Brändistrategia luo suunnan ja käytännöt yrityksen kasvulle

Brändistrategia on suunnitelma siitä, miten brändiä rakennetaan, kehitetään ja hallitaan. Se sisältää brändin ydinviestit, arvot, persoonallisuuden ja visuaalisen identiteetin. Brändistrategiaan on myös kirjattu, miten brändiä viestitään ja markkinoidaan eri kanavissa. Hyvin määritelty brändi realisoituu suurempana yritysarvona.

Miksi brändistrategia kannattaa?

Brändistrategia kirkastaa yrityksen, tuotteen tai palvelun tavoitteet. Brändistrategia auttaa asiakastyöskentelyssä, ohjaa myyntiä ja markkinointia, sekä tukee yrityksen kehitystyötä ja johtamista. Esimerkkiyrityksen arvot ovat asiakaslähtöisyys ja innovatiivisuus. Tällöin nämä otetaan huomioon henkilöstön koulutuksissa ja johtamisessa.

Brändistrategia on osa liiketoimintastrategiaa.

 

Kysy lisää

Miksi jokainen yritys tarvitsee brändistrategian?

Sisällöt, jotka erottuvat markkinoilta

Brändistrategia kiteyttää viestinnän äänensävyn ja pääviestit, jolloin yrityksen ääni on selkeä ja johdonmukainen. Tämä lisää luottamusta ja vakuuttaa.

Brändistrategia auttaa ymmärtämään kohderyhmiä

Brändistrategia auttaa ymmärtämään, millainen on yrityksen tai tuotteen tyypillinen ostajapersoona.

Strategiaan liittyy myös syvempi ymmärrys brändin eri kohderyhmistä ja niiden priorisoinnista.

Olennainen osa myyntiä, markkinointia ja johtamista

Brändistrategiassa on listattuna toiminnan (esimerkiksi markkinoinnin tai johtamisen) konkreettiset askeleet sekä numeraaliset tavoitteet (vaikkapa liiketoiminnan kasvu). Toiminnan ja tavoitteiden edistymistä seurataan suhteessa brändin ja yrityksen visioon.

Brändistrategia auttaa myös henkilöstöjohtamista yrityksen sisällä ja tukee kehittämistoimintaa. Mikäli yrityksen arvot ja tavoitteet ovat työntekijälle konkreettisesti näkyvillä, hänen on helpompi sitoutua niihin.

Tutustu bränditöihimme

Katso kaikki työt

Näin etenemme brändistrategiassa

Brändistrategia toteutetaan yrityksen avainhenkilöiden, esimerkiksi johtoryhmän kanssa.

Toteutamme tarpeen mukaan taustatyöt ja tutkimukset. Taustatyön tavoitteena on selvittää brändin paikka markkinoilla sekä olemassa olevien tai potentiaalisten asiakkaiden mielikuvat brändistäsi.

Taustatyöhön voi lukeutua muun muassa

  • Bränditutkimus
    • Spontaani tunnettuus ja autettu tunnettuus (eli kuinka hyvin kuluttaja tunnistaa yrityksen ilman vihjeitä tai vihjeiden kanssa)
    • Ostoaietutkimus (kuinka todennäköisesti kuluttaja ostaisi tämän brändin tuotteen)
  • Kilpailijoiden benchmarkkaus ja kilpailukentän analysointi (eli oman brändin tai yrityksen vertaamista kilpailijoihin)
  • Asiakaskokemushaastattelut
  • NPS-tutkimus (asiakastyytyväisyystutkimus)

Taustatyöt valitaan esimerkiksi yrityksesi/palvelusi koon ja kilpailijoiden mukaan.

Lähetämme työpajaan osallistujille ennakkotehtävän, jossa kysymme muun muassa:

  • Mitä yrityksesi tekee?
  • Miten yrityksesi tekee sen?
  • Miksi yrityksesi on olemassa?
  • Mitkä ovat yrityksesi kohderyhmät?
  • Mitkä ovat yrityksesi arvot?
  • Mikä on yrityksesi brändipersoona?
  • Jos yrityksesi olisi henkilö, millainen hän olisi? Miten hän käyttäytyisi?
  • Mihin yrityksesi asettuu kilpailukentällä?
  • Mitkä/ketkä ovat yrityksesi kilpailijat?

Brändistrategian työpaja on noin puoli päivää kestävä tapaaminen. Brändityöpajassa työstetään brändistrategian osa-alueet ennakkotehtävien sekä seuraavien kysymyksien kautta:

  • Mikä on yrityksesi visio?
  • Missä yrityksesi on 5 vuoden päässä?
  • Missä yrityksesi on 10 vuoden päästä?
  • Mitkä ovat arvonne?
  • Ketkä ovat kilpailijoitanne?

Brändityöpajan jälkeen tiivistämme keskustelut kirjalliseen muotoon, brändin kiteytykseksi.

Brändin kiteytys on kirjallinen muoto brändistrategian työpajassa tehdyistä päätöksistä. Teemme ja esittelemme sen yrityksellesi brändityöpajan jälkeen. Brändin kiteytys voi pitää sisällään mm. seuraavat osiot:

  1. Yrityksen visio
  2. Yrityksen visiotila
  3. Brändin pääviestit
  4. Yrityksen arvot
  5. Yrityksen tone-of-voicen (yrityksen äänensävyn)
  6. Yrityksen kohderyhmät
  7. Yrityksen bränditarinan
  8. Yrityksen ydinviestit
  9. Yrityksen arvolupaus/palvelulupaus
  10. Yrityksen slogan tai iskulause (tagline)

Brändin kiteytys toimii pohjana mm. visuaalisen ilmeen rakentamiselle, markkinointisuunnitelmalle sekä markkinoinnin johtamiselle.

Tutustu visuaalisen ilmeen kehittämiseen Tutustu markkinointisuunnitelmaan Lue lisää markkinoinnin johtamisesta

Brand book eli brändikirja sisältää yksissä kansissa brändistrategian ja brändin visuaalisen ilmeen. Brand book ohjaa henkilöstöä, myyntiä ja markkinointia toimimaan yrityksen brändin mukaisesti. Se on kaiken tekemisen punainen lanka.

Lue lisää visuaalisen ilmeen rakentamisesta

Lue lisää brändin kehittämisestä

Tutustu asiantuntijoidemme kirjoittamiin oppaisiin ja artikkeleihin liittyen brändin strategiatyöhön.

Usein kysytyt kysymykset

Lue, mitä brändistrategiasta kysytään!

Brändistrategia toimii pohjana koko liiketoiminnalle ja tekee yrityksen kaikesta toiminnasta johdonmukaista. Kun strategia ohjaa niin asiakaspalvelua, markkinointia kuin uutiskirjeiden ilmettä, brändi selkeytyy ja kirkastuu. Brändistä tulee asiakkaan mielessä luotettava ja vakuuttava.

Lue brändin rakentamisesta

Brändistrategiaa voi lähteä työstämään esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla: 

  • Mitä yrityksesi tekee? 
  • Miksi yrityksesi on olemassa?
  • Missä tilanteissa asiakas kohtaa yrityksesi brändin?

Lue brändin rakentamisesta

Kiinnostuitko? Ole yhteydessä!

Tapaamisessa käymme läpi

  • Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
  • Brändinne nykytilan markkinoilla

Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun brändin kehittämisestä.

Henri Hienonen Sales Director 050 361 7764 henri.hienonen@wds.fi

    Lähettämällä viestin hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn
    tietosuojaselosteemme mukaisesti.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

    Tilaa vinkit markkinointiin!

    Tilaa uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä WDS:n kuulumisia.

      Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

      In English Ota yhteyttä