Alkukartoituksessa käymme läpi
- Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
- Lähtötilanteen kartoitus & markkinoinnin tarpeiden määrittely
Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun yhteistyömme aloituksesta.
Markkinoinnin automaatio mielletään usein sähköpostiviestien lähettämiseksi. Se on kuitenkin paljon muutakin.
Tehokas markkinointiautomaatio auttaa potentiaalista asiakastasi ostopolun varrella sekä opastaa häntä lähemmäs ostopäätöstä. Esimerkiksi Aatu Asiakas saapuu sivustollesi hakemaan tietoa häntä kiinnostavasta tuotteesta tai palvelusta. Hän ei ole vielä valmis tekemään ostopäätöstä vaan lataa sivustolta oppaan ja poistuu sivulta. Automaation avulla voidaan tämän jälkeen tuoda hänelle lisää tietoa tuotteesta ja muistuttaa häntä kiinnostavasta aiheesta.
Yrityksen nettisivuille luodaan ns. koukkuja, jotka laukaisevat automaatiojärjestelmässä personoidun viestin lähetyksen juuri sillä hetkellä, kun se on potentiaaliselle asiakkaalle ajankohtaista. Markkinoinnin automaatio hoitaa tämän eikä sinun tarvitse olla lähettämässä viestejä mihin kellonaikaan tahansa.
Automaatio ei suinkaan pääty ostotapahtumaan. Kun Aatu Asiakas tekee ostoksen verkkokaupassa, se herättää markkinoinnin automaation jälleen toimintaan. Automaatio voi kerätä palautetta asiakastyytyväisyydestä tai lähettää Aatulle hänen ostamansa tuotteen hoito-ohjeet. Näin yrityksesi on asiakkaan mielessä, kun on aika tehdä uusintaostos tai häneltä kysytään suosituksia.
Markkinoinnin automaation avulla saadaan runsaasti tietoa liidin tai asiakkaan toiminnoista nettisivuilla. Kun tietoa on kerääntynyt, sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi some-markkinoinnissa sekä ottaa käyttöön kontaktien pisteytys.
Kontaktien pisteytys arvottaa potentiaaliset asiakkaat sen mukaan, kuinka todennäköisesti heistä tulee yrityksellesi maksavia asiakkaita. Pisteytykseen voi vaikuttaa esimerkiksi vieraileeko henkilö kerran nopeasti verkkosivuilla vai jättääkö hän yhteydenottopyynnön. Myyjät nappaavat ensisijaisesti korkeimmat pisteet saaneet liidit hyppysiinsä. Näin heidän aikansa ei kulu turhiin puhelinsoittoihin tai asiakaskäynteihin sellaisten henkilöiden kanssa, jotka eivät oikeasti ole kiinnostuneet yrityksen tuotteista tai palveluista.
Alussa määritellään ostajapersoonat sekä asiakkaan ostopolku. Ostopolulla tarkoitetaan toimintaa ja matkaa, jonka ostaja kulkee ennen varsinaista ostotapahtumaa. Määritellään yhdessä, millaisia vaiheita automaatio tarjoaa ostopolun varrella. Ne voivat olla esimerkiksi ratkaisuja juuri mahdollista asiakasta kiinnostaviin ongelmiin.
Automaation onnistumisen lähtökohtana on se, että asiakkaasta kerätään sopivia tietoja järjestelmään. Yhteystietojen lisäksi voidaan esimerkiksi kerätä tieto siitä, millä profiililla kiinnostunut henkilö on ladannut oppaan tai osallistunut kilpailuun sivustolla. Lisäksi käymme läpi nykyisen asiakasdatan ja määrittelemme tärkeät tiedot tämän hetkisistä asiakkaistasi.
Suunnittelemme kaikille asiakkaillesi personoidut viestit, yrityksesi markkinoinnin sisällöt ja konversiopisteet. Konversiopiste on hetki, jolloin mahdollinen asiakas suorittaa sivustolla tietyn, halutun toiminnon, esimerkiksi lataa sovelluksen, lataa uutiskirjeen tai tekee tilauksen. Konversiopisteistä saatu tieto näyttää helposti, kuinka tehokkaasti kampanjasi tai verkkosivustosi toimii markkinoinnin näkökulmasta.
Perustamme yrityksellesi oman ActiveCampaign-tilin, jonka avulla markkinoinnin automaatio toteutetaan.
Suunnittelemme sähköpostien sisällöt ja koostamme ne automaatiosarjoiksi. Automaatiosarja voi olla vaikkapa peräkkäiset sähköpostiviestit, jotka lähtevät asiakkaalle tietyssä järjestyksessä tiettyjen toimintojen jälkeen. Esimerkiksi uutiskirjeen tilaaja saa tervetuloviestin, tuotteita esittelevän viestin, alennuskupongin ja muistutuksen alennuksen viimeisestä voimassaolopäivästä.
Automaatiojärjestelmä yhdistetään tarpeen mukaan myös yrityksen muihin järjestelmiin, esimerkiksi myynnin seurantamittaristoon.
Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun yhteistyömme aloituksesta.