Alkukartoituksessa käymme läpi
- Liiketoimintanne tulevien vuosien tavoitteet
- Lähtötilanteen kartoitus & markkinoinnin tarpeiden määrittely
Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun yhteistyömme aloituksesta.
Miten tekemämme markkinoinnin toimenpiteet edistävät yrityksemme liidinkeruuta, brändiviestintää tai myyntiä? Vastaus kysymykseen löytyy datan takaa. Markkinoinnin mittaaminen on välttämätöntä, jotta voidaan tunnistaa strategisesti tärkeitä kohtia, joiden avulla yrityksesi kasvu nostetaan uusille urille.
Markkinoinnin mittaamisen avulla voidaan selvittää, toimivatko tehdyt toimenpiteet käytännössä. Testaamalla ja seuraamalla analytiikkaan määriteltyjä toimenpiteitä voidaan esimerkiksi selvittää tarkasti, mitä polkua pitkin sivustokävijä on päätynyt konversioon.
Hyvässäkin tilanteessa piilee aina mahdollisuuksia kasvuun ja kehittymiseen. Tässä vaiheessa on erinomainen hetki lähteä selvittää syitä siihen, miksi yrityksellä menee niin hyvin!
Digimarkkinointiin kuuluu olennaisesti mittaaminen, jatkuva testaus ja kehitys tuloksien pohjalta. Ilman mittaamista heitämme todennäköisesti osan käytössä olevista resursseista hukkaan tehottomiin markkinointitoimenpiteisiin. Mittaamisella saadun tiedon perusteella voidaan peli viheltää poikki varhaisessa vaiheessa ja siirtää varoja tuottavampiin toimenpiteisiin
Mittaamisella voidaan vastata muun muassa seuraaviin olennaisiin kysymyksiin
Kun yrityksen myyntiä toteutetaan useassa eri digikanavassa (kuten Google Ads, Display-mainonta, sosiaalinen media, natiivimainonta ym.), kampanjoiden tarkemmat tiedot ja tulokset ovat hajaantuneet useammalle eri alustalle. Pahimmassa tapauksessa käytät useita tunteja täyttäessäsi exceleitä ja luodessa kaaviota – presentaatioista puhumattakaan.
Dashboardin avulla kootaan kaikki tarpeellinen tieto yhteen paikkaan sekä helposti silmäiltävään ja esitettävään muotoon. Yrityksen avainluvut on helppo esittää esimerkiksi yrityksen hallitukselle ja verrata esimerkiksi markkinoinnin hintaa markkinoinnin budjettiin.
Dashboardilta voidaan mm. nähdä yhdellä silmäyksellä paljonko digimarkkinoinnin kustannukset ovat olleet halutulla aikavälillä sekä kanavakohtaisesti että kokonaisuudessaan. Lisäksi voidaan seurata esimerkiksi sitä, missä suhteessa tulokset ovat kyseisellä hetkellä määriteltyihin tavoitteisiin nähden.
Lue blogistamme, miten rakentaa markkinoinnin dashboard Google Looker Studiolla.
Kartoitamme aluksi, miten sivuston nykyinen seuranta on asennettu. Lisäksi käymme läpi, miten myyntiä on aikaisemmin seurattu sekä tarvittaessa mallennetaan asiakaspolku
Määrittelemme yhdessä tavoitteet ja mittarit, joiden perusteella seuraamme markkinoinnin toimenpiteiden toimivuutta. Mikäli sivustolla todetaan puutteita, voimme myös määritellä sivustolle uusia konversiopisteitä, joilla kerätään liidejä uusasiakashankintaa ja uudelleenmarkkinointia varten. Konversiopisteinä voi toimia esimerkiksi yhteystietojen jättäminen oppaan latauksen, postituslistalle liittymisen tai vaikka testin tekemisen yhteydessä.
Perustamme yritykselle tilin tai rakennamme Google Analyticsiin tarvittavat komponentit, joiden avulla sivustokävijöiden sekä konversioiden dataa voidaan seurata. Google Tag Mangerin avulla luodaan sivuston koodiin ”tageja” ja ”triggereitä”, jotka lähettävät tapahtuman toteutuessa (vaikka puhelinnumeroa klikatessa) toiminnosta tiedon Analyticsiin.
Jokaiselle konversiopisteelle asennetaan oma seuranta. Esimerkiksi jokaisesta oppaan latauksesta tai postituslistalle liittymisestä tulee yksi konversio analytiikkaan näkyville.
Mainosalustojen tunnisteet, kuten Facebook pikseli, liitetään sivuston koodiin Google Tag Managerin avulla. Pikseli yhdistää verkkosivukävijät ja sosiaalisen median kanavat, jolloin verkkosivukävijöille voidaan esimerkiksi kohdistaa uudelleenmarkkinointia somessa. Pikselin asennuksen jälkeen asennetaan myös mainosalustojen konversioseurannat erikseen, jolloin voidaan tarkastella kuinka paljon konversioita tai jopa myyntiä saadaan aikaan pelkästään sosiaalisen median kanavien kautta.
Kun taustatyö on tehty valmiiksi, on aika aloittaa testaus.
Rakennamme Google Datastudiolla markkinoinnin mittareista dashboardin. Dashboardiin yhdistetään taustataulukoiden lisäksi tarpeen mukaan yrityksen myynnin seuranta, kuten CRM- ja ERP-integraatiot.
Rakennusvaiheessa on tärkeää määritellä, mitä tietoa halutaan dashboardille tuoda. Jos näkymän tarkoitus on arvioida myyntifunnelin toimintaa kokonaisuudessaan, ei välttämättä tarvita mukaan kampanjakohtaisia klikkihintoja.
Dashboardin tehtävänä on yhdistää tärkeät mittarit yhteen paikkaan päätöksentekoa helpottamaan. Google Data Studiolla on riittävä määrä erilaisia graafeja ja suodattimia sekä jonkin verran mahdollisuuksia muokata näkymää brändin mukaiseksi.
Markkinoinnin dashboard toimii yrityksen avainasemassa olevien henkilöiden työkaluna muussakin kuin raportoinnissa.
Markkinointitiimi
1 000 € - 1 500€ + alv
Tapaamisen jälkeen saat tarkemman tarjouksen ja aikataulun yhteistyömme aloituksesta.
Perttu Paukkeri CEO perttu.paukkeri@wds.fi