Pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) kasvavat usein aluksi taktisella markkinoinnilla,…
Miksi brändistrategia kannattaa?
Brändistrategia kirkastaa yrityksen, tuotteen tai palvelun tavoitteet. Brändistrategia auttaa asiakastyöskentelyssä, ohjaa myyntiä ja markkinointia, sekä tukee yrityksen kehitystyötä ja johtamista. Esimerkkiyrityksen arvot ovat asiakaslähtöisyys ja innovatiivisuus. Tällöin nämä otetaan huomioon henkilöstön koulutuksissa ja johtamisessa.
Brändistrategia on osa liiketoimintastrategiaa.
Näin etenemme brändistrategiassa
Brändistrategia toteutetaan yrityksen avainhenkilöiden, esimerkiksi johtoryhmän kanssa.
Toteutamme tarpeen mukaan taustatyöt ja tutkimukset. Taustatyön tavoitteena on selvittää brändin paikka markkinoilla sekä olemassa olevien tai potentiaalisten asiakkaiden mielikuvat brändistäsi.
Taustatyöhön voi lukeutua muun muassa
- Bränditutkimus
- Spontaani tunnettuus ja autettu tunnettuus (eli kuinka hyvin kuluttaja tunnistaa yrityksen ilman vihjeitä tai vihjeiden kanssa)
- Ostoaietutkimus (kuinka todennäköisesti kuluttaja ostaisi tämän brändin tuotteen)
- Kilpailijoiden benchmarkkaus ja kilpailukentän analysointi (eli oman brändin tai yrityksen vertaamista kilpailijoihin)
- Asiakaskokemushaastattelut
- NPS-tutkimus (asiakastyytyväisyystutkimus)
Taustatyöt valitaan esimerkiksi yrityksesi/palvelusi koon ja kilpailijoiden mukaan.
Lähetämme työpajaan osallistujille ennakkotehtävän, jossa kysymme muun muassa:
- Mitä yrityksesi tekee?
- Miten yrityksesi tekee sen?
- Miksi yrityksesi on olemassa?
- Mitkä ovat yrityksesi kohderyhmät?
- Mitkä ovat yrityksesi arvot?
- Mikä on yrityksesi brändipersoona?
- Jos yrityksesi olisi henkilö, millainen hän olisi? Miten hän käyttäytyisi?
- Mihin yrityksesi asettuu kilpailukentällä?
- Mitkä/ketkä ovat yrityksesi kilpailijat?
Brändistrategian työpaja on noin puoli päivää kestävä tapaaminen. Brändityöpajassa työstetään brändistrategian osa-alueet ennakkotehtävien sekä seuraavien kysymyksien kautta:
- Mikä on yrityksesi visio?
- Missä yrityksesi on 5 vuoden päässä?
- Missä yrityksesi on 10 vuoden päästä?
- Mitkä ovat arvonne?
- Ketkä ovat kilpailijoitanne?
Brändityöpajan jälkeen tiivistämme keskustelut kirjalliseen muotoon, brändin kiteytykseksi.
Brändin kiteytys on kirjallinen muoto brändistrategian työpajassa tehdyistä päätöksistä. Teemme ja esittelemme sen yrityksellesi brändityöpajan jälkeen. Brändin kiteytys voi pitää sisällään mm. seuraavat osiot:
- Yrityksen visio
- Yrityksen visiotila
- Brändin pääviestit
- Yrityksen arvot
- Yrityksen tone-of-voicen (yrityksen äänensävyn)
- Yrityksen kohderyhmät
- Yrityksen bränditarinan
- Yrityksen ydinviestit
- Yrityksen arvolupaus/palvelulupaus
- Yrityksen slogan tai iskulause (tagline)
Brändin kiteytys toimii pohjana mm. visuaalisen ilmeen rakentamiselle, markkinointisuunnitelmalle sekä markkinoinnin johtamiselle.
Brand book eli brändikirja sisältää yksissä kansissa brändistrategian ja brändin visuaalisen ilmeen. Brand book ohjaa henkilöstöä, myyntiä ja markkinointia toimimaan yrityksen brändin mukaisesti. Se on kaiken tekemisen punainen lanka.
Usein kysytyt kysymykset
Lue, mitä brändistrategiasta kysytään!
Brändistrategia toimii pohjana koko liiketoiminnalle ja tekee yrityksen kaikesta toiminnasta johdonmukaista. Kun strategia ohjaa niin asiakaspalvelua, markkinointia kuin uutiskirjeiden ilmettä, brändi selkeytyy ja kirkastuu. Brändistä tulee asiakkaan mielessä luotettava ja vakuuttava.
Brändistrategiaa voi lähteä työstämään esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:
- Mitä yrityksesi tekee?
- Miksi yrityksesi on olemassa?
- Missä tilanteissa asiakas kohtaa yrityksesi brändin?
Kiinnostuitko? Ole yhteydessä!
Tapaamisessa käymme läpi
- Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
- Brändinne nykytilan markkinoilla
Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun brändin kehittämisestä.
Henri Hienonen Sales Director 050 361 7764 henri.hienonen@wds.fi