic- ja Advanced-asennuksien välillä on eroja esimerkiksi Google Adsin optimointialgoritmien kannalta.

Kumman tahansa asennustyypeistä valitsee, täytyy sivukävijältä pyytää suostumus seurantaan suostumuskyselyllä eli tuttavallisemmin evästebannerilla. Yleisimmissä suostumuksen hallintatyökaluissa Consent Mode on sisäänrakennettuna (esim. Googlen CMP-partnerit), mutta muillekin evästebannereille toteutus onnistuu Tag Managerin kautta.

Mitä uutta on V2 julkaisussa?

Uusi versio nousi laajempaan keskusteluun, kun Googlen alustoille alkoi alkuvuodesta 2024 ilmestyä hälytyksiä siitä, että suostusmussignaalit olisi otettava käyttöön. Versio 2 on kuitenkin teknisesti melko pieni päivitys aiempaan. Se sisältää kaksi uutta signaalia (ad_user_data ja ad_personalization) suostumuksen tilasta. Tarkemmin uudistuksista voi lukea Googlen tukiartikkelista ja teknisen ohjeistuksen päivitykseen löytää täältä. Jos aiempi versio on ollut käytössä, vaatii uuden version käyttöönotto yleensä vain kevyen päivityksen Tag Managerin kautta.

Onko Consent Mode V2 pakko asentaa?

Googlen alustoilla mainostaville Consent Moden asennus on käytännössä pakollinen. Jos suostumussignaaleja ei lähetetä, tageilla kerättyä tietoa ei voi käyttää uudelleenmarkkinointiyleisöjen keräämiseen eikä mainosten personointiin. Tämä koskee sekä GA4:sen että Google Adsin kautta kerättyjä yleisöjä.

Consent Mode koskettaa vain Googlen tageja. Jos Googlen analytiikkaa ja mainosalustoja ei ole käytössä, sitä ei tarvita. Jos käytössä on Google Analytics, mutta ei Googlen mainontaa, ei asennus ole välttämätön, sillä se vaikuttanee vain GA4:n kautta mainosalustoille välitettäviin yleisöihin. Toki GA4 muistuttaa puutteellisesta asennuksesta, jos sen jättää tekemättä. Advanced Consent Mode -asennus tarjoaa GA4:lle enemmän dataa tapahtumien mallintamiseen, joten siitä voi olla hyötyä vain analytiikasta kiinnostuneille. Jos käytössä on GA4:n maksuton BigQuery-integraatio, löytyvät evästeettömätkin tapahtumat datavaraston taulukoista, vaikka niitä ei sellaisenaan näekään GA:n omissa raporteissa.

Onko Consent Mode jo käytössä?

Vuoden 2024 alussa Google Adsissa tai Google Analyticsissa oli vaikea olla huomaamatta ilmoitusbannereita, jotka muistuttavat suostumussignaalien asennuksesta. Kun Consent Mode V2 on asennettu, sen näkee yleensä muutaman päivän sisällä Google Analyticsin hallintaosiossa (suomeksi käyttäville polku on Järjestelmänvalvoja -> Datan kerääminen ja muokkaaminen -> Datastriimit -> Oman datastriimin klikkaus ja englanniksi käyttäville Admin -> Data collection and modification -> Data streams -> Oman datastriimin klikkaus). Datastriimin tiedoissa näkyy seuraava osio:

GA4:n Consent Moden statusta kuvaava näkymä.

Google Adsissa onnistuneen asennuksen näkee Konversiot-osiosta (suomeksi käyttäville polku on Tavoitteet -> Konversiot -> Yhteenveto -> Diagnostiikka ja englanniksi käyttäville Goals -> Conversions -> Summary -> Diagnostics). Ilmoitus näyttää tältä:

Google Adsin Consent Moden statusta kuvaava näkymä.

Yksittäisten konversioiden kohdalta voi myös tarkastaa, onko asennus kunnossa, viemällä hiiren Tracking status -sarakkeessa olevan merkinnän päälle.

Jos Consent Mode tai jokin muu analytiikan tai digimainonnan aihe askarruttaa, ota yhteyttä!

Tilaa vinkit markkinointiin!

Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Ota meihin yhteyttä

    Lähetä viesti, olemme yhteydessä tuota pikaa!

      Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
      tietosuojaselosteemme mukaisesti.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä