Tarpeena markkinointikumppani toimitilahankkeen onnistuneeseen vuokraukseen
Kansallis-yhtiöt ja Markkinointitoimisto WDS lähtivät yhteistyöhön, jonka tavoite oli markkinoida Pasilassa sijaitsevaa ja keväällä 2022 täysin uudistettua Kansallis-yhtiöiden omistamaa Ester1-toimistotilaa. Kiinteistö on toiminut aiemmin Otavamedian pääkonttorina.
Kansallis-yhtiöt on perheomisteinen kiinteistökehitys- ja kiinteistösijoitusyhtiö, joka keskittyy kehittämään ja tarjoamaan nykyaikaisia tiloja kaupunkikeskustojen erilaisiin tarpeisiin. Ester1-toimistorakennuksen saneeraus oli projekti, jota tehtiin alusta asti modernein ja ekologisin keinoin.
Projekti käynnistyi haastavassa markkinatilanteessa, juuri koronapandemian alkamisen jälkeen.
“Tarvitsimme ulkoisen kumppanin sekä laatimaan että jalkauttamaan meille markkinointisuunnitelman”, sanoo Kansallis-yhtiöiden hankekehitysjohtaja Markus Palmroth.
Palmroth vakuuttui WDS:n kyvystä tehdä toimitilamarkkinointia, ja plussaa oli WDS:n Pasilan alueen tuntemus toimiston läheisen sijainnin takia. Ulkoisen markkinointikumppanin avulla Kansallis-yhtiöille jäi aikaa keskittyä hankkeen toteuttamisen kannalta tärkeimpiin asioihin eli rakennuttamiseen ja vuokraamiseen. WDS:llä oli referenssinä rakennusalalla toimivia yrityksiä ja mukavana lisänä WDS:n tarjonnasta löytyivät kaikki tarvittavat markkinointiratkaisut ns. ”yhden luukun” periaatteella.
”WDS:n kilpailukykyinen, tuloksellisuutta painottava ote vakuuttivat meidät valitsemaan heidät kumppaniksi hankkeeseen.”
Yhteistyön onnistumista tuki laaja-alainen markkinointiratkaisu
Yhteistyön alkajaisiksi WDS toteutti Kansallis-yhtiöille työpajan, jonka pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma. Tämän työpajan sisältö muodosti edellytykset menestyksekkäälle yhteistyölle. Suunnitelman jatkoksi Ester1:lle toteutettiin tarvittavat myynnin ja markkinoinnin materiaalit ja työkalut: Ester1.fi-verkkosivut, kohde-esite sekä mainosmateriaalit digikanaviin.
Kohteen markkinointiin käytettiin mm. seuraavia keinoja:
- Kohteen verkkosivuille toteutettiin tilavuokrauslaskuri, jossa uutta toimitilaa etsivä pystyi laskemaan tilatarpeelleen ratkaisun ja hinnan
- Leadfeeder-työkalulla tunnistettiin sivustolla käyneitä yrityksiä ja identifioitiin mm. kohde-esitteen ladanneet toimijat
- Ulkomainontaa jättikokoisena banderollina Ester1-kohteen ulkoseinässä
- Active Campagin -markkinointiautomaatio ja CRM-ratkaisu, jonka kautta pystyttiin keskitetysti yhdessä myynnin kanssa seuraamaan liidimääriä ja solmittujen vuokrasopimusten määriä. Markkinoinnin automaatiolla rakennettiin jatkoviestintää verkkosivuilla sähköpostinsa jättäneille
- Sähköpostimarkkinointia kohdennetulle prospektilistalle
- Digimarkkinointia useissa kanavissa, kuten Facebook ja Google-hakusanamainonta
- Sisältöartikkeleita, jotka käsittelivät itse kohteen lisäksi yleisesti yritysten hybridityöskentelyn tarpeisiin muuttuneita toimitilatarpeita
- Natiiviartikkeli HS Visioon
- Lehdistötiedotteet, jotka poikivat artikkeleita alan medioihin
WDS:n onnistui tuottamaan merkittävää lisäarvoa
Yhteistyön keskiössä pidettiin koko ajan markkinoinnin taloudellista kannattavuutta ja reaaliaikaisen seurannan mahdollisuutta. Maksetun mainonnan puolella aktiivinen, toimivimpien viestikärkien testaus sekä potentiaalisen kohdeyleisön etsiminen toivat tuloksia, joihin Kansallis-yhtiöt ovat erittäin tyytyväisiä.
“Läpi projektin WDS suoritti markkinoinnin hienosäätöä ja kehitteli uusia ideoita”, sanoo hankekehitysjohtaja Markus Palmroth.
Kiitosta asiakkaalta tuli myös WDS:n oman raportointityökalun, ‘WDS Appin’, sekä kohteen markkinointiin integroidun myyntisuppilon toteuttamisesta ja helppokäyttöisyydestä. Näiden avulla markkinoinnin tuloksia pystyttiin seuraamaan reaaliajassa.
“WDS toteutti mainokset oma-aloitteisesti rennolla ja ytimekkäällä markkinoinnilla, ja he sisäistivät loistavasti millainen markkinointi puree toimitila-asiakkaisiin,” kiteyttää Palmroth.
Luvut puhuvat puolestaan siitä, että yhteistyö oli menestys kaikille osapuolille. Palmrothin mukaan WDS tarjosi Ester1-kohteen markkinointiin erittäin hyvät eväät.
“Kaiken kaikkiaan olimme todella tyytyväisiä WDS:n panokseen ja suorittamiseen koko projektin ajan”, summaa Palmroth.