Tiedätkö, mihin käyttämäsi markkinointitoimiston laskutus oikeasti perustuu? Ja mikä tärkeintä – saatko sijoittamallesi rahalle myös tuloksia? Tässä vinkkejä, kun pohdit, onko markkinointikumppanisi laskutuskäytäntö todella paras myös sinulle. Selvitetään yhdessä, miten saat markkinointitoimistosta parhaan hyödyn irti.
Markkinointitoimiston tuntiperusteinen laskutus – selkeä, mutta ei aina paras
Tuntiperusteinen laskutus on selkeä monessa tapauksessa. Markkinointitoimiston on perusteltua laskuttaa tuntiperusteisesti sellaisista tehtävistä ja projekteista, jotka ovat kiinteästi sidottuja käytettyyn työaikaan. Esimerkiksi verkkosivujen kehittäminen on varsin käytännöllistä hinnoitella aikaperusteisesti.
Mutta entä esimerkiksi hakusanamainonta ja markkinoinnin jatkuva tekeminen? Niitä ei kannata sitoa tehtyihin työtunteihin. Miksi? Koska silloin annat markkinointikumppanillesi syyn kasvattaa laskutettavia työtunteja, mikä ei tietenkään palvele sinua. Jos näin käy, on syytä vaihtaa toimistoa. Valitettavan usein näkee, että mähmäinen tekeminen ja tuntiperusteinen laskutus kulkevat käsi kädessä jopa vuodesta toiseen.
Markkinoinnin tulosperusteinen laskutus – ideaali, mutta ei ongelmaton
Markkinointitoimiston tulosperusteinen laskutus kuulostaa hyvältä – maksat vain saavutetuista tuloksista. Mutta se ei ole aina ihan niin yksinkertaista. Jotta malli toimisi, pitää olla selkeät mittarit ja tavoitteet. Esimerkiksi myynnin kasvuun vaikuttaa monen tekijän summa, ja jos siihen sidotaan liian tarkat euromääräiset mittarit, voit joutua maksamaan kasvusta kovan hinnan. Tulospohjainen hinnoittelu on aina markkinointitoimistolle riski, ja riski hinnoitellaan voittomarginaaliin. Niinpä toimisto todennäköisesti laskuttaa enemmän kuin mitä itse työn tekeminen todellisuudessa maksaa.
Myös mitä epäselvemmät tavoitteet ovat, sitä helpompi mallia on manipuloida. Markkinointitoimisto voi esittää tuloksia, jotka todellisuudessa eivät ole yrityksesi liikevaihdon kannalta olennaisia. Esimerkiksi tavoitteessa ”paranna näkyvyyttä” toimisto voi väittää onnistuneensa, vaikka se ei välttämättä tuota todellisia liiketoimintatuloksia sinulle.
Mediabudjettiin perustuva hinnoittelu – kasvun kannustaja
Mediabudjettiin perustuva hinnoittelu tarkoittaa, että markkinointitoimisto laskuttaa tietyn prosenttiosuuden mediabudjetistasi. Tämä on läpinäkyvä ja reilu tapa hinnoitella jatkuvan markkinoinnin palvelu. Sen paras puoli kuitenkin on todellinen yhteisen menestymisen kierre: malli nimittäin kannustaa kasvuun. Mitä tuloksellisemmin toimisto pystyy hyödyntämään budjettiasi, sitä enemmän käytät siihen rahaa, tietenkin, koska yrityksesi tekee näin enemmän tulosta. Kasvavat tulokset taas kasvattavat budjettiasi – ja samalla markkinointikumppanin palkkiota. Win-win.
Tämän kannustinrakenteen merkitystä ei voi yliarvioida, sillä se suoraan ohjaa toimistoa tekemään sinulle enemmän tulosta.
Lopulta kyse on tuloksista
Loppujen lopuksi haluat maksaa tuloksista – ja niin pitääkin. Laskutuksen malli voi perustua käytettyyn aikaan, määriteltyihin tuloksiin tai mediabudjettiin. Valitse laskutusmalli projektin luonteen mukaan. Tuntiperusteinen laskutus sopii kertaluonteisiin, teknisiin projekteihin. Tulospohjainen malli on hyvä, jos haluat sitoa maksut suoraan liiketoimintatuloksiisi. Mediabudjettiin perustuva malli toimii esimerkiksi jatkuvassa mainonnassa, koska se kannustaa markkinointitoimistoa tehokkuuteen.
Lue lisää markkinoinnin ulkoistamisesta artikkeleistamme Markkinoinnin ulkoistaminen – 7 vinkkiä onnistuneeseen toteutukseen, Yksi täyden palvelun markkinointikumppani vai useita eri toimistoja? ja Miten valita mainostoimisto? 7 tärkeintä kriteeriä.
Jos haluat varmistaa, että saat markkinointi-investoinnille vastinetta, tutustu WDS:n markkinointitiimi -palveluun, jossa saat yrityksesi käyttöön kokonaisen markkinointitiimin yhdellä sopimuksella. Voit myös ottaa yhteyttä tai täyttää yhteydenottolomakkeen tämän sivun alalaidassa.
Usein kysytyt kysymykset markkinoinnin laskutusperusteista
1. Miten markkinointitoimisto laskuttaa palveluistaan?
Markkinointitoimistot laskuttavat yleensä joko tuntiperusteisesti, tulospohjaisesti tai mediabudjettiin perustuen. Tuntiperusteinen malli on yleinen silloin, kun työmäärä on suoraan sidottu tehtyyn työhön, esimerkiksi verkkosivujen kehittämisessä. Tulospohjaisessa laskutuksessa maksetaan vain saavutetuista tuloksista, ja mediabudjettiin perustuva hinnoittelu perustuu käytetyn mainosbudjetin prosenttiosuuteen.
2. Kuinka paljon markkinointitoimisto laskuttaa mediabudjettiin perustuen?
Yleinen prosenttiosuus mediabudjetista vaihtelee yleensä 10–20 % välillä, mutta tämä voi riippua toimiston tarjoamista palveluista, projektin laajuudesta ja budjetin koosta. Mediabudjettiin perustuva laskutus on reilu, koska markkinointitoimisto ja yritys hyötyvät molemmat, jos markkinoinnin budjettia käytetään tehokkaasti. Mitä enemmän markkinointi tuottaa, sitä enemmän yritys voi kasvattaa siihen käytettävää budjettia.
3. Miten määritellä tulospohjaiset mittarit markkinointikumppanin kanssa?
Mittareiden tulisi olla konkreettisia ja helposti mitattavia, kuten ”20 % myynnin kasvu” tai ”100 uutta liidiä kuukaudessa.” Näiden mittareiden määrittely on tärkeää, koska ne vaikuttavat suoraan laskutukseen. Epäselvät mittarit, kuten ”brändin näkyvyyden parantaminen,” ovat hankalia mitata ja johtavat epätarkkaan hinnoitteluun.
4. Miten valita oikea laskutusmalli markkinointitoimistolle?
Valitse laskutusmalli projektin luonteen mukaan. Tuntiperusteinen laskutus sopii kertaluonteisiin, teknisiin projekteihin. Tulospohjainen malli on hyvä, jos haluat sitoa maksut suoraan liiketoimintatuloksiin. Mediabudjettiin perustuva malli toimii jatkuvassa mainonnassa, koska se kannustaa toimistoa tehokkuuteen.
5. Mitä tulee huomioida markkinointitoimiston hinnoittelussa?
Varmista, että laskutusmalli on läpinäkyvä ja sopii tavoitteisiisi. Kysy aina, mitä kuluja laskutus kattaa (työtunnit, tulokset, mediabudjetti), ja varmista, että mittarit ja tavoitteet ovat selkeitä. Vältä liian monimutkaisia malleja, joita on vaikea seurata, ja valitse malli, joka parhaiten tukee liiketoimintasi kasvua.