Pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) kasvavat usein aluksi taktisella markkinoinnilla,…
Visuaalinen identiteetti on yrityksen ilmentymä
Selkeä ja erottuva visuaalinen ilme on avaintekijänä yrityksen menestymiselle. Luomme visuaalisen ilmeen, joka kestää katseita ja aikaa sekä peilaa yrityksesi toimintaa ja tavoitteita. Yrityksen visuaalinen ilme on yrityksen käyntikortti niin uutiskirjeessä, videomainoksessa kuin nettisivuillakin. Visuaalisen ilmeen suunnittelussa otetaan huomioon värit, typografia, kuvamaailma, logo, ikonit, symbolit ja monet muut graafiset elementit.
Miten kehitämme yrityksellesi uuden visuaalisen ilmeen?
Aluksi kartoitamme nykytilanteen ja uudistuksen tavoitteet.
Pohjaksi visuaalisen ilmeen suunnittelulle suosittelemme brändistrategiaa. Brändistrategia vastaa visuaalisen ilmeen tavoitteisiin, kuten:
- Ketä haluamme puhutella?
- Ketkä ovat yritykseni tärkeimmät kohderyhmät?
- Mitkä ovat yritykseni pahimmat kilpailijat?
- Miltä kilpailijoiden visuaalinen ilme näyttää? Miten erotumme kilpailijoista?
Kohtaamispisteet tarkoittavat kaikkia tilanteita ja materiaaleja, joissa yrityksesi näkyy kuluttajalle, asiakkaalle, työntekijälle tai yhteistyökumppanille. Kohtaamispisteet voivat olla yrityksen sisäisiä tilanteita tai ulkoisia kohtaamisia. Pohdimme yhdessä myös kohtaamispisteiden tärkeysjärjestystä.
Tarvittaessa toteutamme yrityksesi kanssa asiakaspolkuworkshopin tai asiakashaastatteluja.
Kysymme toiveenne visuaalisesta ilmeestä. Kysymme esimerkiksi seuraavat kysymykset:
- Millaiset arvot yritykselläsi on?
- Miltä yrityksesi näyttää?
- Miltä kilpailevat yritykset näyttävät?
- Millaiset logot miellyttävät?
- Mitkä fontit miellyttävät?
- Miltä yrityksesi ei näytä?
- Mitkä ovat yrityksen tärkeimmät kohtaamispisteet?
Esittelemme yrityksellesi suunnitelman visuaalisesta ilmeestä. Se sisältää esimerkiksi seuraavat osiot
- Logo
- Värimaailma
- Fontit eli typografia
- Ikonit
- Mainosesimerkit
- Esimerkki verkkosivun etusivusta
Tuotamme yrityksesi tarvitsemat materiaalit esimerkiksi seuraaviin käyttökohteisiin
- Verkkosivut
- Sisällöt
- Myyntiesite
- Myyntipresentaatio
- Lomakkeet
- Käyntikortit
- Autoteipit
- Työvaatteet
Visuaalisen ilmeen suunnittelun jälkeen toimitamme yrityksellesi toteutetut materiaalit. Brand book pitää sisällään käytännön ohjeet visuaalisen ilmeen toteuttamiseen, esimerkiksi värisävyt tai fontit. Se sisältää myös brändistrategian. Mikäli brändistrategiaa ei ole toteutettu, graafinen ohjeisto voi olla esimerkiksi yksi PDF-muotoinen sivu.
Graafinen ohjeisto ohjaa yrityksen myyntiä ja markkinointia sekä vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Miten käytän yrityksen logoa?
- Miten yrityksen visuaalinen ilme jalkautetaan?
Usein kysytyt kysymykset
Lue, mitä visuaalisen ilmeen suunnittelusta kysytään!
Yrityksen brändi-ilme on kokonaisuus visuaalisia elementtejä (esimerkiksi logo, värit, kirjasinlaji), jotka muodostavat yhtenäisen ja tunnistettavan ulkoasun yritykselle. Sen tehtävänä on houkutella asiakkaita, jäädä mieleen ja erottaa kilpailijoista.
Yrityksen visuaalisen ilmeen hinta koostuu muun muassa seuraavista osioista:
- Suunnitteluvaiheen visuaalisen ilmeen vaihtoehdot/versiot
- Kohtaamispisteiden määrä (eli kuinka paljon erilaisia materiaaleja yritys tarvitsee)
- Logovariaatiot
Tuotamme yrityksellesi kaikki tarvitsemanne materiaalit. Näitä voivat olla esimerkiksi
- Verkkosivut
- Tekstisisällöt
- Myyntiesite
- Myyntipresentaatio
- Lomakkeet
- Tuotepakkaukset
- Käyntikortit
- Autoteipit
- Työvaatteet
- Digitaaliset mainokset (Facebook, Instagram, Google Ads etc.)
- Brändivideot
- Somejulkaisujen pohjat
Yrityksen visuaalisen ilmeen päivitykseen voi olla useita syitä. Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:
- Onko yritykseni strategia muuttunut tai ollaanko sitä muuttamassa?
- Erottuuko yritykseni kilpailijoista?
- Onko yritykseni toiminta tai tarjonta muuttunut?
- Toimiiko logo kaikissa tilanteissa?
- Edustaako visuaalinen ilme yritystäni?
Kyllä. Visuaalisen ilmeen voi päivittää vaiheittain eri tilanteisiin ja materiaaleihin. Päivitystä varten tuleekin tehdä roadmap eli aikataulutus sekä budjetointi.
Kiinnostuitko? Ole yhteydessä!
Tapaamisessa käymme läpi
- Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
- Brändinne nykytilan markkinoilla
Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun brändin kehittämisestä.
Henri Hienonen Sales Director 050 361 7764 henri.hienonen@wds.fi