Digimarkkinointi on kustannustehokkain tapa tavoittaa asiakkaasi – sinun tulee vain tietää, mistä kanavista saat parhaimman tuoton digi-investoinnillesi. Oheisilla vinkeillä valitset yrityksellesi sopivat kanavat toteuttaa tehokasta ja toimivaa digimainontaa!
Luo tunnettuutta ja ohjaa kävijät verkkosivuillesi
Haluatko brändisi näkyville ja kävijöitä verkkosivuillesi? Siinä tapauksessa yrityksesi kannattaa hyödyntää some-mainontaa. Some-kanavissa tavoitat laajan ja päivittäin aktiivisen yleisön, jonka avulla voit myös sitouttaa asiakkaat brändiisi.
B2C-yritykset ja verkkokaupat
Facebookista ja Instagramista tavoitat lähes kaikki potentiaaliset asiakkaasi. Ne ovat edelleen varma ja edullinen valinta laaja näkyvyyden ja korkeiden ostotapahtumien kannalta. Facebookia käyttävät 3,9 miljoonaa suomalaista ja Instagramia 2,6 miljoonaa. Facebookin jakauma naisten ja miesten välillä on melko tasainen (N 54,7 %, M 45,3 %), ja ikähaarukasta löytyy niin 18-vuotiaat kuin 65+-vuotiaat.
Facebookissa ja Instagramissa parhaiten on pitkään toimineet dynaamiset kuvamainokset, joissa algoritmit osaavat näyttää sellaisen mainoskuvan yleisöllesi, joka varmasti tuottaa tuloksia. Nyt ollaan kuitenkin murrosvaiheessa, jossa videot, etenkin lyhytvideosisällöt, ovat alkaneet keräämään enemmän suosiota, joten nyt jos koskaan kannattaa alkaa panostamaan videotuotantoon.
Kodin remontointi ja vaatekaupat
Varteenotettava vaihtoehto on myös Pinterest, jossa voit kohdentaa mainoksiasi avainsanojen tai aiheiden perusteella. Pinterest sopii yritykselle, joka toimii sen top 10 aiheen piirissä, mm. ruoka ja juoma, koti ja sisustus, muoti ja kauneus, lemmikit, matkustaminen ja häät.
Pinterestillä on 900 000 aktiivista käyttäjää, suurimpana ikäluokkana 16–24-vuotiaat (28 %), mutta tavoitat myös 25–64-vuotiaat. Pinterest on erittäin monimuotoinen ja edullinen kanava mainostaa, klikkihinta (CPC) ajoittain jopa halvempi kuin Facebookissa.
Lue lisää Pinterest-mainonnasta: Pikaopas Pinterest-mainontaan: kustannustehokas vaihtoehto yrityksesi markkinointiin.
Ovatko asiakkaasi nuoria?
Kun haluat tavoittaa nuoren yleisön, 10–18-vuotiaat, kannattaa yrityksesi mainostaa TikTokissa, Snapchatissa tai Instagramissa. Snapchat-käyttäjiä Suomessa on 1,4 miljoonaa ja Tiktok-käyttäjiä 1,2 miljoonaa. TikTokin jatkuvasti nousevan suosion myötä voit myös tavoittaa 19–30-vuotiaat, joten yritysten kannattaa ehdottomasti ottaa tämä kanava haltuun heti. Mikäli asiakkaasi ovat alaikäisiä, tulee toki muistaa, että alaikäisille suunnatussa mainonnassa tulee kiinnittää erityisesti huomiota hyvän tavan mukaisuuteen ja sopivuuteen kohderyhmälle.
Tavoita yritykset ja työntekijät
Ovatko asiakkaasi yrityksiä vai haetko yrityksellesi lisää työntekijöitä? Tällöin kannattaa kääntyä LinkedIn-mainonnan puoleen. LinkedIn-käyttäjiä Suomessa vuonna 2022 on 1,5 miljoonaa ja tämä luku on ollut jatkuvasti kasvussa. 94 % B2B-yrityksistä käyttää LinkedIniä ja 71 % Facebookia.
LinkedIn on alkujaan toiminut erittäin hyvänä rekrytointikanavana. Kanavana LinkedIn on kuitenkin kehittynyt hurjasti ja on lähes yhtä monimuotoinen mainosalusta kuin Facebook. Nykyään LinkedIn tarjoaa jopa paremmat vaihtoehdot kohdentaa rekrymainoksia ihannetyöntekijällesi kuin Facebook, sillä Facebook on ottanut käyttöön erityiset mainosluokat mm. rekrytointia varten ja rajoittanut kohdennusmahdollisuuksia näissä.
LinkedIn on mainoskanavana edelleen kalliimpi kuin Facebook, joten tänne kannattaa varata oma mediabudjettinsa. Kohdentamismahdollisuudet yrityksille ovat kuitenkin paljon yksityiskohtaisempia kuin Facebookissa, joten tavoitat varmasti haluamasi yleisön ja keräät laadukkaita liidejä.
Mainitsemisen arvoinen rekrytointikanava on myös TikTok, joka kasvunsa myötä on tuottanut laajaa näkyvyyttä ja paljon työnhakijoita asiakkaillemme. Pitäen TikTokin yleisön kuitenkin mielessä, esimerkiksi kesäharjoittelupaikat täyttyvät varmasti saman tien.
Aktiivisesti palveluita ja tuotteita etsivät
Oli yrityksesi B2C- tai B2B-yritys, Google-mainonta on aina varma valinta alalla kuin alalla. Google ja Youtube ovat paikkoja, joissa tehdään miljoonia hakuja päivittäin ja ne ovat maailman käytetyimmät hakukoneet. Youtuben hakukoneominaisuuden lisäksi se on Suomen suosituin sosiaalinen media, 4,7 miljoonalla käyttäjällä.
Hakusanamainonnalla yrityksesi pääsee aktiivisesti palveluitasi tai tuotteitasi etsivän yleisön näkyville, kun taas brändinäkyvyyttä saat Display-, Discovery- ja YouTube-mainonnalla. Verkkokaupat voivat puolestaan hyödyntää Googlen uutta maksimoi tulokset (engl. Performance Max) -kampanjatyyppiä, joka on korvaamassa aikaisemmat Shopping-kampanjat, ja jonka kautta saat tuotteesi monimuotoisesti esille eri verkkosivuille ja sovelluksiin.
Yhteenveto vinkeistä
- Valitse Facebook ja Instagram, kun haluat brändisi näkyviin ja tavoittaa laajoja yleisöjä.
- Aloita videosisältöjen tuotanto nyt, sillä mainosalustojen algoritmit suosivat niitä jo tällä hetkellä.
- LinkedIn toimii B2B-yrityksille ja rekrytoinneissa yhtä hyvin, ellei paremmin, kuin Facebook.
- Käytä nuorten tavoittamiseen TikTokia, Snapchatia tai Instagramia.
- Google on edelleen varma valinta, joka mahdollistaa monimuotoisen mainonnan mille vain yritykselle.
- Youtubea unohtamatta, se on Suomen suosituin sosiaalinen media!
Etkö löytänyt yrityksellesi sopivaa mainoskanavaa?
Mikäli mainitsemistani kanavista mikään ei tuntunut sopivan juuri sinun yrityksellesi, ota rohkeasti meihin yhteyttä, niin suunnitellaan digistrategia räätälöitynä juuri sinun yrityksesi tarpeille ja tavoitteille!
Lue lisää somekanavien erilaisista kohdennusmahdollisuuksista aikaisemmasta blogikirjoituksestani: 3 yleisötyyppiä some-markkinoinnin tulosten maksimointiin.