ActiveCampaign on yksi suosituimmista markkinoinnin automaatio-ohjelmista ja sitä käyttää yli 180 000 yritystä ympäri maailman. Kilpailijoihinsa nähden ActiveCampaign kerää kehuja edullisuudesta, selkeästä käyttöliittymästä ja laajoista ominaisuuksista monipuolisten automaatioiden rakentamiseen.
Olitpa harkitsemassa ActiveCampaignia yrityksellesi tai jo ottanut sen käyttöön, saat tästä blogista neuvoja ohjelman hyödyntämiseen sen käytön eri vaiheissa.
Luo päätunnisteet eri asiakastyypeille
Tehdasasetuksilla ActiveCampaign ei tiedä yrityksestäsi tai asiakkaista mitään, joten yksi alkuvaiheen tärkeimmistä tehtävistä on määritellä ohjelmaan eri asiakastyypit. Tekemällä tämän huolellisesti säästää aikaa myöhemmissä toteutusvaiheissa, joissa rakennetaan automaatioita ja niihin liittyvää viestintää.
Pääryhmistä voi tehdä listat merkitsemälllä ne tageillä, kuten esimerkiksi ’uutiskirje’, ’yhteydenotto’, ’yritysasiakas’. Muiden asiakastietojen merkitsemiseen sopii hyvin ’custom field’ -tägi. Näin saat tehtyä parilla klikkauksella tarkempiakin kohdistuksia esimerkiksi uutiskirjeillesi.
ActiveCampaignissa itsessään ei ole kunnollista näkymää, josta kaikki listat, tägit ja tietokenttien tyypit näkisi kerralla samalta sivulta. Niiden dokumentoiminen erilliseen excel-taulukkoon on siis hyödyllistä. Yksinkertaiset tilit pysyvät siisteinä ilmankin, mutta ohjelman kaikkia osa-alueita laajasti hyödyntävä käyttäjä saa herkästi ActiveCampaignin asiakastunnisteista epäselviä, jos ei pidä kirjaa siitä, mikä tieto liittyy mihinkin.
Viestipolkujen reaktiivisuus ja yksilöinti
Viestipolku on yleisin automaatiotyyppi. Siinä ennalta päätetyin kriteerein tietyn tyyppinen asiakas saa valitun määrän ajastettuja viestejä. Tällaisenaan se ei kuitenkaan vie pitkälle. Viestipolustaan saa fiksumman jo pelkästään sillä, että automaatio tarkistaa ennen jokaisen uuden viestin lähtemistä onko viestin sisältö saajalleen enää oleellinen. Talvirenkaita ei tarvitse mainostaa asiakkaalle, joka jo juuri ostivat talvirenkaat.
Se miten viestien saajat viestejä lukevat, ja mitä he klikkaavat, ovat mikrosingaaleja siitä, mikä asiakasta kiinnostaa tai ei kiinnosta. Tee siis viestiautomaatioita, jotka ottavat nämä asiat huomioon. Jos lähettämäsi viesti käsitteli puhelimen lisätarvikkeita, mutta asiakas klikkasi viestissä uusien puhelimien linkkiä, on hän mahdollisesti hankkimassa uutta puhelinta.
Olisi siis fiksua, että automaatio lähettäisi tälle asiakkaalle pian viestin uusien puhelinten valikoimasta tai muokkaisi muuten viestipolun aiheita asiakkaalle sopivammaksi. Älä kuitenkaan viritä näitäkään viestiketjuja liian kireiksi, sillä viestien määrästä ärsyyntynyt asiakas yleensä peruu markkinointiluvan.
Joukko reaktiivisempia viestipolkuja pystyy tekemään paremmin kauppaa kuin geneerisemmät viestit koko markkinointirekisterille. Mikäli viestien kohdistuksen kriteereistä tekee kuitenkin liian tarkkoja, isolla vaivalla laaditut viestisisällöt eivät välttämättä mene kuin hyppyselliselle asiakkaita. ActiveCampaignin asiakasdatan pohjalta voi arvioida sitä, kuinka monta saajaa kullakin automaatioviestillä mahdollisesti olisi ja tehdä päätöksiä siitä, mitkä sisällöt teet ensin ja mitkä jätät toteuttamatta.
Luo liidien pisteytysjärjestelmä
Liidien pisteytysjärjestelmä on monipuolisempi työkalu kuin aluksi voi ymmärtää. Perinteisemmässä järjestelmässä pisteytys auttaa myyntiä priorisoimaan liidien kontaktointia tai määrittämään ylipäänsä, mikä on liidi.
Pisteystä voi käyttää tehokkaasti myös tätä alemmilla tasoilla. Kellään ei ole aikaa tehdä tarkkaa salapoliisityötä siitä ketkä yrityksen lähettämiä viestejä avaavat, klikkaavat tai eivät lue ollenkaan. Tähän voi luoda oman pisteytysjärjrestelmän joka jakaa kontaktit aktiivisuuden perusteella eri tasoihin joiden mukaan myös viestinnän tiheys ja sisältö määrittyvät.
Pisteytystä voi käyttää myös markkinoinnin tehokkuuden mittaamiseen. Usein näkee kampanjoita, joiden tavoitteeksi on saatettu asettaa 10 000 tuoretta uutiskirjeen tilaajaa. Pisteytys voi selkeyttää kerätyn rekisterin laatua mittaamalla, ketkä kampanjaan osallistujista säilyivät tilaajina pitkällä aikajaksolla, ketkä kampanjan seurauksena ostavat jotain, ja mikä osa kertyneestä rekisteristä kannattaa laittaa suoraan poistoihin.
ActiveCampaignin hinnoittelu määräytyy lisäominaisuuksien lisäksi markkinointirekisterin koon mukaan, ja siksi on hyvä pyrkiä siihen, että kontaktilistalla olisi mahdollisimman vähän ilmaa.
Automatisoi toistuvat työvaiheet
ActiveCampaignin workflow-automaatioilla voi säästää runsaasti työntekijöiden aikaa koneistamalla monia toistuvia ja tarkkuutta vaativia tehtäviä. Etenkin hidas, manuaalinen tiedonsyöttö vähenee työnkulun automaatioita hyödynnettäessä.
Workflow-automaatioiden tekeminen on suoraviivaista, kun yrityksen CRM eli asiakkuudenhallinta on myös ActiveCampaignissa. ActiveCampaignin pystyy yhdistämään kuitenkin myös muihin CRM-järjestelmiin esimerkiksi Zapierin avulla. Myyntiprosessin vaiheita voi automatisoida joko osittain tai koko myyntisyklin ajalta myyjien työn tukemiseksi. Jos myynnin yleinen käytäntö on, että asiakkaaseen otetaan yhteyttä parin kuukauden päästä kaupoista (tai kauppojen ohittamisesta), voi workflow-automaatio tehdä vaadittavat kalenterimerkinnät, muistutusviestit ja muun dokumentaation myyjän puolesta. Asiakkaat saavat tarvitsemansa materiaalit koneen lähettämänä.
Mitä WDS tarjoaa ActiveCampaignin käyttöön?
Olemme tehneet yli 20 markkinoinnin automaation toteutusta ActiveCampaignilla yrityksille joko käytön alkuvaiheen sparraajana tai jatkuvana kehityskumppanina. Meillä on siis laaja kokemus toimialoittain erilaisista käyttötarkoituksista, joihin ActiveCampaignia voi hyödyntää.
Olemme virallinen ActiveCampaign kumppani, joten saat kauttamme hankittua ohjelman lisenssin ja asennukset yrityksellesi. Voimme myös integroida ActiveCampaignin muihin ohjelmistoihin tai järjestelmiisi.
Jos markkinoinnin automaatiota tekeminen tuntuu siis ajankohtaiselta, mutta liian hankalalta tehdä itse, pystymme toteuttamaan avaimet käteen mallisia ja kustannustehokkaita ratkaisuja markkinoinnin automaatioon. Ratkaisumme räätälöidään aina yrityksesi tarpeiden mukaan.
Tutustu Markkinoinnin tehostaminen automaatiolla -palveluumme ja ole yhteydessä yhteydenottolomakkeella alta tai suoraan meidän yhteyshenkilöihimme.