Pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) kasvavat usein aluksi taktisella markkinoinnilla,…
Mikä on brändi? Mitä on brändin rakentaminen?
Brändi ei ole vain yrityksen logo, palvelu tai yksittäinen tuote. Brändi on ihmisen kokemus yrityksestäsi; se on yrityksen persoona. Voit kuvitella brändiäsi ihmisenä: miltä se näyttää, miten se puhuu, mitä se arvostaa? Kun rakennamme brändin, luomme yritykselle tai tuotteelle visuaalisen ilmeen, äänen ja arvot, jotka asiakas tunnistaa ja muistaa. Hyvin rakennettu brändi tuntuu asiakkaasta helposti lähestyttävältä ja luotettavalta. Luottamus johtaa uskollisuuteen ja pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin.
Mitä brändäys on?
Brändäyksellä ylläpidetään ja vahvistetaan jatkuvasti sitä mielikuvaa, brändiä, joka asiakkaalla tai potentiaalisella asiakkaalla on yrityksestä tai tuotteesta. Sitä tapahtuu koko ajan kaikessa yrityksen toiminnassa, esimerkiksi markkinointiviestinnässä, myyntiesitteiden visuaalisen ilmeen suunnittelussa, asiakaspalvelussa, yrityksen sisäisessä johtamisessa, myynnissä, asiakaskokemuksissa ja verkkosivuilla.
Miten brändiä rakennetaan ja työstetään?
Brändityöskentely sisältää osan seuraavista tai kaikki seuraavat vaiheet
Alkukartoituksessa keskustelemme yrityksesi brändin nykytilanteesta sekä siitä, miksi brändäys on juuri nyt ajankohtaista. Alkukartoituksessa tarkastelemme myös kilpailijoita.
Kysymme muun muassa seuraavat kysymykset:
- Miksi brändinne rakentaminen on juuri nyt ajankohtaista?
- Miten yrityksesi brändi tällä hetkellä mielletään?
- Ketkä ovat yrityksesi pahimpia kilpailijoita?
Alkukartoituksen päätteeksi sovimme palaveriajan brändistrategian työpajaa varten.
Bränditutkimukseen osallistujat voivat olla vaikkapa yrityksen johto, markkinointiosasto, henkilöstö, asiakkaat ja markkinoinnin kohderyhmät tai sijoittajat. Tutkimus tehdään silloin, kun halutaan vastaus esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on yritykseni brändin autettu tunnettuus? (eli asiakas tunnistaa brändin vihjeen, esimerkiksi logon, perusteella)
- Mikä on yritykseni top-of-mind eli kuinka korkealle se sijoittuu, jos kysytään keltä tahansa henkilöltä esimerkiksi tuotemerkkejä tietystä tuotteesta?
- Miten selvitän asemani kilpailijoihin nähden?
- Miten erotun paremmin kilpailijoista?
- Miten yritykseni mielletään?
- Mikä on yritykseni brändi?
Bränditutkimuksen kysymykset tutkimuksen tulokset käydään aina läpi yrityksesi kanssa, ja se toimii pohjana brändistrategialle ja visuaalisen ilmeen suunnittelulle. Bränditutkimukseen on hyvä varata muutamia viikkoja aikaa.
Brändistrategia on suunnitelma, joka määrittelee, miten brändiä rakennetaan, kehitetään ja hallitaan. Se sisältää brändin ydinviestit, arvot, persoonallisuuden, visuaalisen identiteetin sekä sen, miten brändiä viestitään ja markkinoidaan eri kanavissa.
Brändistrategiatyöhön kuuluu noin puolen päivän työpaja yhdessä yrityksesi avainhenkilöiden kanssa.
Esittelemme brändistrategian sanallisen kiteytyksen pari viikkoa työpajan jälkeen.
Asiakaspolkuworkshopissa käymme läpi asiakkaanne ostopolun eri vaiheet. Asiakaspolun mallinnus auttaa ymmärtämään:
- Miten palvelen asiakastani?
- Mitkä ovat yritykseni palvelun timantit?
- Millainen tai millaiset ovat yritykseni/brändin ostajapersoonat eli millainen olisi tyypillinen asiakas?
- Missä tilanteissa tai toiminnassa asiakas on vuorovaikutuksessa yritykseni kanssa? (eli mitkä ovat kohtaamispisteet)
- Miten yritykseni brändi näkyy?
- Ketä brändillä halutaan puhutella?
Visuaalisen ilmeen suunnittelussa otamme huomioon alkukartoituksen, bränditutkimuksen, brändistrategian, asiakkaan kohtaamispisteet sekä toiveenne brändin visuaalisesta ilmeestä. Työstämme myös erillisenä projektina kaikki myynti-ja markkinointimateriaalit tämän ilmeen mukaisiksi. Materiaaleja ovat esimerkiksi
- Verkkosivut
- Tekstit
- Myyntiesite
- Myyntipresentaatio
- Lomakkeet
- Käyntikortit
- Autoteipit
- Työvaatteet
Myyvät myynti-ja markkinointimateriaalit ovat tietysti brändin mukaisia. Tuotamme visuaalisen ilmeen lisäksi tarvittaessa myös materiaalien tekstisisällöt ja otamme brändikuvat ja -videot.
WDS Markkinointitiimin avulla rakennat brändillesi kestävää kasvua.
Brändin tuloksekas rakentaminen perustuu tulosten (esimerkiksi myynnin kasvun) jatkuvaan mittaamiseen ja analysointiin. Me seuraamme tuloksia puolestasi ja raportoimme kehityksestä wds.appiin.
Usein kysytyt kysymykset
Tutustu ja lue, mitä brändin kehittämisestä usein kysytään!
Brändi on termi, jota käytetään kuvaamaan tuotteen, palvelun, yrityksen tai jopa henkilön identiteettiä ja tunnettuutta markkinoilla.
Brändin rakentaminen on kokonaisuus mielikuvia, tunteita, mielleyhtymiä ja arvoja, jotka kuluttajilla ja sidosryhmillä on kyseiseen tuotteeseen, palveluun tai yritykseen liittyen.
Brändäys (engl. branding) on pitkäjänteistä työtä brändin vahvistamiseksi. Brändäämällä luodaan, kehitetään ja hallitaan brändiä eli tuotteen, palvelun, yrityksen tai henkilön identiteettiä ja tunnettuutta markkinoilla.
Brändin kehitystä voi mitata esimerkiksi seuraamalla, miten korkealle yritys sijoittuu hakukoneen hakutuloksissa sille tärkeillä hakusanoilla sekä myynnin lisääntymisellä pitkällä aikavälillä. Brändin kehitystä voi mitata myös bränditutkimuksilla, esimerkiksi kuinka hyvin potentiaaliset asiakkaat tuntevat brändisi.
Kun työstämme yrityksellesi brändistrategian, päivitämme myös yrityksen /brändin visuaalisen ilmeen. Niinpä päivitämme myös myynti- ja markkinointimateriaalit vastaamaan tätä ilmettä sekä tarkastamme verkkosivujen ilmeen yhdenmukaisuuden.
Brändiä kannattaa kehittää pitkäjänteisesti, jotta se pysyy ajan hermolla, vastaa asiakkaiden muuttuviinkin tarpeisiin ja erottuu kilpailijoista. Jatkuva kehittäminen vahvistaa brändiä, mikä lisää asiakkaissa luottamusta ja uskollisuutta brändiä ja sen tuotteita kohtaan. Asiakas on valmis maksamaan enemmän arvostetun brändin tuotteista ja brändi myy itse itseään. Tämä kaikki johtaa yrityksen kestävään kasvuun.
Toimimme yrityksesi kumppanina brändin kehityksessä, kaikissa markkinoinnin kanavissa.
Tutustu myös näihin palveluihimme
Kiinnostuitko? Ole yhteydessä!
Tapaamisessa käymme läpi
- Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
- Brändinne nykytilan markkinoilla
Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun brändin kehittämisestä.
Henri Hienonen Sales Director 050 361 7764 henri.hienonen@wds.fi