Tiivistelmä
- Digitaalisen markkinoinnin strategia on suunnitelma, joka määrittelee, mitkä ovat markkinoinnin tavoitteet, millä digitaalisilla keinoilla niihin pyritään, miten tavoitteita mitataan ja miten budjetti jaetaan eri kanavien kesken.
- Hyvien strategisten tavoitteiden täytyy olla realistisia ja helposti mitattavia.
- Kun valitset käytettäviä markkinointikanavia, huomioi tavoitteet, budjetti ja kohderyhmät.
- Kohderyhmäsi tunteminen on tärkeää, jotta onnistut kohdentamaan markkinointiviestisi oikeissa kanavissa niin, että ne puhuttelevat kohderyhmääsi.
- Digimarkkinoinnin trendit muuttuvat jatkuvasti, ja digimarkkinointi onkin jatkuvaa testaamista ja optimointia. Onnistuneessa digimarkkinoinnissa yhdistyvät analytiikka, luovuus ja teknologia.
Mikä on digitaalisen markkinoinnin strategia?
Mitkä ovat yrityksesi markkinoinnin tavoitteet? Kuinka iso osa myynnistä olisi tavoitteena tulla esimerkiksi verkkokaupan myynnistä? Mikä on budjetti, joka on varattu markkinointiin digikanavissa? Millaisia ovat kohderyhmäsi ja ostajapersoonasi – missä digikanavissa heidät saavuttaa? Mitä digikanavia (kuten vaikkapa hakukonemainontaa tai sosiaalisen median mainontaa) näihin peilaten on tehokkainta käyttää, jotta myynnilliset tavoitteet toteutuvat? Millä mittareilla tavoitteiden toteutumista mitataan?
Näihin kysymyksiin löytyy vastaus digitaalisen markkinoinnin strategiasta. Tässä artikkelissa digitaalinen markkinointi tarkoittaa maksettua digitaalista mainontaa. Digimarkkinoinnin onnistuminen edellyttää analytiikan, luovuuden ja teknologian yhdistämistä, jotta markkinointi olisi tuottavaa ja selkeästi mitattavaa. Mikäli ulkoistat digimarkkinointiasi ammattilaisille, digimarkkinoinnin strategia laaditaan aina yhdessä yrityksesi ja digimarkkinoinnin tekijän kanssa.
Strategian pohja: markkinoinnin lähtötilanne
Ennen kuin päästään itse digitaalisen strategian laatimiseen, on tärkeää selvittää yrityksesi markkinoinnin suuri kuva. Mikä on liiketoiminnan myyntitavoite ja kuinka suuri osa siitä olisi tavoitteena tulla markkinoinnista? Entä markkinoinnin yksityiskohtaiset tavoitteet eri osa-alueilta, vaikkapa verkkokaupan myynnin kasvu, brändin tunnettuuden parantaminen tai laadukkaiden liidien määrän lisääminen? Markkinoinnin kokonaiskuvan hahmottamista auttavat näkemys markkinoinnin tekemisestä aikaisemmin sekä yrityksesi tulevaisuuden visio – mihin yrityksesi haluaa olla matkalla. Jos et tiedä, missä olet nyt, on vaikeaa mitata muutosta ja onnistumista.
Markkinoinnin lähtötilanteen kartoittaminen voi tarkoittaa esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Onko yrityksellä jo digimarkkinointia? Jos on, millaisia tuloksia on saatu?
- Mitä kanavia on käytetty ja miten ne ovat toimineet?
- Onko olemassa asiakastutkimuksia tai dataa nykyisistä asiakkaista? Tämä auttaa kohdentamaan markkinointia tarkemmin.
- Onko yrityksellä jo olemassa brändimateriaaleja, kuten graafinen ohjeisto, kuvia ja videoita?
Kun nykytila on selvitetty, voidaan asettaa realistiset tavoitteet ja valita tehokkaimmat keinot niiden saavuttamiseksi. Realismi koskee myös tavoitteita suhteessa budjettiin: pienellä budjetilla ei voi odottaa esimerkiksi myynnin räjähtävää kasvua markkinoinnin ansiosta.
Mikäli yrityksen koko markkinointistrategia kaipaa päivittämistä, vinkkejä siihen löytyy artikkelista
Tehokas markkinointistrategia ja sen laatiminen.
Digitaalisen markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
Kun hahmotat, missä yrityksesi on nyt ja mitkä ovat suuremman kuvan tavoitteet, on aika muotoilla 1 -3 selkeää digimarkkinoinnin tavoitetta. Linkitä jokaiseen tavoitteeseen mittarit, joilla tavoitteen toteutumista seurataan. Pk-yrityksillä kaksi yleisintä tavoitetta ovat myynnin kasvattaminen (kuinka paljon mainontaan sijoitettu raha tuottaa myyntiä, ROAS) sekä liidituotanto (liidimäärän kasvattaminen ja liidin hinnan laskeminen kustannus per liidi, CPL).
Tavoitteet voi koota seuraavanlaiseen taulukkoon (tässä kolme esimerkkitavoitetta):
Tähdellä (*) merkityt mittareiden lyhenteet tarkoittavat:
- ROAS (Return On Ad Spend) – Kuinka paljon mainontaan sijoitettu raha tuottaa myyntiä.
- CPP (Cost Per Purchase) – Yhden ostoksen keskimääräinen hinta mainosbudjetin näkökulmasta.
- CAC (Customer Acquisition Cost) – Asiakkaan hankintakustannus, eli kuinka paljon yhden uuden asiakkaan hankkiminen maksaa.
- CTR (Click-Through Rate) – Klikkiprosentti, joka kertoo, kuinka moni mainoksen nähneistä klikkaa sitä.
- CPC (Cost Per Click) – Klikkihinta, eli kuinka paljon yhdestä mainoksen klikkauksesta maksetaan.
- CPM (Cost Per Mille) – Tuhannen mainosnäytön hinta.
Hyödynnä tavoitteiden muotoilussa SMART-periaatetta. Näin saat tavoitteista realistiset, konkreettiset ja helposti mitattavat. Sen mukaan hyvä tavoite on:
S (specific) – tarkka
M (measurable) – mitattava
A (achievable) – saavutettava
R (relevant) – relevantti, merkityksellinen
T (time-bounded) – aikataulutettu
Kysy siis jokaiselta tavoitteeltasi, toteutuvatko nämä viisi hyvän tavoitteen kriteeriä.
Digimarkkinoinnin kanavavalinnat ja -budjetti
Tavoitteiden jälkeen tärkeintä digimarkkinoinnin strategiassa on valita käytettävät kanavat. Kanavavalinnat riippuvat tavoitteista, budjetista ja markkinoinnin kohderyhmistä. Mihin asiakkaan ostopolun tai osto/myyntiputken (funnelin) vaiheeseen haluat, että markkinointi kohdistuu? Kuinka moneen kanavaan ja millä volyymilla markkinointibudjettisi eurot riittävät? Mistä kanavista tavoitat parhaiten kohderyhmäsi; millaiset viestit puhuttelevat heitä tehokkaimmin? Kohderyhmistä luet lisää myöhemmin tässä artikkelissa.
Seuraava kuva havainnollistaa, miten eri digikanavat toimivat parhaiten eri osissa osto- tai myyntiputkea:
Mikäli esimerkiksi haluat erityisesti panostaa tunnettuuden lisäämiseen ostoputken alkupäässä, toimivia tässä ovat sosiaalisen median kanavat kuten Facebook tai Instagram. Mikäli taas haluat sijoittaa markkinointieurot buustaamaan ostoja, Google Ads -mainonta on oiva apu, sillä se tuo ostoaikeissa olevat asiakkaat verkkosivuille.
Tässä vielä lista suosituimmista digitaalisen markkinoinnin kanavista sekä niiden ensisijaiset vahvuudet:
- Google Ads -hakusanamainonta, joka tuo ostoaikeissa olevia asiakkaita verkkosivuille. Yhdessä Facebookin kanssa suurin ja kustannustehokkain maksetun mainonnan kanava.
- Meta (Facebook & Instagram) -mainonta – tehokas kohdentaminen eri yleisöille ja konversioiden kasvattaminen.
- YouTube -mainonta – visuaalisesti vaikuttava kanava, joka toimii erityisesti brändin rakentamisessa.
- TikTok, Snapchat, Pinterest, LinkedIn – sopivat erityisesti tunnettuuden kasvattamiseen ja tietyille kohderyhmille.
- sähköpostimarkkinointi ja automaatio – asiakkuuksien hoitamiseen ja sitouttamiseen.
- natiivimainonta (Readpeak, Sanoma, Alma Media) – sisältömarkkinointia tukevia vaihtoehtoja.
Asiakaspolusta voit lukea lisää artikkelistamme Mitä hyötyä asiakaspolun ymmärtämisestä on yrityksesi kasvulle?
Digikanavat ja budjetti
Digimarkkinoinnin kokonaisbudjetti vaikuttaa olennaisesti kanavavalintoihin. Mikäli budjetti on pieni (alle 1000e /kk), on viisasta keskittyä vain yhteen tai muutamaan kanavaan. Yleensä tällöin on tehokkainta panostaa ostoon aktivointiin ja valita siis sellainen kanava ja kampanjat, jotka omalla kohderyhmällä tukevat parhaiten myynnin hankkimista. Mikäli yritykselläsi on mahdollista satsata digimarkkinointiin rahallisesti hieman enemmän, kannattaa kanavia ottaa useampia ja kohdistaa markkinointia laajemmalle myyntiputkessa – näin saat kauaskantoisempia hyötyjä markkinoinnin panostuksillesi.
Jos yrityksesi valitsee useamman kuin yhden digitaalisen markkinointikanavan, täytyy budjetti tietysti suunnitellusti jakaa näiden kesken. Jaottelu tehdään aluksi arvion mukaan, mutta jakoa muutetaan tarvittaessa: mikäli vaikkapa Google Ads -mainonta näyttää tuottavan tehokkaasti yhteydenottoja ja käyntejä verkkosivuilla, voidaan siihen lisätä hieman euroja ja puolestaan poistaa niitä vähemmän tuottavasta kanavasta.
Onko vaikea tietää, kuinka paljon markkinointibudjettiin kannattaisi euroja sijoittaa? Lue Miten syntyy hyvä markkinointibudjetti?
Entä mitä digikanavia valita mainostamiseen?
Missä digikanavissa yrityksesi kannattaa mainostaa? Lue vinkit digimainonnan tehostamiseen!
Oletko jo valjastanut sosiaalisen median yrityksesi käyttöön?
Markkinoinnin kohderyhmät ja pääviestit
Kohderyhmät
Kohderyhmän määrittely auttaa kohdistamaan markkinointia tehokkaasti. Kohderyhmä voi perustua esimerkiksi:
- Ikään ja sukupuoleen
- Sijaintiin
- Kiinnostuksen kohteisiin ja ostokäyttäytymiseen
- Tulotasoon ja elämänvaiheeseen
Kohderyhmä voisi siis olla vaikkapa: 30 – 60 -vuotiaat, perheelliset naiset Suomessa, tulotaso on keskitasoa korkeampi, ovat kiinnostuneita ruuanlaitosta ja sisustuksesta, katsovat televisiosta sisustusohjelmia ja etsivät ideoita sosiaalisesta mediasta ja ruuanlaitto- ja sisustusaiheisista blogeista.
Markkinoinnin tavoitteena voi olla myös laajentaa kohderyhmää, usein nuorempiin ikäryhmiin. Tällöin lähdetään testaamaan ehkä uusia kanavia tai uudentyyppistä viestintää. Esimerkiksi nuorille remonttifirman luotettavuus tai kotimaisuus ei ehkä olekaan yhtä tärkeää kuin vanhemmille ikäryhmille. He voivatkin tehdä valinnan halvan hinnan perusteella, joten täytyy miettiä, millaisella viestinnällä heitä voidaan houkutella asiakkaiksi.
Pääviestit
Pääviestit kertovat, mitä olennaista yritys haluaa välittää itsestään, tuotteestaan tai palvelustaan asiakkaille. Ne voivat liittyä vaikkapa:
- brändin arvoihin (kotimaisuus, vastuullisuus, laatu)
- asiakashyötyihin (mitä etuja asiakas saa tuotteesta/palvelusta)
- kilpailuetuun (mikä erottaa yrityksen kilpailijoista)
Esimerkki 1: Kotimainen laatu ja vastuullisuus
”Meidän tuotteemme valmistetaan Suomessa korkeimpien laatustandardien mukaisesti. Sitoudumme vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen, jotta asiakkaamme voivat tehdä parempia valintoja ympäristön ja tulevaisuuden kannalta.”
Esimerkki 2: Helppous ja asiakaslähtöisyys
”Meidän palvelumme tekee asiakkaan arjesta sujuvampaa. Tarjoamme helppokäyttöisiä ratkaisuja ja asiantuntevaa tukea, jotta saat parhaan mahdollisen hyödyn ilman turhaa säätämistä.”
Eri kohderyhmille toimivat erilaiset pääviestit sen mukaan, millainen viesti resonoi heidän omien arvojensa tai kiinnostuksen kohteidensa kanssa. Viesteihin liittyy myös äänensävy. Sinunkin yritykselläsi on tietty äänensävy, jolla se haluaa viestiä itsestään ulospäin. Tämän lisäksi markkinointiviestinnän äänensävyä voi mukailla kohderyhmän mukaan: nuorta yleisöä kannattaa todennäköisesti puhutella rennommalla sävyllä kuin iäkkäämpää kohderyhmää.
Kohderyhmätuntemus, luovuus ja testaaminen ovat valttikortteja, kun digimarkkinointia optimoidaan eri vastaanottajille eri kanavissa. Mikäli yrityksesi on määritellyt itselleen ostajapersoonat, kaiva myös ne esiin ja mieti, miten ja missä kanavissa kohdennat digimarkkinointia juuri ostajapersoonillesi.
Tutustu ostajapersoonien luomiseen artikkelissa Ostajapersoonien avulla täsmällistä markkinointia unelma-asiakkaille.
Digimarkkinoinnin tulosten seuranta ja optimointi
Digitaalinen markkinointi on kokeilua, testaamista ja optimointia. Digimarkkinoinnin ammattilainen seuraa markkinoinnin mittareita viikoittain ja tekee heti tarvittavia muutoksia, jotta tavoitteet toteutuisivat mahdollisimman tehokkaasti. Hän raportoi asiakkaalleen tulokset kuukausittain sekä esittää mitä tehtiin ja miksi – ja yhdessä mahdollisesti muutetaan suuntaa tai lisätään resurssia niihin kanaviin tai kampanjoihin, joiden tuotto on nousussa. Koko digitaalisen markkinoinnin strategia päivitetään tavallisesti kerran vuodessa.
Raportoinnissa huomioidaan esimerkiksi:
- kampanjoiden suorituskyky (klikit, konversiot, ROAS)
- kohderyhmien reaktiot eri viesteihin ja sisältöihin
- budjetin käyttö ja tuotto
- seuraavan kuukauden suunnitelmat
Maksetun mainonnan kentälle tulee jatkuvasti uusia kampanjamuotoja ja trendejä, ja vanhat väistyvät. Ammattilainen vaihtaa ketterästi kanavasta toiseen ja tekee kampanjoihin jatkuvasti pieniä teknisiä muutoksia.
Digimarkkinoinnin strategiasta suunnitelmaan
Kun strategia on hahmoteltu konkreettiseen muotoon, jatkuu digimarkkinointi käytännön kampanjoiden ja sisältöjen suunnittelulla. Tällöin työstetään mainosmateriaalit eli mainoskuvat, -videot ja -viestit ja muotoillaan kampanjoiden rakenteet valituissa kanavissa. Nykytrendi suosii videomuotoista mainosmateriaalia. Niinpä sen tuottamista kannattaisi lisätä sinunkin yrityksessäsi, mikäli haluat tehokkaasti puhutella tulevia asiakkaitasi. Digitaalisenkin markkinoinnin suunnitelmaan sisältyy vuosikello, jonka avulla ennakoidaan yrityksesi tulevan vuoden kampanjoiden teemat, muut erityiskampanjat sekä olennaiset liiketoiminnan tapahtumat.
Haluatko lukea lisää digimarkkinoinnista? Tutustu artikkeleihin Digimarkkinoinnin abc vuonna 2025 ja 7 vinkkiä digimarkkinoinnin ulkoistamiseen.
Ota yhteyttä, niin kerromme, miten saat digimarkkinoinnin osaamisemme yrityksesi käyttöön!
Usein kysytyt kysymykset digimarkkinoinnin strategiasta
1. Mitä digitaalisen markkinoinnin strategia sisältää?
Digimarkkinoinnin strategia sisältää markkinoinnin tavoitteet, käytettävät kanavat, budjetin, mittarit sekä kohderyhmän ja pääviestien määrittelyn. Ilman strategiaa markkinointi on hajanaista ja tulokset jäävät helposti heikoiksi.
2. Mitkä ovat parhaita digimarkkinoinnin kanavia pk-yritykselle?
Usein pk-yrityksille kustannustehokkaimpia kanavia ovat Google Ads ja Meta-mainonta eli Facebook ja Instagram. Ne tarjoavat laajat kohdentamismahdollisuudet ja mahdollistavat tulosten optimoinnin.
3. Miten digimarkkinoinnin tuloksia mitataan ja optimoidaan?
Tärkeimmät mittarit digimarkkinoinnin tulosten mittaamiseen ovat euro- ja kappalemääräinen myynti, ROAS-arvo (eli kuinka moninkertaisesti saat mainontaan sijoittamasi rahan takaisin) ja CPP (cost per purchase eli yhden oston hinta. Optimointi tarkoittaa erilaisten digimarkkinoinnin keinojen jatkuvaa testaamista ja datan analysointia, jotta markkinoinnista saadaan paras mahdollinen hyöty.
4. Miten pienellä budjetilla voi tehdä tehokasta digimarkkinointia?
Pienellä budjetilla kannattaa keskittyä yhteen tai kahteen tehokkaimpaan kanavaan. Esimerkiksi hakusanamainonta ja Meta-mainonta (Facebook ja Instagram) voivat tuottaa tuloksia jo muutamalla sadalla eurolla kuukaudessa.
5. Mikä on suurin virhe digimarkkinointistrategiassa?
Yksi yleisimmistä virheistä on koko digimarkkinoinnin strategian tai suunnitelman puuttuminen. Tai mikäli strategia on, sen epämääräiset tavoitteet ja mittarit. Jos et selkeästi tiedä, mitä haluat saavuttaa, markkinointi voi jäädä tehottomaksi ja budjetti hajautetaan satunnaisesti sinne tänne.