Tiivistelmä
- Brändi on enemmän kuin pelkkä logo tai visuaalinen ilme – se on kaikki ne mielikuvat ja ilmaisutavat, joiden kautta yritys haluaa tulla tunnistetuksi ja erottuu muista vastaavista yrityksistä.
- Hyvin rakennettu brändi luo kilpailuetua, kasvattaa asiakasuskollisuutta ja voi mahdollistaa korkeamman hinnan tuotteille. Se myös tekee markkinoinnista tehokkaampaa, sillä asiakkaat valitsevat tutun ja luotettavan brändin uudestaan ja uudestaan, mikä taas nostaa brändin arvoa.
- Brändin ydin muodostuu kysymyksistä “Miksi me teemme? Mitä me teemme? Mihin olemme menossa?” Näiden lisäksi on tärkeää määritellä arvot, kohderyhmät ja viestintätyyli. Jotta brändi olisi vahva, kokonaisuuden täytyy olla johdonmukainen kaikessa viestinnässä.
- Brändi ei ole koskaan valmis. Sitä voi ja täytyy jatkuvasti mitata ja kehittää. Tärkeitä mittareita ovat mm. tunnettuus, asiakasuskollisuus ja digitaalinen näkyvyys.
- Brändistrategian avulla varmistat, että yrityksesi viestintä pysyy yhtenäisenä ja relevanttina markkinoilla.
Mikä on brändi? Onko jokaisella yrityksellä brändi?
Kuvitellan hetki. Jos yrityksesi olisi henkilö, millainen se olisi? Miten se puhuisi? Miltä se näyttäisi? Miten se erottuisi muista? Tämä henkilö on yrityksesi brändi.
Brändi on siis kaikki ne mielikuvat ja ilmaisutavat, joiden kautta yritys haluaa tulla tunnistetuksi ja erottuu muista vastaavista yrityksistä. Se ei ole vain logo, värit tai iskulause – vaikka nekin ovat toki osa brändiä. Brändi on kuluttajien tunne ja mielikuvat yrityksestäsi sekä vaikkapa yrityksen viestintätyyli ja reagointitapa eri tilanteisiin. Se on myös yhdistelmä yrityksen arvoja, tarinaa ja asiakaskokemuksia – kaikkea, mikä tekee yrityksestä tunnistettavan ja erottuvan.
Eli jokaisella yrityksellä on brändi. Kysymys on siitä, ohjaako yrityksesi sen kehitystä tietoisesti vai annatteko sen muotoutua sattumanvaraisesti.
Brändin näkyvät ja näkymättömät osat
Brändi koostuu sekä näkyvistä eli aineellisista että näkymättömistä eli aineettomista osista:
- aineelliset: logo, värit, typografia, pakkaukset
- esimerkiksi McDonald’sin logo (kultaiset kaaret ja punakeltainen värimaailma) on tunnistettava missä päin maailmaa tahansa.
- aineettomat: maine, arvot, asiakaskokemus ja tunne, jonka yritys herättää
- esimerkiksi Tesla ei myy pelkästään sähköautoja – se myy visiota kestävästä tulevaisuudesta ja teknologisesta edelläkävijyydestä.
Miksi brändin rakennus kannattaa? Mitä hyötyä on vahvasta brändistä?
Suurin virhe, jonka voit tehdä brändisi kanssa, on aliarvioida brändin arvo ja sen vaikutus liiketoimintaan. Sivuuttaa brändi. Yrityksesi ei tee työtä sen eteen eikä siis pysty hyödyntämäänkään sitä. Brändi on yrityksesi sisäinen voimavara. Se on kilpailuetu, koska juuri tätä brändiä ei ole millään toisella yrityksellä. Kun brändi on vahva, sinun ei tarvitse tehdä markkinointityötä jokaisen tuotteen kohdalla erikseen, vaan vahva brändi itsessään hoitaa markkinointiasi.
Perinteisesti on ensin kehitetty tuote, ja sen jälkeen yritetty luoda brändi sen ympärille. Mutta mikäli nähdään asetelma brändi edellä, markkinointi tuleekin brändin mukana. Esimerkiksi TikTokissa suositulla somevaikuttajalla on niin vahva henkilöbrändi, että hänen pukeutumistaan tai esiintymistään ei kyseenalaisteta, vaan hänen brändinsä myy seuraajalle lähes tuotteen kuin tuotteen.
Muita vahvan brändin tuntomerkkejä ja etuja ovat:
- Tuttu ja turvallinen tuntuu hyvältä, vaikka kilpailijalla olisi halvempi tuote. Moni valitsee Fazerin suklaalevyn ulkomaanmatkallakin, vaikka tarjolla olisi edullisempia vaihtoehtoja – koska brändi herättää tuttuuden ja laadun tunteen.
- Luotettavuus: Mikäli olet ostamassa uusia juoksukenkiä, Niken kenkien ostamiseen liittyy mielessäsi todennäköisesti huomattavasti pienempi pettymisen riski kuin tuntemattoman merkin vastaaviin kenkiin. Luotat laatuun.
- Mahdollistaa korkeamman hinnan tuotteillesi. Esimerkiksi Patagonia ei myy pelkästään ulkoiluvaatteita, vaan sen brändi perustuu kestävään kehitykseen, ympäristötietoisuuteen ja eettiseen tuotantoon. Asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän Patagonian tuotteista, koska he kokevat tukevansa brändin arvoja ja saavat samalla laadukkaan, pitkäikäisen tuotteen. Tämä erottaa Patagonian monista kilpailijoista ja oikeuttaa sen premium-hinnoittelun.
- Brändiuskollisuus tuo jatkuvaa myyntiä, kun asiakkaat palaavat uudelleen ja uudelleen. Esimerkiksi LEGO on saanut sukupolvesta toiseen ihmiset ostamaan samoja palikoita, koska brändi herättää rakkautta ja nostalgiaa.
- Yrityksen arvo kasvaa, kun brändi on vahva. Esimerkiksi Coca-Cola ei ole pelkkä virvoitusjuoma – se on maailmanlaajuisesti tunnettu brändi, joka edustaa iloa, yhteisöllisyyttä ja ikonista makua. Coca-Colan asema maailman johtavien brändien joukossa on niin vankka, että se on ollut Interbrandin Best Global Brands -listan top 10:ssä yhtäjaksoisesti vuodesta 2000 lähtien. Tämä osoittaa, kuinka pitkäjänteinen ja johdonmukainen brändin rakentaminen voi tuoda yritykselle pysyvää arvoa ja kilpailuetua.
Haluatko tietää vielä lisää? Lue myös artikkelimme Miksi brändin kehittäminen kannattaa?
Entä milloin pk-yrityksen pitäisi alkaa tehdä aktiivista brändityötä? Pk-yritys, ota brändiloikka kun taktinen markkinointi ei enää riitä kasvuun
Mistä brändin luominen alkaa?
Vahva brändi ei synny sattumalta, vaan se tehdään tietoisesti. Brändin perusta koostuu kolmesta keskeisestä elementistä. Selvitä nämä ensin itsellesi ja yrityksesi työntekijöille, ja ne siirtyvät edelleen tuotteisiin, palveluihin ja kaikkeen yrityksen viestintään.
1. Missio ja visio
Missio ja visio vastaavat kysymyksiin: Mikä on brändin tarkoitus? Mikä on brändin tavoite?
- Missio: Miksi yrityksesi on olemassa? Eli mitä brändi tuo asiakkaan elämään tai mitä yrityksesi tarjoaa asiakkaalle? Mitä teette ja miksi teette?
- Visio: Mihin yrityksesi pyrkii tulevaisuudessa? Mihin olette menossa?
Esimerkiksi huonekalujätti IKEAn missio on ”luoda parempi arki monille ihmisille.” Heidän visionsa on ”tarjota hyvin suunniteltuja, toimivia ja edullisia huonekaluja.” Nämä näkyvät heidän tuotteissaan ja viestinnässään: yksinkertaisuus, käytännöllisyys ja saatavuus kaikille eli halpa hinta.
Mikäli tarkoituksen ja tavoitteen kiteyttäminen on vaikeaa, listaa toimialasi (mikäli sellainen jo on) muita toimijoita ja kilpailijoita. Mitkä niistä pärjäävät hyvin ja miten he se tekevät? Voit napata sieltä vision, jota kohti sinäkin haluat olla yrityksesi kanssa menossa. Lopulta ei ole tärkeää tai olennaista, miten toinen yritys menestyksensä rakentaa. Olennaista on, miten sinun yrityksesi haluaa edetä kohti vahvaa brändiä ja menestystä. Tässä voit myös hyödyntää asiakaskyselyä eli kysyä suoraan asiakkailtasi, mitä he haluavat ostaa nyt tai tulevaisuudessa.
Mitä paremmin Mitä? Miksi? Mihin? -kysymykset pysyvät esillä jokapäiväisessä tekemisessä, sitä paremmin yrityksesi brändi kirkastuu ja vahvistuu.
2. Brändiarvot
Brändiarvot ovat mission ja vision rinnalla periaatteita, jotka ohjaavat kaikkea yrityksesi tekemistä. Nykyään asiakkaat etsivät arvojaan vastaavia brändejä. Esimerkiksi tuotemerkki Patagonia korostaa kestävää kehitystä ja ympäristövastuuta – ja heidän asiakkaansa jakavat nämä arvot.
3. Ydinsanoma
Brändisi ydinsanoma kuvaa yrityksesi tekemisen ytimen ja kertoo, mikä tekee yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta ainutlaatuisen. Esimerkiksi Niken 50 vuotta samana pysynyt ydinsanoma kiteytyy sloganiin “Just Do It”. Se kertoo ajatuksesta “jos sinulla on keho, voit olla atleetti, voit ylittää itsesi”. Nike ei siis myy vain kenkiä tai vaatteita, vaan rakentaa ostajalle urheilullista identiteettiä ja elämäntapaa.
Miten brändisi erottuu kilpailijoista?
Kun brändisi perusajatus on kirkkaana mielessä, pohdi seuraavaksi yrityksesi tilannetta markkinakentällä nyt. Siellä ratkaisee kilpailuetu – mikä se yritykselläsi on? Mieti hetki:
- Mikä tekee yrityksestäsi ainutlaatuisen?
- Miksi asiakas valitsisi juuri sinut?
Jos tarvitset apua tähän, listaa kilpailijayrityksesi. Sijoita yrityksesi ja kilpailijasi esimerkiksi seuraavanlaiselle kilpailukentälle:
Tämä kilpailukenttä auttaa hahmottamaan, miten erilaiset brändit erottuvat toisistaan viestintätyylinsä, visuaalisen ilmeensä ja asiakaskokemuksensa perusteella.
Hyödynnä kenttää näin:
- Tunnista oma sijaintisi: Missä kohtaa nelikenttää brändisi tällä hetkellä sijaitsee?
- Pohdi tavoitetta: Haluatko pysyä nykyisellä paikallasi vai siirtyä kohti rohkeampaa viestintää tai klassisempaa ilmettä?
- Varmista johdonmukaisuus: Valitsemasi tyyli vaikuttaa kaikkeen – logosta markkinointikampanjoihin ja asiakaspalveluun.
Esimerkkejä kilpailukentän sektoreista
- Klassinen & varautunut (perinteinen ja hillitty brändi)
Esimerkkiyritykset: Rolex, Mecedes-Benz
Yritykset luottavat perinteisiin arvoihin, ajattomaan ja eleganttiin tyyliin ja uskovat siihen, että laatu ja arvokkuus puhuvat puolestaan ilman äänekästä kampanjointia.
- Klassinen & itseään ilmaiseva (perinteinen, mutta rohkea viestinnässään)
Esimerkkiyritykset: Gucci, Apple, Audi
Nämä brändit ovat klassisia ja kunnioittavat perinteitä, mutta haluavat olla innovatiivisia ja trendikkäitä. Niillä voi olla näyttäviä kampanjoita, joissa haastetaan perinteisiä kauneus- ja tyylinormeja.
- Itseään ilmaiseva & rohkea (luova, äänekäs ja ekspressiivinen brändi)
Esimerkkiyritykset: Nike, Red Bull, Tesla
Yrityksiä voisi kuvailla energisiksi ja inspiroiviksi. Esimerkiksi Nike haluaa herättää tunteita tarinoillaan menestyksestä ja rohkeudesta sekä rakentaa yhteisöllisyyttä.
- Varautunut & rohkea (vahva viesti, mutta hillityllä tyylillä)
Esimerkkiyritykset: IKEA, LinkedIn, Nordea
Brändit tässä kategoriassa viestivät vahvasti arvoistaan, esimerkiksi IKEAn vahva arvo on kestävä kehitys. Niiden viestintä on kuitenkin yksinkertaista, käytännöllistä, hillittyä, selkeää, ja suoraa – ei räikeää.
Astu kohderyhmäsi saappaisiin
Brändisi ei kuitenkaan ole taulukossa tai kuvaajassa, vaan käyttäjät määrittävät brändin – ja yritys voi heihin vaikuttaa. Käännä katse asiakkaisiisi. Tunnetko käyttäjät tai asiakkaasi? Millainen on kohderyhmäsi, millaisia ovat ostajapersoonasi ja mitä he tarvitsevat? Mikäli et huomioi heitä luot brändiä vain itsellesi etkä saavuta haluamiasi asiakkaita.
Miten ymmärrän kohdeyleisöäni?
Tässä muutama vinkki, kuinka voit ymmärtää kohderyhmääsi ja saada heistä tietoa:
- tee asiakaskysely ja selvitä, mitä asiakkaasi arvostavat
- analysoi sosiaalista mediaa: Mistä kohderyhmäsi siellä keskustelee?
- luo asiakasprofiilit tai ostajapersoonat: Luo kuvitteellisia hahmoja edustamaan kohderyhmiäsi, kuten: “Marko, 35-vuotias yrittäjä, kaipaa tehokkaita digitaalisia työkaluja ajanhallintaan.”
Miten sitten huomioit tämän kohdeyleisön brändin rakentamisessa ja kaikessa yrityksesi toiminnassa? Esimerkiksi
- visuaalisessa ilmeessä: Jos kohderyhmä on nuorekas, se kaipaa rohkeaa ja trendikästä designia.
- viestinnän tyylissä: B2B-yritys saattaa käyttää virallisempaa kieltä kuin B2C-brändi, joka haluaa viestiä vaikkapa nuorison omalla kielellä.
- arvoissa: korosta niitä yrityksesi arvoja, jotka myös kohderyhmäsi jakaa.
- vastaat kohderyhmän ongelmiin ja tarpeisiin: tarjoa heille sellaisia tuotteita, joita he kaipaavat, niihin lisäpalveluita, oppaita ja käyttövinkkejä, tuotetukea…
Lisää vinkkejä saat artikkelista Ostajapersoonien avulla täsmällistä markkinointia unelma-asiakkaille.
Brändistrategia
Kun yrityksesi ja brändisi perusta, luonne ja tavoite ovat hahmottuneet, tiivistä ne brändistrategiaksi. Brändistrategia vastaa kysymykseen: “Miten rakennamme menestyvän brändin?” Se on suunnitelma, jonka avulla yritys rakentaa ja vahvistaa brändiään. Brändistrategia kertoo, mitä yritys haluaa viestiä, kenelle se puhuu, ja miten se erottuu kilpailijoista.
Brändistrategian rakentaminen alkaa tavoitteiden asettamisesta:
1.Miksi brändi on olemassa ja mitä sillä halutaan saavuttaa? Haluatko kasvattaa tunnettuutta, vahvistaa asiakasuskollisuutta, lisätä myyntä vai erottua kilpailijoista?
Seuraavaksi määritellään
2. Brändilupaus – selkeä viesti siitä, mitä asiakkaat voivat sinulta aina odottaa, oli kyse sitten laadusta, palvelusta tai ainutlaatuisesta kokemuksesta. Esimerkiksi FedExin lupaus: ”Kun se on tärkeää, me toimitamme sen.”
Lopuksi laaditaan
3. Pitkän aikavälin suunnitelma, joka ohjaa brändin kehittämistä ja varmistaa, että tekeminen pysyy johdonmukaisena ja tukee kasvua vuodesta toiseen.
Strategia toimii kompassina, joka näyttää suunnan kaikessa markkinoinnissa ja asiakaskohtaamisissa.
Brändi-identiteetti ja sen osa-alueet
Brändi-identiteetti on se kokonaisuus, joka tekee yrityksestäsi tunnistettavan ja muistettavan. Se on yhdistelmä visuaalisia elementtejä, äänensävyä ja viestintää. Hyvin rakennettu brändi-identiteetti erottuu kilpailijoista ja herättää tunteita asiakkaissa.
Visuaalinen identiteetti – enemmän kuin pelkkä logo
Visuaalinen identiteetti kattaa kaiken, mitä asiakas näkee: logo, värit, typografia (eli kirjainten ja tekstin muotoilu), kuvat ja grafiikka. Nämä elementit luovat ensimmäisen vaikutelman brändistäsi. Esimerkiksi IKEA:n sinikeltainen väriyhdistelmä ja pelkistetty fontti viestivät käytännöllisyyttä ja pohjoismaista selkeyttä. Onnistunut visuaalinen identiteetti on selkeä, helposti tunnistettava ja sopii yrityksen arvoihin ja ydinviestiin.
Huomio nämä:
- logo: yksinkertainen ja mieleenpainuva
- värit: herättävät tunteita (esimerkiksi sininen = luottamus, punainen = energia)
- typografia: tukee brändin luonnetta
- grafiikka: selkeä, yksinkertainen ja välittää brändin persoonallisuuden
Haluatko tietää lisää? Lue Miksi visuaalisen ilmeen suunnittelu on tärkeää?
Brändiviestintä ja äänensävy – miltä brändisi kuulostaa?
Brändin äänensävy määrittelee, miten yrityksesi puhuu asiakkaille. Se ilmenee verkkosivujen teksteissä, mainonnassa, uutiskirjeissä, blogiartikkeleissa ja yrityksen työntekijöiden puheessa asiakkaille. Onko viestintä rentoa ja leikittelevää, vai virallista ja asiantuntevaa? Esimerkiksi Wolt käyttää rennon ystävällistä sävyä, joka tekee palvelusta helposti lähestyttävän. Lakifirmalla taas toimii paremmin selkeä ja asiallinen, luotettavuutta henkivä viestintä. Äänensävy auttaa rakentamaan tunnepohjaista yhteyttä asiakkaisiin ja tekee brändistäsi ihmisläheisen.
Johdonmukaisuus on kaiken A ja O
Yksi brändi-identiteetin tärkeimmistä säännöistä on johdonmukaisuus eli konsistenssi. Logo, värit ja äänensävy eivät saa muuttua fiiliksen mukaan eri kanavissa. Yrityksellä täytyy olla sama ääni somessa, verkkosivuilla ja asiakaspalvelussa. Johdonmukaisuus luo luottamusta ja tekee brändistäsi helposti tunnistettavan. Kun brändi näyttää ja kuulostaa samalta kaikkialla, asiakas tunnistaa sen heti, ja se jää paremmin mieleen.
Johdonmukaisuus ei rajoitu vain visuaalisuuteen. Mikäli ekologisena itseään markkinoiva vaatemerkki ei pystykään todentamaan valmistusprosessinsa ympäristöystävällisyyttä, tipahtaa heidän arvolupauksiltaan pohja ja kuluttajat menettävät luottamuksensa yritykseen. Aivan kuten ihminen, joka puhuu yhtä ja tekee toista, menettää pikkuhiljaa lähipiirinsä tuen.
Näin tehtiin Peltonen knives – brändi-identiteetin uudistus
Suomalainen Sissipuukko kaipasi brändinsä uudistamista ja identiteettinsä vahvistamista, jotta brändi puhuttelisi paremmin uusia kohderyhmiä. Tavoitteena oli myös laajentaa markkinoita Suomen rajojen ulkopuolella. WDS:n asiakastyönä heidän koko brändi-ilmeensä uudistettiin nimeä, verkkopalveluja ja pakkauksia myöten. Projekti aloitettiin brändistrategian laatimisella, minkä jälkeen tutkittiin sen hetkinen asema markkinakentällä, uudistettiin visuaalinen ilme ja luotiin ydinviestit, arvolupaukset, slogan ja bränditarina ohjenuoriksi markkinointiviestintään.
Brändiuudistuksen jälkeen yhteistyö jatkui konkreettisella työllä eli brändivideoiden, markkinointimateriaalien ja kansainvälisiä markkinoita palvelevien verkkosivujen teolla. Lopuksi pakettiin sisällytettiin myös uusi markkinointistrategia, jotta tuotteen vieminen kansainvälisille markkinoille sujuisi mahdollisimman onnistuneesti.
Tutustu tarkemmin Sissipuukon brändiuudistukseen.
Muita esimerkkejä brändin rakentamisesta ammattilaisen kanssa? Lue täältä.
Tärkeimmät brändimittarit
Miten tiedät, että brändisi toimii ja vahvistuu? Mittaamalla. Brändin menestyksen mittaaminen ei ole mututuntumaa. On olemassa selkeitä mittareita, joilla voidaan seurata esimerkiksi kuinka hyvin brändisi tunnetaan, kuinka sitä arvostetaan ja miten se vaikuttaa liiketoimintaan. Toimisiko jokin seuraavista mittareista sinun yrityksesi brändin tavoitteiden mittaamisessa:
1. Tunnettuusmittarit – kuinka moni tietää brändisi?
Tämän mittarin tulokset selvitetään kyselytutkimuksilla.
- spontaani tunnettuus: Kysytään “Mitä brändejä tulee mieleen, kun ajattelet urheiluvaatteita?” Jos brändisi mainitaan ilman apua, se on hyvä merkki.
- avustettu tunnettuus: Listataan brändejä ja kysytään, tunnistaako vastaaja ne. Tämä paljastaa, kuinka laajalti brändi on tunnettu, vaikka se ei olisikaan ensimmäisenä mielessä.
- Top-of-Mind: Kysytään “Mikä on ensimmäinen urheiluvaatemerkki, joka tulee mieleesi?” Jos brändisi on kärjessä, olet vahvasti asiakkaiden mielessä.
2. Brändin mielikuvamittarit – mitä ihmiset ajattelevat brändistäsi?
Mielikuvia mitataan kysymällä, millaisia ominaisuuksia ihmiset liittävät brändiin. Onko se vaikkapa innovatiivinen, luotettava vai ympäristöystävällinen? Esimerkiksi Teslaa pidetään edelläkävijänä teknologiassa, mutta se voi jakaa mielipiteitä luotettavuuden suhteen.
3. Brändiuskollisuus – säilyvätkö asiakkaasi vuodesta toiseen?
Tällä mittarilla selvität, kuinka todennäköisesti asiakkaat ostavat uudelleen ja suosittelevat brändiäsi muille.
- Net Promoter Score (NPS): “Kuinka todennäköisesti suosittelisit meitä ystävällesi asteikolla 0–10?”
- toistuvat ostot: kuinka moni palaa asiakkaaksi kerta toisensa jälkeen?
Esimerkiksi iPhone-käyttäjät ovat tunnetusti uskollisia – moni ei vaihda toiseen merkkiin edes vuosien jälkeen.
4. Brändin arvo (Brand Equity) – kuinka paljon brändi vaikuttaa liiketoimintaan?
Brändin arvo on sen tuoma lisäarvo: kuinka paljon enemmän ihmiset ovat valmiita maksamaan brändätystä tuotteesta verrattuna mihin tahansa vaihtoehtoon. Miksi esimerkiksi maksat enemmän Niken lenkkareista kuin tuntemattoman merkin vastaavista? Se johtuu brändin arvosta, joka Nikella on korkea. Brändin arvoa voi mitata esimerkiksi
- laskemalla hintaero brändin tuotteen ja muun vastaavan tuotteen välillä eli kuinka paljon enemmän katetta brändi tuo tuotteelle
- maksuhalukkuustutkimuksella (Willingness to Pay, WTP): “Kuinka paljon maksaisit brändin x tuotteesta? Entä muusta vastaavasta tuotteesta?
- hintajoustolla: jos myynti ei olennaisesti vähene hinnankorotuksesta huolimatta, se kertoo brändin korkeasta arvosta. Esimerkiksi IPhone voi nostaa puhelimen hintaa ilman, että se juurikaan vaikuttaa myyntiin, mutta mikä tahansa Android-merkki ei vastaavaan pysty.
5. Digitaaliset brändimittarit – brändisi verkossa
Digitaalisia brändimittareita ovat
- seuraajamäärät somessa: Kuinka moni seuraa brändiäsi Instagramissa, LinkedInissä tai TikTokissa? Kasvaako seuraajamäärä?
- some-sitoutuminen: Tykkäykset, jaot, kommentit – kuinka paljon ihmiset reagoivat sisältöösi?
- brändiliikenne: Kuinka moni vierailee verkkosivustollasi suoraan kirjoittamalla brändisi nimen osoiteriville?
Mikäli yrityksesi somepostaukset saavat vaikkapa paljon jakoja ja kommentteja, se kertoo hyvästä brändin näkyvyydestä ja kiinnostavuudesta.
Mitä tutkimusten tekeminen sitten maksaa ja mitä tutkimuksia kannattaisi tehdä? Riippuu tietysti tutkimuksen laajuudesta ja otannasta. Jos pohdit, mihin tutkimuksiin sijoittaminen kannattaa tai onko niistä hyötyä, hyvä keino on käyttää apuna ammattilaisen näkemystä. Ammattilainen, jolla on kokemusta eri tyyppisten yritysten brändityöskentelystä, työkaluista ja tuloksista, voi luultavasti omaa mutu-tuntumaasi luotettavammin arvioida, millaisesta brändityöstä sinun yrityksesi hyötyisi ja millaisilla mittareilla sitä olisi kustannustehokasta mitata. Mikäli tämäkin sijoitus tuntuu liian massiiviselta, aina voit itse arvioida brändityösi tuloksia seuraavan kysymyksen pohjalta: Miten tämä vie yritykseni liiketoimintaa eteenpäin?
Brändin rakentaminen on jatkuva prosessi arjessa
Brändi ei ole valmis koskaan. Se elää ja kehittyy markkinoiden ja trendien mukana ja yrityksen aktiivisen työn seurauksena. Brändistrategia ei ole vain PowerPoint-esitys, vaan sen tulisi näkyä jokaisessa kohtaamisessa asiakkaan kanssa.
Tärkeintä on johdonmukaisuus ja relevanssi. Brändi ei saa näyttää ja kuulostaa erilaiselta eri kanavissa, vaan yrityksen visuaalinen ilme, viestintätyyli ja palvelulupaus pysyvät samoina somepostauksista asiakaspalvelupuheluihin. Relevanssi tarkoittaa, että markkinointisi on aina ajankohtaista, kiinnostavaa ja merkityksellistä kohderyhmällesi. Ei riitä, että brändisi on näkyvillä – sen pitää myös puhutella asiakasta oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Seuraa trendejä!
Kehitä, mittaa, säädä ja toista. Seuraa säännöllisesti, miten brändi tunnetaan, millainen mielikuva ihmisillä on, ja ovatko asiakkaat sitoutuneita. Reagoi tuloksiin päivittämällä viestintää ja visuaalista ilmettä, ja seuraa taas tuloksia. Hyvä brändin uudistussykli on noin viiden vuoden välein. Älä pelkää uudistua, mutta säilytä ydin, jotta brändin ääni ei häviä. Esimerkiksi brändin ytimessä on ajatus “meiltä ostetaan kenkiä, koska valmistamme ne Suomessa ja ne istuvat suomalaiseen jalkaan”. Älä uudista tätä, vaan pidä olennainen asia viestinnän ja mainonnan keskiössä. Voit kuitenkin vaikkapa muotoilla logosi uudelleen, säätää väritystä, tuoda lisää tuotekategorioita tai laajentaa asiakaskuntaa nuorempaan ikäryhmään.
Muista nämä, kun rakennat brändiäsi
1. Ole johdonmukainen, mutta älä tylsä
Brändin ydinviestin, visuaalisen ilmeen ja äänensävyn tulee pysyä samana kaikissa kanavissa – tämä rakentaa tunnistettavuutta. Mutta se ei tarkoita, että kaiken pitäisi olla aina samanlaista. Uskalla tuoda esiin uusia ideoita, kunhan ne tukevat brändin ydintä.
2. Tunne kohderyhmäsi – älä arvaile
Brändiä ei rakenneta omien mieltymysten pohjalta vaan asiakasymmärryksen avulla. Mikä heidän arjessaan on tärkeää? Mitä he arvostavat? Vältä ansa, jossa luot brändiä, joka on sinusta upea, mutta asiakkaiden mielestä täysin yhdentekevä. Jos et ole luonut yrityksellesi ostajapersoonia, tee se heti ja hyödynnä niitä brändityössä.
3. Älä lupaa liikoja – muotoile brändilupaus, jonka voit pitää
Hieno brändilupaus on turha, jos et pysty pitämään sitä käytännössä. Jos lupaat “markkinoiden parasta asiakaspalvelua,” varmista, että asiakaspalvelusi todella vastaa odotuksia ja markkinoilta ei parempaa löydy. Petetyt odotukset syövät luottamusta nopeasti.
4. Brändi ei ole vain logo
Brändi on enemmän kuin värit ja fontit. Liian moni yritys hioo logon pikselintarkaksi, mutta unohtaa miettiä, mitä brändi oikeasti edustaa ja miten se näkyy esimerkiksi asiakaskohtaamisissa. Esimerkiksi jo UPS:n ruskeansävyisen logon näkeminen herättää ajatuksen ja tunteen nopeasta ja luotettavasta kuriiripalvelusta. Kun brändin luonne on kirkas ja selkeä, sinun tai yrityksesi työntekijöiden ei tarvitse pinnistellä sen esiin tuomiseksi, vaan se näkyy sisään rakennettuna kaikessa viestinnässä ja tekemisessä.
5. Kasvu vaatii kehittymistä – älä jää paikoillesi
Markkina, kilpailijat ja asiakkaiden odotukset muuttuvat – ja niin myös brändisi. Seuraa aktiivisesti, miten brändi toimii ja ole valmis päivittämään strategiaa. Vältä ajatusmallia “näin on aina tehty,” koska se voi estää brändiäsi kasvamasta ja uudistumasta.
Kaipaatko asiantuntijan näkemystä brändisi kehittämiseen? Me WDS:ssä olemme sinua varten. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä, niin pohditaan yhdessä, kuinka voimme auttaa!
Usein kysytyt kysymykset brändin rakentamisesta
1. Mikä on brändin määritelmä? Mitä sana brändi tarkoittaa?
Brändi on se mielikuva ja tunne, joka ihmisillä on yrityksestäsi, tuotteestasi tai palvelustasi.
Se ei ole pelkkä logo, iskulause tai visuaalinen ilme, vaikka ne ovatkin osa brändiä. Brändi syntyy siitä, miten yrityksesi viestii, miltä se näyttää ja ennen kaikkea siitä, millaisia kokemuksia asiakkaat saavat.
2. Mitä hyötyä arvokkaasta brändistä on?
Arvokas brändi tuo yritykselle kilpailuetua, uskollisia asiakkaita ja taloudellista arvoa. Kun brändi on tunnettu ja arvostettu, asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteista enemmän, koska he luottavat laatuun ja brändin lupaukseen. Vahva brändi helpottaa uusien tuotteiden lanseerausta, sillä asiakkaat tarttuvat mieluummin jo tuttuun brändiin. Lisäksi se vähentää markkinointikustannuksia, koska hyvä maine ja suositukset tuovat asiakkaita ilman jatkuvaa mainontaa. Arvokas brändi myös kasvattaa yrityksen kokonaisarvoa ja houkuttelee sijoittajia.
3. Mitä brändin rakentaminen on?
Brändin rakentaminen on prosessi, jossa luodaan ja kehitetään yritykselle tunnistettava ja erottuva identiteetti. Brändin perustana ovat kysymykset: Mitä me teemme? Miksi me teemme? Mihin olemme menossa? Miten haluamme tulla nähdyksi asiakkaiden silmissä? Tämä ei tapahdu pelkästään suunnittelemalla logo ja valitsemalla värit, vaan se vaatii johdonmukaista työtä viestinnässä, markkinoinnissa ja asiakaskokemuksessa.
Brändin rakentaminen sisältää esimerkiksi:
- Arvojen ja tarinan määrittelyn: Miksi yritys on olemassa?
- Visuaalisen ilmeen suunnittelun: Logo, värit, typografia ja graafinen tyyli.
- Kohderyhmän ymmärtämisen: Analysoi kohderyhmäsi ja pohdi, miten haluat heidän näkevän sinut ja mitä tarjoat heille.
- Äänensävyn valinnan: Miten yritys puhuu ja viestii eri kanavissa.
4. Miksi brändin rakentaminen on tärkeää?
Brändin rakentaminen on tärkeää, koska se erottaa yrityksesi kilpailijoista, luo asiakasluottamusta ja kasvattaa liiketoimintaa. Vahva brändi tekee yrityksestä tunnistettavan ja herättää tunteita – asiakkaat valitsevat mieluummin tutun ja luotettavan brändin kuin tuntemattoman vaihtoehdon. Hyvin rakennettu brändi myös helpottaa markkinointia, mahdollistaa korkeamman hinnoittelun ja tuo pitkäaikaista asiakasuskollisuutta. Ilman selkeää brändiä yritys jää massaan eikä erotu kilpailijoistaan.
5. Onko pk-yritykselle hyötyä brändin rakentamisesta?
Ehdottomasti! Vahva brändi auttaa erottumaan kilpailijoista ja kasvattamaan asiakasuskollisuutta. Se myy itse itseään.
6. Kuinka kauan brändin luominen kestää?
Brändin luominen on jatkuva prosessi, jota täytyy tehdä ja muokata jatkuvasti. Ensimmäiset mitattavat tulokset voivat näkyä jo muutaman kuukauden päästä aktiivisen rakennustyön aloittamisen jälkeen.