Oletko jo valjastanut sosiaalisen median yrityksesi käyttöön?

Reading Time: 3 min
Somemarkkinointi

Niin yksityishenkilöille, kuin myös yrityksillekin sosiaalisen median profiili on eräänlainen ”digitaalinen käyntikortti”. Laadukas ja aktiivinen läsnäolo sosiaalisen median kanavissa saattaakin olla nykypäivänä yksi tärkeimmistä keinoista tavoittaa lyhyessäkin ajassa suuri määrä haluttua kohdeyleisöä. Yrityksille mainonta somessa voi tuottaa laajaa näkyvyyttä, jota voi hyödyntää yrityksen tuotteiden tai palveluiden myymiseen. Olemme koonneet tähän artikkeliin keskeisiä hyötyjä ja muutamia huomionarvoisia seikkoja somen hyödyntämiseen yrityskäytössä, jotta saat parhaan hyödyn somemarkkinoinnista.

Somemarkkinoinnin puolella on tarjolla valtavasti potentiaalia, joten ei ihme että sen hyödyntäminen kiinnostaa nykypäivänä lähes kaikkia yrityksiä. Sosiaalisen median mainonta saattaakin olla yksi kannattavimmista markkinointikeinoista. Lisäksi sosiaalisen median profiilin perustaminen tapahtuu hyvinnopeasti, joten yrityksen kuin yrityksen kannattaakin viimeistään nyt ottaa haltuun somemarkkinoinnin koko potentiaali!

Keskeisiä sosiaalisen median kanavia yrityksille ovat esimerkiksi Facebook, Instagram ja Linkedin

  • Facebook pohjautuu pääasiassa yksityishenkilöiden väliseen kommentointiin ryhmissä ja ajankohtaisista asioista tiedottamiseen esimerkiksi tapahtumakutsujen kautta. Yrityksille Facebook toimii kuitenkin oivallisena kanavana tehdä brändimainontaa tavoitteena lisätä tunnettuutta ja liikennettä yrityksen omalle sivulle.
  • Instagram on Facebookia visuaalisempi kanava, jossa tyypillisesti jaetaan vapaa-aikaan liittyviä sisältöjä. Yksityishenkilöillä julkaisut ovat usein lyhyitä arjen kokemuksiin liittyviä kuvapäivityksiä, mutta myös yritykset voivat käyttää kanavaa visuaalisena kuvastona tuotteilleen / palveluilleen.
  • LinkedIn on rakennettu alun perin vastaamaan erityisesti työnhaun tarpeita. LinkedIn on muuttunut vuosien saatossa sen alkuperäisestä käyttötarkoituksesta eräänlaisena CV-pankkina enemmän suuntaan, jossa käyttäjät etsivät samaistuttavaa sisältöä tuottavia ihmisiä kehittyäkseen ammatillisesti.

Muita tunnettuja ja nousevia somekanavia tänä päivänä ovat esimeriksi Twitter, Snapchat, TikTok ja BeReal. Jos sopivan kanavan valinta pohdituttaa lue vielä artikkeli somekanavien valinnasta ja maksetusta mainonnasta somessa.

 

Some on kohtaamispiste, jota kautta tavoitat asiakkaan

Laadukkaasti toteutetusta sosiaalisen median profiilista on yrityksille useita hyötyjä. Somen avulla luodaan asiakkaan ja yrityksen välille kohtaamispisteitä eri ostopolun vaiheisiin ja tämän avulla ohjataan asiakasta kohti haluttua toimenpidettä, esimerkiksi ostopäätöksen tekoa tai liidien keräämistä yrityksen myynnin käyttöön.

Ostoon ohjaamisen lisäksi somen kautta yritys voi luoda lisäarvoa asiakkailleen tavalla, jota he eivät osaa odottaa jo ennen kuin varsinaisesti myydään mitään. Olet todennäköisemmin nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden ”mielen päällä”, kun he pohtivat ostavansa tarjoamaasi tuotetta / palvelua. Kun otollinen heti myymiseen koittaa, on potentiaalinen asiakas jo tietoinen yrityksen tuotteesta tai palvelusta.

Lisäarvoa kohdeyleisölle voit luoda esimerkiksi näin:

  1. Tarjoa mielenkiintoisia sisältöjä postausten yhteydessä, julkaisemalla esimerkiksi tuotekuvia tai infograafeja.
  2. Julkaise postausten yhteydessä oppaita yrityksesi palveluiden ostamiseen tai tuotteiden käyttöön.
  3. Näytä esimerkkejä yrityksesi tekemistä ratkaisuista toisille asiakkaille (referenssit).
  4. Käy keskustelua ja kohtaa asiakkaita julkaisujesi kommenttikentässä.

Lisäksi voit hyödyntää some-kanaviasi muun muassa näihin:

  • Kysy asiakkailtasi kehitysehdotuksia tuotteiden tai palveluiden paranteluun.
  • Herätä halutun kohderyhmän huomio uuden tuotteen tai palvelun lanseerauksen yhteydessä. Voit esimerkiksi kertoa kampanjasta, jossa ensimmäiset 10 tai 100 ostavaa asiakasta saavat kiinnostavan edun.
  • Markkinoi tilaisuuksia. Muista tapahtumia markkinoidessasi tehdä se hyvissä ajoin, jotta kohderyhmän mielenkiinto ehtii herätä. ”Osallistumisintoa” voit nostaa, vaikkapa julkaisemalla vaiheittain tilaisuuteen tulevia puhujia, vieraita tai esiintyjiä.

Mitä yritykseltäsi käytännössä vaaditaan?

Aktiivisen yrityksen some-kanaviin tehtävän sisällön kautta on mahdollista saavuttaa yrityksen tuotteille ja palveluille aktiivinen seuraajakunta. Sosiaalisen median aktiivinen ylläpito vaatii kuitenkin resursseja, jossa keskeistä on jatkuva sisällöntuotanto.

Pohdi näitä, kun teet yrityksellesi sisältöjä some-kanaviin:

  • Kuinka paljon / usein postauksia pitäisi tehdä, jotta haluttu kohderyhmä saadaan tavoitettua?
  • Missä digitaalisissa kanavissa ja foorumeilla yrityksen potentiaaliset asiakkaat / yhteistyökumppanit liikkuvat?
  • Mitä halutaan saavuttaa somessa ja mitkä kanavat valitaan?
  • Millä tyylillä pyritään puhuttelemaan kohdeyleisöä ja miten aktiivisesti (kuinka tiheästi uutta sisältöä on tarkoitus julkaista)?
  • Mitä mittareita haluat seurata säännöllisesti (esim. näyttökertojen määrä, postausten tykkäykset ja kommenttien määrä), ja minkä aikavälin valitset seurantajaksoksi?
  • Kuinka paljon seuraajia yrityksen some-profiiliin halutaan saada?
  • Miten toimitaan, jos valittu somekanava ei toimi tarkoituksenmukaisesti ja missä vaiheessa siitä luovutaan tai miten somestrategiaa muutetaan, jotta se toimisi tarkoituksenmukaisesti?
  • Ketkä ovat yrityksen pahimmat kilpailijat ja miltä heidän profiilinsa näyttävät? Mitä voisin tehdä kilpailijoitani paremmin?
  • Minkälainen sisältö puhuttelee haluttua kohdeyleisöä; minkälaisia kuvia postauksissa kannattaisi käyttää, mitä ”hashtageja” julkaisuihin kannattaa lisätä, käyttäisinkö emojeja?
  • Sopivan sisällön tuottaminen; mistä laadukkaita kuvia saadaan ja kuinka paljon tekstiä postauksiin halutaan kirjoittaa?

Näiden kysymysten kautta löytyy ensimmäiset askeleet laadukkaan profiilin luomiseen ja sopivien sisältöjen rakentamiseen.

Yhteenvetona

Sosiaalisen median kanavat tulisivat olla tänä päivänä kiinteä osa jokaisen yrityksen markkinointisuunnitelmaa, sillä ne toimivat tärkeänä jakelukanavana erilaisille sisällöille, kuten tuotetiedolle ja asiakasreferensseille, mutta myös tehokkaana myyntikanavana ja keinona liidien keruuseen.

Kun yrityksen tavoitteet somen hyödyntämisen osalta ovat kirkkaat, tulee siihen voida allokoida riittävästi resursseja. Haluttujen aktiviteettien toteuttamiseen on usein vastuutettava sopiva henkilö yrityksestä. Tässä vaiheessa keskeinen kysymys on: kuka ylläpitää valittuja sosiaalisen median kanavia ja mistä käytetty aika on pois ja mitä se maksaa?

Jos somemarkkinoinnin tekeminen itse tuottaa tuskaa, on tämä markkinoinnin muoto mahdollistaa ulkoistaa esimerkiksi markkinointitoimistolle. Tällöin sisällöntuotantoon osallistuvat ammattilaiset, jotka tuottavat tehokkaasti sisältöä sovitulla tavalla ja seuraavat tulosten kehitystä. Kun tarvitset kattavampaa näkemystä eri somekanavien laajamittaisesta hyödyntämisestä, tutustu Markkinointitiimi-palveluumme.

Tilaa vinkit markkinointiin!

Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Ota meihin yhteyttä

    Lähetä viesti, olemme yhteydessä tuota pikaa!

      Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
      tietosuojaselosteemme mukaisesti.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä