Kesän 2021 First North -pörssilistautuja Toivo Groupin liiketoiminta pitää sisällään asuntojen hankekehityksen, suunnittelun, rakennuttamisen, vuokraustoiminnan ja isännöinnin. Muista alan toimijoista poiketen se pitää omissa käsissään siis koko vuokra-asumisen arvoketjun. Näin yhtiö voi tarjota missionsa mukaisesti Suomen upeimmat vuokra-asunnot ensiluokkaisella asukaskokemuksella – mutta normaalilla vuokratasolla.
Pörssilistautumiseen valmistautuminen toi tarpeen monitaitoiselle markkinointikumppanille
Toivo rakensi liiketoimintaansa ja vuokra-asuntokantaansa aluksi useamman vuoden ilman tarvetta pitää sen isompaa ääntä itsestään.
Vähitellen yhtiö kuitenkin alkoi ottaa askeleita ylöspäin. Sen mahdollistivat muun muassa yhtiön omien vuokra-asuntojen myynnillisen verkkopalvelun rakentaminen, mainonnan ilmeen uudistaminen sekä brändin tunnetuksi tekeminen isolle yleisölle. Yhteistyökumppanina tässä oli markkinointitoimisto WDS. Kesällä 2021 nämä toimet johtivat onnistuneeseen pörssilistautumiseen.
Hyvät kokemukset WDS:stä jo vuosien takaa loivat puitteet yhteistyölle myös uudessa yhtiössä
Toivoa luotsaava Markus Myllymäki työskenteli aiemmin rakennusliike Lehdon asuntoliiketoiminnasta vastaavana johtajana. Myllymäen hyvät kokemukset yhteistyöstä WDS:n kanssa ovat peräisin jo noilta ajoilta. Tuolloin onnistuttiin rakentamaan koko rakennusalalla täysin uudentyyppinen asuntojen myyntikonsepti, joka pohjautui kustannustehokkaaseen digimarkkinointiin ja houkuttelevaan, täysin verkkopohjaiseen asuntojen varausjärjestelmään. Tuo asuntomarkkinoinnin pilotti tuotti alle kahdessa viikossa riittävästi kiinnostuneita ostajia 70-asuntoisen kerrostalon asunnoille – vain neljäsosalla totutuista kustannuksista.
Myynnillinen verkkopalvelu varmistaa osaltaan asuntojen korkean käyttöasteen ja toimii asuntomestareiden työkaluna
Toivon liiketoiminnan ytimessä on alan totuttujen tapojen kyseenalaistaminen ja tehokkaampien toimintamallien löytäminen. Tämä näyttäytyy Toivon vuokralaisasiakkaille houkuttelevina ja hintatasoltaan kiinnostavina asuntoina sekä yhtiön omistajille tulevien vuosien kasvunäkyminä ja osakkeen arvonnousuna.
Toivo panostaa vuokralaisten hankinnassa asuntomestareidensa tarjoamaan henkilökohtaiseen palveluun, erottuviin asuntoilmoituksiin suosituissa asuntoportaaleissa sekä omaan verkkopalveluun.
Tärkeintä Toivon omassa verkkopalvelussa oli rakentaa houkutteleva tapa esitellä asuntoja sekä tehdä asiakkaan ostokynnys matalaksi.
WDS konseptoi verkkopalvelun tiiviissä yhteistyössä Toivon edustajien kanssa, suunnitteli palvelulle houkuttelevan visuaalisen ilmeen ja rakensi sivuston monipuolisen WordPress-julkaisujärjestelmän päälle. Sivustolle avattiin myös rajapinta Toivon taustajärjestelmiin, minkä ansiosta yritys voi hallinnoida vapaita asuntoja keskitetysti yhdessä paikassa.
Taustalle käyttöönotettuun markkinoinnin automaatiojärjestelmään on automatisoitu vapautuvista asunnoista viestittävät sähköposti-ilmoitukset kiinnostuneille vuokralaisille. Markkinoinnin automaatioon yhdistetty CRM-järjestelmä toimii Toivon asuntomestareiden työkaluna uusien vuokralaisten hallinnassa.
Systeemi tehostaa asuntomestareiden työtä, automatisoi asiakasviestintää ja on tarpeellinen työkalu Toivon jatkuvasti kasvavien vuokra-asuntomäärien hallinnoinnissa.
“Yhtiö sai ihan poikkeuksellisen näkyvyyden listautumiseen liittyen”
Ennen listautumistaan suurelle yleisölle tuntematon yhtiö tarvitsi räjähtävän brändin tunnettuuskampanjan onnistuneen listautumisannin varmistamiseksi. Tätä avittivat Toivon viestintätoimiston kanssa rakentama ansaittu medianäkyvyys sekä WDS:n toteuttamana laaja sosiaalisen median maksettu kampanja. Tähän kampanjaan kohdennettiin yli puolet listautumismarkkinoinnin budjetista.
Toivon somekampanja pähkinänkuoressa:
- Tavoitti lähes 350 000 sijoittamisesta ja taloudesta kiinnostunutta silmäparia Facebookissa ja Instagramissa
- Keräsi yli 50 000 mainosklikkiä
- Tavoitti keskimäärin kolmesti kampanjan kohderyhmään kuuluvan vastaanottajan
- Mainoksina käytettiin satoja erilaisia mainosvariantteja: esimerkiksi videoita ja listautumiskampanjan ilmeeseen sopivia mainoskuvia
- Toteutettiin kolmessa jaksossa:
1) Bränditunnettuuden rakentaminen mm. videomainoksilla ja blogisisällöillä
2) Yhtiöön tutustumiseen ohjaaminen yhtiön sijoittajasivuille
3) Danske Bankin verkkopalveluun ohjaaminen osakkeen merkitsemistä varten
“Yhtiö sai ihan poikkeuksellisen näkyvyyden listautumiseen liittyen. Luonnollisesti antimme oli vahvasti ylimerkattu ja osakkeen arvonkehitys on ollut vahvaa myös listautumisen jälkeen. Tällä toimintamallilla oli erittäin suuri merkitys onnistumisessa”, kiteyttää Myllymäki.
“Jos haluat olla asiakasrajapinnassa paras, mene sinne missä asiakkaasi ovat”
Niitä yhtiöitä, jotka miettivät digitaalisten myyntikanavien rakentamista, Myllymäki neuvoo kaivamaan yhtiöstä aluksi ne kulmat, jotka kiinnostavat suurta yleisöä. Yhtiön sydän ja sielu tulee kiteyttää kiinnostavaksi tarinaksi, kuviksi, videoiksi ja viestinnäksi. Ja siihen on hyvä etsiä sopivat kumppanit.
Nykyisin asiakkaat ovat valmiita tekemään minkä tahansa ostopäätöksen digitaalisia kanavia pitkin. “Jos haluat olla asiakasrajapinnassa paras, tulee yhtiön mennä sinne, missä asiakkaat ovat”, Myllymäki kiteyttää.
“Tarvitsimme koko paketin, ja jos meidän pitäisi lähteä yhdistelemään useita toimijoita keskenään, menisi se liian vaikeaksi. WDS:ssä on tehnyt vaikutuksen se, että sieltä löytyy aika lailla kaikki osaaminen”, Myllymäki tiivistää kokemukset yhteistyöstä.